menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten

Ga naar meest recente reactie

gerda75

Gerda75

Ik heb begin maart tomaat gezaaid. De plantjes doen het geweldig en groeien als kool!
Ze staan nog steeds op de vensterbank binnen. Zou ik de nu al kunnen uitplanten in de kas of is het daar nog net iets te vroeg voor?
woensdag 8 april 2009 - 19:05
Victor44

Victor44

Als je zegt dat ze zo fel groeien....je hebt ze toch al eens verplant?Je verplant ze best in potjes en laat ze opgroeien in de kas,desnoods 's nachts met tuinfolie beschermd tegen de kou.Ze zullen sterker worden en langzaam zich gaan aanpassen aan het kasklimaat.
Grtjs
woensdag 8 april 2009 - 21:35
Thanja

Thanja

De sterkste en grootste tomatenplanten staan al in de kas (vroege zaai: januari). Bij nachttemperaturen onder de 6gr gaan ze even naar binnen.

De andere tomatenplanten staan redelijk koel bij een raam op het oosten. Licht krijgen ze dus wel, maar ze staan niet heel warm en krijgen weinig direct zonlicht. Ze groeien op deze kamer minder hard dan op mijn kamer waar er wel direct zonlicht is, op het zuiden en waar het dus ook warmer is. Koeler zetten helpt de planten sterker te worden. Dat kan door afharden buiten of dus een koelere, maar lichte plaats zoeken.
woensdag 8 april 2009 - 21:48
gerda75

Gerda75

Aha,

Dat zijn goed adviezen!

Natuurlijk heb ik ze al verplant en ze staan nu in de schuur voor het raam , al zo'n 20 cm hoog. Daar is het altijd zo'n 14 graden.
Maar nu verplaatst ik ze dus maar naar de kas. De temperatuur schommelt daar van zo'n 4 graden 's nachts tot soms wel 30 graden overdag. Maar ik begrijp nu dat ze dat wel kunnen hebben. Want ik ben spaansbenauwd dat mijn zo zorgvuldig gekoesterde tomatenplantjes het gaan begeven
Bedankt, Gerda
woensdag 8 april 2009 - 21:55
verbena46

Verbena46

hallo Gerda

4 gr.'snachts dat is wel koud voor tomaten....ik zou wachten

grtVerbena
zaterdag 11 april 2009 - 17:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon