menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten te groot

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb een 25 tal tomatenplanten staan die later in vollegrond moeten geplant.
ze staan aan mijn slaapkamervenster en een deel in de woonkamer.
maar ze worden ondertussen te groot.
ze staan in afgesneden flessen van water en melk en ze zijn nu meer dan 20 cm hoog,eigenlijk beginnen de pottekes te klein te worden.
maar het is nog maar 10 april,dus nog een goeie 5 weken eer ik ze kan uitplanten.....
ik heb ze al verplaatst naar de slaapkamer omdat het daar koeler is,maar ze groeien lekker door(niet dat ik dat erg vind)
kan ik op een of andere manier de groei een beetje remmen?
heb geen potten en geen plaats genoeg om ze allemaal groter te zetten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 april 2009 - 09:00
printemps

Printemps

Amai

Al grote exemplaren
De groei afremmen dat weet ik niet of dat wel verstandig is en/of dat wel kan
Maar aan grotere potten kan ik je wel helpen hoor
Anders zijn ze voor het containerpark
Ik ben morgevroeg in de buurt?zal ze dan binnen steken
Moet sebiet gaan werken
Pff t'is veel te goed weer daarvoor

Ai Ai dan moet je weer zakken potgrond gaan halen (denk ik)
Onze portomoné wordt leger en leger

mvg lentean
vrijdag 10 april 2009 - 11:44
cetinel

Cetinel

moet ik dus weer om potgrond,nu nog wa extra vensters toveren,want van zoon mogen er op bepaalde vensterbanken wel planten en op andere niet............
vrijdag 10 april 2009 - 15:05
Thanja

Thanja

Je planten zien er goed uit!

Als je de tomatenplanten in grotere potten zet, is er in huis inderdaad minder ruimte. Misschien een idee: de grootste en sterkste planten zet je buiten neer. Wanneer de nachttemperatuur onder de 6gr valt, zet je de planten voor de nacht binnen. De andere planten kun je ook verpotten, maar kun je toch binnen houden, doordat er meer ruimte is.

De grootste en sterkste planten (paprika, tomaat, ananaskers) staan bij mij al in de kas. Over de afgelopen twee weken heb ik mijn planten nog maar 2x binnen gezet. Volgende week is er weer ergens een koud nachtje. Er is natuurlijk wel een kans dat de planten enkele nachten achter elkaar toch naar binnen moeten. Dus het blijft wel een risico om ze zo vroeg al buiten te zetten.
vrijdag 10 april 2009 - 15:33
annd6

Annd6

Ik zou ze ook al in de kast zetten, die potten zijn nu ook weer niet zo klein, dat redden ze wel nog even. Je kan ze al planten maar dan moet je ze wel beschermen als het gaat vriezen.
Hier staan de potten ook al in de serre.
Groetjes
Ann
vrijdag 10 april 2009 - 16:20
rialle

Rialle

Wauw Cetinel, die zien er goed uit en al zo groot. Wanneer heb je die gezaaid? Ik denk dat je veeeeel sneller tomaten hebt als mij, want die van mij hebben pas 4 blaadjes en zijn net deze week verspeend.

Ja het is wat met de plaats in huis op het moment hè, alles vol. Maar nog een paar weekjes dan hebben we de eettafel weer om te eten en de vensterbanken weer voor de planten die er eigenlijk stonden.

Groetjes Rialle
vrijdag 10 april 2009 - 19:06
cetinel

Cetinel

ik heb geen kas,moet dus echt wachten tot na de ijsheiligen.
heb ze eind februari gezaaid.samen met de pepertjes en de paprika,maar die staan zo groot niet.
vrijdag 10 april 2009 - 19:55
Thanja

Thanja

Paprika en pepers groeien lang zo hard niet als tomaten, vandaar het verschil. En voor nu: gelukkig maar, anders zat je daar ook nog mee!

Kun je toch niet een aantal een beschut plekje geven buiten? Anders zou ik ervoor kiezen om de tomaten niet te verpotten, maar daar nog twee weekjes mee te wachten. Dan zitten we al bijna eind april en kunnen ze dan misschien al naar buiten.

vrijdag 10 april 2009 - 20:22
cetinel

Cetinel

zal mischien best zo doen,of anders een soort van tunnelke fabriceren of zo...
dan kunnen ze daaronder tot half mei.
vrijdag 10 april 2009 - 21:04
cetinel

Cetinel

als ik ze onder een tunnelke van vliesdoek zet,hebben ze dan nog genoeg licht??
heb daar nog van liggen,want ik gebruikte die om bedden mee af te dekken,dacht over bogen te doen en daar mijn tomaten onder?
zaterdag 11 april 2009 - 09:30
annd6

Annd6

Vliesdoek gaat de planten wel niet droog houden en als het geen buitentomaten zijn ga je snel last krijgen vrees ik
Groetjes
Ann
zaterdag 11 april 2009 - 09:36
cetinel

Cetinel

hm,daar zegt ge iets,en gaatjesplastiek is waarschijnlijk niet warm genoeg(die heb ik wel)
zal toch op zoek gaan naar plastiek dan,of is gewone plastiek ook geschikt??(ik heb grote stukken plastiek die gebruikt waren om matrassen en zo in te verpakken)
moet het echt speciaal plastiek zijn,aangezien het voor een paar weken maar is?
zaterdag 11 april 2009 - 09:43
annd6

Annd6

Plastiek om serres te maken is normaal iets dikker maar elk soort plastiek is in principe goed om ze droog te houden.
Misschien kan je dan een afdakje maken, een tunneltje lijkt me iets minder geschikt omdat je planten natuurlijk nog zullen groeien en ze in de zomer ook best droog staan.
Wat ga je binnen een paar weken er mee doen?
Groetjes
Ann
zaterdag 11 april 2009 - 09:47
cetinel

Cetinel

in vollegrond zetten...
zaterdag 11 april 2009 - 14:14
printemps

Printemps

Misschien kan je iets maken met die betonnetten dat je nog over hebt
Met wat houten palen en bovenop een stuk plastiek

Niet vergeten uw bloemjes te trillen anders geen tomaten
Dus die potten heb je niet nodig
No problemmo hoor


mvg lentean
zaterdag 11 april 2009 - 14:20
annd6

Annd6

Dan blijft het toch belangrijk om voor regenbeschutting te zorgen, je gaat ze anders niet gezond kunnen houden.
Je hebt wel zo individuele zakken die je erover kan doen eventueel, die kan je krijgen in speciaalzaken maar die houden wel de kou niet tegen. Je kan ze dan weer binnen zetten moest het te koud zijn en half mei, na de ijsheiligen, ze planten.
Veel succes!
Groetjes
Ann
zaterdag 11 april 2009 - 14:24
cetinel

Cetinel

heb het zo opgelost:

[afbeelding verwijderd niet-https]

ze zitten op een houtenplankske in deze kas,nog in hun zelfde pottekes.
heb gelijk ook maar wat basilicum naar hier verhuisd nu.
zondag 12 april 2009 - 09:25
rialle

Rialle

Dat is toch een prima oplossing Cetinel! Eer ze tot het dak zijn gegroeid mogen ze ook naar buiten.
Van dit kasje ga je nog meer plezier beleven hoor, daar ben ik van overtuigd!

Groetjes Rialle
maandag 13 april 2009 - 10:42
annd6

Annd6

Ben ik het mee eens
Misschien kan je dit omhoog brengen door er stokken onder te steken en zo een afdak voorzien voor als ze in de volle grond zitten? Maar ja, voor 25 planten is het dan waarschijnlijk weer te klein.
Groetjes
Ann
maandag 13 april 2009 - 11:34
Thanja

Thanja

Mooi kasje, Cetinel! Ik heb ook lang getwijfeld of ik zo'n kasje zou kopen. Als ik dat zo zie, heb ik spijt dat ik het niet heb gedaan!

Je tomatenplantjes kunnen hier prima in! Kun je alle 25 planten er in kwijt?
maandag 13 april 2009 - 14:17
cetinel

Cetinel

ja hoor alle 25 kunnen er prima in omdat ze nog niet op afstand geplant zijn,uitplanten ga ik toch in vollegrond doen later.
dit kasje had ik vorig jaar al gekocht,is in verpakking mee verhuisd en heb ze dan maar opgesteld,was de bvedoelig om er later wat sla en zo in te kweken,maar dat kan nog hé
maandag 13 april 2009 - 16:46
printemps

Printemps

Uw aardbeien kunnen hier ook in
Dan kan je vroeger oogsten/eten

mvg lentean
maandag 13 april 2009 - 16:52
cetinel

Cetinel

daar zegt ge zo iets
dinsdag 14 april 2009 - 20:33
printemps

Printemps

Heb je gezien in de nieuwe folder van brico
Er staat nu een hoger modelleke in voor 49 euro
Bijna hetzelfde dus maar hoger

mvg lentean
woensdag 15 april 2009 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon