menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HET TOMATENFEEST PROGRAMMA

Ga naar meest recente reactie

lacegarden

Lacegarden

quelques précisions sur la fête
Après bien des déboires on a désormais une idée des stands présents. Il y en aura environ 25.
Pour les tomates, 4 stands tiendront la vedette :
- Pascal, en tomatostar national
- Rita, en tomatostar international (200 variétés)
- le collectif en tomatostar local (150 variétés ?)
- Laevis, en local (200 variétés).
Je pense que c'est pas trop mal pour un début même si on en espérait un peu plus mais la météo n'a pas favorisé les tomates dans le Nord.

On présentera aussi des légumes anciens ou exotiques comme les ocas du pérou, le persil tubéreux ou encore le Stevia rebaudiana. Vous ne connaissez pas ? La célèbre plante-sucre. Vous pourrez gouter ses feuilles au goût sucré étonnant. Et encore de nombreuses autres surprises.

Un botaniste de haut niveau (ne vous fiez pas à son jeune âge car il excelle en reconnaissance de plantes sauvages) présentera les plantes sauvages comestibles avec quelques recettes et quelques autres histoires ethnobotaniques.

Des productions de légumes anciens de pays : vous découvrirez la barbe de capucin grâce à la dernière productrice du Nord/Pas-de-Calais. On présentera aussi l'artichaut Gros vert de Laon, la carotte de Tilques, le poireau Leblond, etc..

L'association de réinsertion en maraîchage bio RéAgir, qui a cultivé 250 variétés de tomates, vendra sa production dont les fameuses tomates. Un autre producteur bio amènera ses merveilles.

Des stands tenus par notre équipe de bénévoles présenteront comment cultivez les tomates depuis le semis jusqu'à la récolte. Vous n'apprendrez surement rien mais je pense que de nombreuses personnes découvriront les tomates sous un aspect nouveau et auront peut-être envie d'essayer de les cultiver. Il faut bien les former.
Un stand de fabrication des semences.
Le stand de dégustation qui devrait afficher complet rapidement. J'espère qu'on aura assez de tomate pour tout le monde.
Un stand pour apprendre quelques trucs pour cultiver sans traitement chimique. On essaiera d'apprendre au public les vertus du purin d'ortie et les secrets de sa fabrication Eh oui, encore un stand hors-la-loi

Deux petites conférences d'environ 30 min pour présenter l'histoire et la diversité de la tomate, et des difficultés que rencontre actuellement ses variétés anciennes.

Quoi d'autre ? Ah oui, ce qui sera surement le grand moment d'émotion de la fête : une chorale viendra chanter à 15h30 la chanson des tomates en Ch'ti, version qui a d'ailleurs été reprise par Renaud en son temps. A ne pas manquer.

Voila un résumé des principaux stands et animations de la fête.
Venez nombreux nous soutenir pour cette première édition.
A dimanche prochain. Jour J - 6.

kleine correctie : ik presenteer meer dan 200 tomaten, eerst gedacht dat de ziekten meer zouden toeslagen, er zijn nog meer planten kunnen gered worden.
indien er mensen zijn die iets niet verstaan zal ik jullie helpen, mar nu zit ik tot deze avond als het donker wordt in de serres.


maandag 11 september 2006 - 11:17
andre

Andre

Goede middag. Zag dat u bericht driemaal verscheen op hetforum, daarom heb ik er twee verwijderd

andre
maandag 11 september 2006 - 12:37
Bowie

Bowie

Ik kom zeker af.
maandag 11 september 2006 - 13:03
lacegarden

Lacegarden

André, bedankt hiervoor. Ik zou juist een mailtje sturen naar Angelo om dit te verhelpen. alvast bedant voor de ongevraagde hulp.
rita
maandag 11 september 2006 - 13:10
annd6

Annd6

Ik kom ook!
Ann
maandag 11 september 2006 - 16:20
lacegarden

Lacegarden

nu is Franck vergeten Angelo erbij te zetten, die heeft ook nog zoveel soorten. Ja dat komt omdat wij aan één grote stand van 20 m staan.
Ja, zie jullie hebben het gezien in Mechelen, wij hebben een zeer groot aantal, wij mogen daar fier op zijn.
maandag 11 september 2006 - 18:32
Ann1790

Ann1790

't is weer een eeuwigheid geleden dat ik nog es op het forum was. Veel te veel te doen om nog te computeren; ik vraag me soms af waar jullie allemaal die tijd halen !
Allez, 't is maar om te zeggen dat ik zondag zeker afkom naar Haverskerque

Groetjes
Ann
woensdag 13 september 2006 - 11:13
annd6

Annd6

Hallo naamgenoot,

ik wist het eerst niet maar je kan visitekaartjes maken en dan kunnen we je herkennen als je er eentje opspeld.
Groetjes
Ann
woensdag 13 september 2006 - 11:18
Ann1790

Ann1790

Moet daar dan een logo'tje op ofzo ?
Ik zou ook mijn avatar (mijn hond dus) kunnen meebrengen, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee
woensdag 13 september 2006 - 13:58
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Onderaan elk "blad" op het forum staat: visitekaartje nodig? Klik hier. Je moet dat maar eens doen en dan leggen ze je stap voor stap uit hoe je het moet doen.
Die hond van jou mag ook mee hoor, ik neem de mijne ook mee en Rita brengt Pistache ook mee zei ze!
Ann
woensdag 13 september 2006 - 14:22
lacegarden

Lacegarden

die gaat daar binnen in zijn bench moeten zitten en om het uur mag die eens gaan wandelen. Zolang hier alleen thuis laten dat doe ik niet.
woensdag 13 september 2006 - 15:12
annd6

Annd6

Zie maar dat hij niet met de tomaten gaat lopen!

Ann
woensdag 13 september 2006 - 15:17
lacegarden

Lacegarden

hij is al met een deel pralines weg, den aap, ik had ze in d kelder gezet om frisser te staan, de deur opengelaten, nooit gedacht dat zij door zo een smalle spleet zou kunnen.
woensdag 13 september 2006 - 15:21
annd6

Annd6

Voor iets lekkers doet een hond heel wat!
Let toch maar op, ik heb altijd gehoord dat chocolade heel slecht is voor honden, soms zelfs dodelijk...
Ann
woensdag 13 september 2006 - 15:27
Adrienne

Adrienne

Ha dan zijn ze zeker lekker,, een hond eet niks dat slecht is
woensdag 13 september 2006 - 20:42
Bowie

Bowie

Het is pas de 2de keer dat ik een stand zag van Rita & Angelo, en ik elke keer ben ik toch weer verbaasd dat er zoveel tomatensoorten zijn én met welk een enthousiasme deze mensen werken.

Een paar hele grote tomaten gezien (coeur de beuf), waarvan er een paar toch zeker boven 1kg waren.

Er was ook een stand waar een grote wereldkaart lag met daarbij labels waar sommige tomaten vandaan komen - dat vond ik heel interessant.

Hele rare vormen van pompoenen waren er te zien, iets wat ..... de Perou noemde (weet het niet meer), paprika's & pepertjes.

Het is voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
zondag 17 september 2006 - 22:57
Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790

Voor mij ook voor herhaling vatbaar !

Het was heel tof om :
- een aantal forummensen voor het eerst in levende lijve te zien
- vele tomatensoorten die ik tot nu alleen maar op internet of in boeken zag, ook in levende lijve te zien

groetjes
Ann

maandag 18 september 2006 - 13:23
lacegarden

Lacegarden

dat is"oca du Pérou" was het dat? dat zal ik je geven als die bij mij klaar zijn.

of Crosne du Japon?
waarom wij dit met zoveel e,thousiasme en inzet doen? omdat wij uit deze hobby geen winst willen maken, als wat voor geld gedaan wordt dat is gans anders. Jullie hebben toch gisteren gezien hoe al die deelnemers daar zaten, volledig zonder één cent te verdienen. Die mensen zijn niet jaloers op mekaar, integendeel dat is één grote familie. Jullie hebben kunnen zien dat wij daar ook zoals één van hun behandeld worden.
Zij moedigen Angelo aan alsof het hun eigen zoon is. Hebben jullie ook aan die grote stand geweest van die organisatie die ik ieder jaar zaden geef?
Ik kan hier uren over blijven naklappen, dat is pas vrienden hebben. Jullie hebben het toch zeer goed kunnen zien in Mchelen, we waren nog niet thuis of we kregen al verwijten op onze kop. Ik ben echt blij dat jullie genoten hebben. En geen enkel probleem voor ons hondjes, hé.
Deze morgen zijn mijn tomaten alweer opgehaald, ze staan zondag tentoon ergens. Ik weet niet of die mensen gaan zeggen dat ze van bij mij komen. Dat hoeft ook niet, ik blijf wie ik ben, ik hoef geen bewierrook. Neen, mijnheer en mevrouw, net is niet voor de tentoonstelling in Bokrijk. Het is hier niet al te ver vandaan. Willen die mensen een bordje zetten met mijn naam , goed, doen ze het niet ook goed. En ze zijn zelfs door een chauffeur speciaal opgehaald, dus "en toute honneur"
André, aan u laat ik een mailtje met het adres, het is niet vr van bij U.
rita
maandag 18 september 2006 - 14:47
Bowie

Bowie

dat is"oca du Pérou" was het dat? dat zal ik je geven als die bij mij klaar zijn.

rita


Dat was het, is dat een soort zoete aardappel?

of Crosne du Japon?
Dit heb ik zelfs niet gezien, wat is dat voor iets?

Wat ik ook interessant vond was de stand waar al die prenten van de beestjes hingen, van de helpers in de tuin tot de "ik wil ze liever niet in mijn tuin"beestjes.

Rita, binnen werd er een soort perentaart met chocoladebodem verkocht + nog een paar andere, waren dat streekgerechten?
maandag 18 september 2006 - 15:27
lacegarden

Tekst aangepast

Lacegarden

ik ga je zoveel mogelijk informatie daaromtrent opzoeken. Die perentaart daar heb ik het recept van gekregen, komt op het tomatenblad. Ik ga ze eerst zelf uitproberen, maar zeker deze week niet, ik kom handen en tijd tekort. Ik krijg alle mogelijk informatie als ik weer naar een vergadering ga, Angelo gaat daar nu ook als actief lid opgenomen worden. We zullen al die informatie tijdens de winter verwerken en op het tomatenblad zetten.
Juist tijdens dit bericht een telefoontje gekregen:
de tomaten staan zondag tentoon in de Tuinbouwschool van Melle.
Die mensen hebben juist gebeld dat ze mijn naam klaar en duidelijk gaan tonen, ik mag komen , maar ik ken mijn uurrosster van mijn man nog niet. Dus André, bij deze weet je het hé.
maandag 18 september 2006 - 16:17
johanneke

Johanneke

Beste Rita en Angelo,

Spijtig genoeg ben ik jullie niet kunnen komen bezoeken afgelopen zondag in Frankrijk!
Ik denk dat het daar wel de moeite zal geweest zijn.
Ben ondertussen aan de houten kistjes in school begonnen.
Hoe het verder afloopt laat ik nog wel weten!!!
maandag 18 september 2006 - 19:09
lacegarden

Lacegarden

ik weet niet wie van jullie nog de kans gehad heeft om van de pralines te proeven. We waren nog niet goed enwel daar of al die mensen (de standhouders) kwamen er ééntj proeven. En ik had er al niet veel. Maar ik ga terug van die coulis maken , dus Tania jij woont het dihtste bij, dan kom je maar om een potje.
maandag 18 september 2006 - 20:50
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Hallo,
ik ben nu pas thuis, zijn wat aan de kust gebleven.
Het tomatenfestival was zeer de moeite! Tomaten in alle vormen en kleuren en allemaal zo mooi gepresenteerd, echt af. De sfeer was ook heel tof en gemoedelijk.
Ik was te laat voor de pralines maar ik heb gehoord dat ze erg lekker waren.
Ik vond het een beetje spijtig dat er niet meer zaad te verkrijgen was, had enkele soorten op het oog die ik erg graag wou.
Het was tof om weer een paar bekende en minder bekende gezichten te zien van het forum en al meteen plannen te maken om te ruilen, (graag gedaan hoor Ann1790)
Ik had eigenlijk hier al massa's foto's verwacht, ik zelf heb er niet echt veel getrokken, stom maar je denkt er op het moment zelf niet aan.
Ik heb gerookte look gevonden daar! Aan alle dit advies: leg het geen twee dagen in je auto....het ruikt lekker maar té is té Bij deze: de mensen die zeggen dat hij niet anders smaakt en gewoon wit ziet hebben denk ik niet gekocht wat ze wilde kopen, de teentjes van echt gerookte look zien bruin en een beetje glazig en smaken wel degelijk anders.
Ik heb daar weer veel nieuwe dingen en soorten gezien, ik kan niet wachten tot de lente weer komt en ik hoop dat ik de soorten die ik nog zoek vind deze winter, dus mensen als je wil ruilen, laat maar weten!!
Kortom het was een fijne dag!
Rita, Angelo, chapeau voor jullie zeer verzorgde stand en al de geduldige uitleg.
Groetjes
Ann
maandag 18 september 2006 - 23:53
Tomateboer

Tomateboer

De foto's volgen zeker
grt
dinsdag 19 september 2006 - 06:36
lacegarden

Tekst aangepast

Lacegarden

Lieve ann, de fotos komen, maar wij moesten gisteren alles op zijn gewone plooi terugkrijgen. Wij zijn meer dan 14 dagn'en nachten' bezig om alles pikfijn in orde te hebben. Onze Angelo die moest een volledige dag naar school gisteren.
Zaden ga je hebben maar ruilen dat is winterwerk. Nu is iedereen nog bezig met het nemen van zaden. Die moeten goed droog zijn, genoteerd worden op lijsten, op de pc gezet, dat wordt ten vroegste oktober. Dus: vanaf eind oktober is dat tot februari ruilen dat de stukken eraf vliegen.
Andere groenten als topinambours mag je bij mij gratis per emmer komen ophalen na de eerste vorst.
Ik maak vandaag weer coulis van gele soorten, maar die is klaar tegen het weekend, dus als je wilt bel je maar. Nu komt er geen chocolade rond. Maar ik doe die coulis nu in mousse au chocolat en zeer lekker. Ik heb daar die groene pompoentjes gekocht met die groeven in. Die smaken echt naar kastanjes.
En gerookte look is eff. zoals je hem beschreven hebt. Ik koop die ieder jaar.
En hebt ge nu gezien , we stoeffen niet hé,? we hebben dikke tomaten. Dat was niet alleen bij onze cour de boeufs maar ook bij andere soorten. Ik ben blij dat jullie het goed vonden. Het is een zeer stress. voorbereiding geweest maar het was volgens mij geslaagd in alle opzichten. Voglend jaar weer hé?
dinsdag 19 september 2006 - 08:15
Ann1790

Ann1790

't is de andere Ann hier weer

Zeker en vast volgend jaar terug ! Zou dat dan opnieuw in Haverskerque zijn ?
Ik had jullie (Rita en Angelo) nog zo veel vragen willen stellen, maar het kwam nooit goed uit (ben naar die lezing geweest, wou niet storen als jullie aan het eten waren, enz)
Die meneer die de lezing deed, was dat Franck of Laevis ?

Voor Ann : nen dikke merci, en ik heb je intussen mijn lijstje met zaden doorgemaild
Voor Rita en Angelo : ik heb intussen heel wat "tomatenspullekes" om te ruilen met zaad, moet dat ook wachten tot eind oktober ?

dinsdag 19 september 2006 - 13:50
lacegarden

Lacegarden

Franck=laevis=botanicus in de Pas de Calais.
Ja, dat eten dat kregen we, dus moesten we toch beleefd zijn en blijven zitten hé. Maar als je vragen hebt bel gerust of spring eens binne. Maar nu zit ik echt met heel veel werk en .... weer maagpijn.
dinsdag 19 september 2006 - 15:04
Ann1790

Ann1790

g'hebt toch niet te veel pralinekes gegeten ?
dinsdag 19 september 2006 - 15:30
lacegarden

Lacegarden

ikke niet( dat geeft mij migraines) maar ons Pistache, dat is de schuldige dat er te kort waren.
En dan ook tijdens de opbouw al die mensen (de standhouders) en die van de radio die had dan ook nog reclame gemakt en ja, ze waren op zonder dat ik het wist.
Die confiture dat is voor bij paté, fricandon, bouletten, konijn, geitenkaas.
Ik weet niet of iemand van jullie er van heeft.
dinsdag 19 september 2006 - 16:40
annd6

Annd6

Angelo,
je weet het vast nog, die tomaten die ik gekocht heb op het festival en waar je samen met Nelly naar de namen zocht?
Wel die ene witte heb ik open gesneden en misschien kan je nu uit sluiten welke het is:
Teton de venus blanc
of Coeur de boeuf blanche
Er zat heel weinig zaad in en de zaadjes die er waren zijn dan nog eens erg klein maar hij was zo lekker!
Echt iets apart, heel fruitig en fris.
Dus ik zou wel graag de naam weten, kan je me helpen?
Groetjes
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 september 2006 - 21:38
lacegarden

Lacegarden

precies veel sap, op het eerste gezicht, coeur de boeuf vind ik persoonlijk aan de droge kant.
het zou een téton de vénus blnc kunnen zijn

waar zaten de zaden? bij de coeur de boeuf veelal zitten die hoog tegen hetsteeltje en weinig zaden.
maar wat jij vraagt is zeer moeilijk, iedere vrucht is anders, iedere vrucht kan anders zijninhet afgeven van de zaden. bij sommige tomaten zijn het de allerlaatste vruchten die zaad geven(= overleven)
dinsdag 19 september 2006 - 22:01
Tomateboer

Tomateboer

Dag Ann,
Met alle plezier van de wereld maar ik kan echt geen uitsluitsel geven.
Als je zegt dat er niet veel zaad in zit denk ik eerder aan de teton de venus blanc.
Omdat een coeur de boeuf veel zaden bevat en een teton bijna niets.
Maar dan spreekt de vorm weeral tegen want een teton is mooi hartvormig en deze zeker dus niet.
Dat komt omdat de teton soorten zeer makkelijk kruisen en die bestoven kunnen geweest zijn met een ander ras.
Maar dat weet je nooit zeker.
Dus ik zou voor teton de venus blanc,maar schiet me niet neer als het geen waar is he.
Want ik ken dat,er zijn er dan (en niet naar gekende personen bedoeld die zich enorm geroepen voelen om mij dan van een enkel schrijffoutje te beschuldigen dat we er niets van kennen.
Het is gewoon erg moeilijk,je zag het ook he,Nelly wist het ook niet want als je er een naam durft op te kleven heb je dan de kans dat er verkeerd zaad in omloop is en die soort dan uitsterft.
Dit natuurlijk op lange termijn maar het kan toch veel voorkomen.
groetjes
dinsdag 19 september 2006 - 22:04
Tomateboer

Tomateboer

precies veel sap, op het eerste gezicht, coeur de boeuf vind ik persoonlijk aan de droge kant.
het zou een téton de vénus blnc kunnen zijn

waar zaten de zaden? bij de coeur de boeuf veelal zitten die hoog tegen hetsteeltje en weinig zaden.
maar wat jij vraagt is zeer moeilijk, iedere vrucht is anders, iedere vrucht kan anders zijninhet afgeven van de zaden. bij sommige tomaten zijn het de allerlaatste vruchten die zaad geven(= overleven)


je was me juist voor,..
grt
dinsdag 19 september 2006 - 22:05
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ja dat begrijp ik Angelo,het blijft moeilijk hé.
Die zaden zaten , denk ik, want daar heb ik eerlijk gezegd niet zo erg op gelet, redelijk goed verspreid van boven naar onder. Hij was absoluut niet droog Rita, lekker sappig en het vruchtvlees was ook nie korrelig ofzo.
Misschien zet ik dan op het zakje maar gewoon: erg lekkere gele tomaat en zaai ze zeker volgend jaar en dan kan ik verschillende vruchten laten zien.
En Angelo, ik schiet nie zenne!
Toch bedankt allebei om nog eens te kijken!
Groetjes
Ann
dinsdag 19 september 2006 - 22:10
Tomateboer

Tomateboer

geen probleem
grt
dinsdag 19 september 2006 - 22:19
lacegarden

Lacegarden

wanneer ik zoiets voor heb dan zet ik verschillende notities op het zaakje. Ik heb gezien dat er nog mensen zijn die dit doen, zelfs op die tentoonstelling.
Echte verzamelaars, die weten wat werk er aan zulke tomaten is, en die zelf veel verzamelen, en ruilen en aankopen; die zullen nooit op de piantiste schieten. Het zijn de anderen, die van iemand zijn goedheid profiteren die de grootste bek opzetten.
Ann schrijf op wat je denkt, niemand gaat je kwalijk nemen dat je een eerlijke informatie gegeven hebt.
dinsdag 19 september 2006 - 22:22
annd6

Annd6

Dat ga ik doen, ik zet gewoon alles wat ik weet en ervan vind op dat zakje en dan zie ik wel, belangrijkste is dat ze erg lekker was. Het kwam dicht bij wat ik écht zoek, leuk! Ik hoop er zo nog te vinden, niets zo leuk als proeven en dan echt versteld staan! Ik had niet verwacht dat ze nog veel smaak zouden hebben omdat ze echt overrijp waren: ik heb ze pas vandaag kunnen proeven en winnen. Echt leuk!
Groetjes
Ann
dinsdag 19 september 2006 - 22:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon