menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuinieren in m2 bakken

Ga naar meest recente reactie

gerda75

Gerda75

Ik las laatst over het zgn. square foot gardening. Als je leest over alle voordelen, die het heeft dan spreekt me het wel heel erg aan. Ik denk dat ik het eens met een bak ga proberen.
Heeft iemand er ervaring mee?
zondag 29 maart 2009 - 13:48
sky
zondag 29 maart 2009 - 20:36
sky

Sky

Hey Gerda,
Zelf ben ik het eerste jaar bezig met een groentetuin en ben na wat zoekwerk direct met het square foot guardeningsysteem begonnen.
De inspiratie ervoor haalde ik op you-tube en op een site van een Nederlandse jongen.
Zie link
http://www.makkelijkemoestuin.com/

Het verschil is dat ik geen antiworteldoek heb gebruikt maar mijn graszoden heb ondergespit(groenbemesting)
Ik heb geen vemiculiet en turf gebruikt maar rijpe compost met waterkristallen en nog wat grond uit mijn oude kippenren om mijn bakken te vullen. Alles goed gemengd natuurlijk.
Vermiculiet heeft nogal een groot volume tegenover waterkristallen. Met waterkristallen kom je toe met 200gr. per bak.
De reden waarom ik geen turf gebruik is omdat deze de grond nog zuurder maakt en dat kan ik met onze zure kleigrond wel missen.
De 7 buitenbakken heb ik verdeeld in 9 vakken (3 maal 3 voor elke bak) in plaats van 16.
Dan kan ik iets meer groenten zetten per vak van elke soort.
Tevens heb ik op de bodem van de bakken een bevoeiingsbuis gelegd (die gele stukken buis).
Daardoor kan ik ten alle tijden, (dus ook bij warm weer) mijn planten snel water geven zonder verbrandingsgevaar van de bladeren.
Het systeem heb ik ook toegepast in mijn serre (zie toppic ''beginneling'') en heb na 6 weken reeds goede resultaten met sla en spinazie die bijna oogstklaar is.
Het volgende experiment staat ondertussen klaar;
Vermits ik een zeer natte tuin heb ga ik het systeem toepassen voor aardappelen.
In plaats van de aarappelen in de grond te steken ga ik ze telen in bakken.
De planten kunnen volgens mij een stuk korter bij elkaar staan vermits ik niet moet aanaarden.
Aardappelen oogsten:
Bakken uit elkaar vijzen en je hoeft niet meer zo diep te rooien.
Nu nog hopen dat het lukt he

Groenten

zondag 29 maart 2009 - 20:36
gerda75

Gerda75

Hallo Sky,

Dat ziet er geweldig uit!
Ik was ook van plan om wat grotere vakken te nemen in de bak. Turf is wel nodig bij mij, want het is hier zandgrond. en die site van die jongen had ik ook gezien, dat heeft me wel enthousiast gemaakt.
En eigenlijk wil ik het op de stenen zetten, ik heb een groot terras. Zou 20 cm vulling dan wel genoeg zijn?

Waterkristallen ken ik niet, wat zijn dat en waar is dat te krijgen? Want ik zou ook niet weten waar ik vermiculiet kan kopen. Althans niet in zo'n hoeveelheid, want ik heb wel een busje (als zaaihulp) en dat kleine busje kost al 5 euro; denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.

Ik kan me er wel op verheugen, zo'n klein moestuintje.

Gerda
zondag 29 maart 2009 - 23:04
sky

Sky

Gerda,
Als je de bakken op stenen zet, kan dan het regenwater nog weg?
Je zal ook geen contact maken met het microbiologisch leven in de grond en zal daardoor misschien jaarlijks de grond volledig moeten vervangen terwijl het normaal volstaat om jaarlijks een kleine halve kruiwagen compost bij te vullen.
De bakken op stenen zetten zou ik dus indien mogelijk niet doen.
Ook omdat bepaalde gewassen dieper wortelen.

Waterkristallen vindt je in de betere tuinhandel.
Het wordt ook gebruikt om te mengen met potgrond voor gerariums ed.
Vermits er bij jullie een zandgrond is kan je volgens mij gerust 200 gr per bak van 1m2 gebruiken. Gebruik zeker niet teveel want dan krijg je een kwabbelboel in je bakken.
Als je echter niet anders kan dan je bakken op stenen te plaatsen kan je misschien proberen om een hogere bak van zo'n 35 cm. te gebruiken en deze te voorzien met een drainagebuis op de bodem.
Succes,
Sky
zondag 29 maart 2009 - 23:59
gerda75

Gerda75

Het regenwater loopt hier zo weg op deze zandgrond, dat is geen probleem. Maar het is dan wel een idee om de bak hoger te maken.
Ik vind het zo zonde om een plantenborder (gedeeltelijk) leeg te maken (kan moeilijk planten wegdoen), maar misschien moet ik toch je advies wel opvolgen en de bak niet op stenen plaatsen. Ik ga eens kijken of ik her en der wat kan verplaatsen.
Erg bedankt voor het meedenken en ik hoop voor ons allebei straks op goede resultaten: ik heb er wel zin in!

maandag 30 maart 2009 - 20:11
sky

Sky

De bloembollen die ik uit de grond heb gehaald waar nu mijn bakken staan heb ik verzameld in 1 vak van een bak.
Zo heb ik het ook gedaan met kruiden.
Bloemen tussen mijn groenten moet kunnen!
Je kan er niet alleen mooie combinaties mee maken maar als je een beetje opzoekwek doet zal je merken dat bepaalde bloemen of kruiden bepaalde insecten en ziektes weghoudt.
Bv. goudsbloem kan je uitstekend combineren met tomatenplanten.
maandag 30 maart 2009 - 20:23
Paertje

Paertje

Om ook maar hier eens te reageren. Jullie hebben me met jullie manier van werken geïnspireerd. Ik vraag me wel af of het geen goed idee is om de bakken wat hoger te maken om op die manier toch mooie lange wortelen te kweken. Of is dit geen goed idee?

En ik begrijp ook niet echt goed hoe je die bevloeiingsbuis hebt aangebracht.
vrijdag 22 juli 2011 - 13:51
renate67

Renate67

er zijn hier op het forum die de bakken aanmerkelijk hoger gemaakt hebben, vaak ook om veel en ver bukken te voorkomen.
Er zijn er ook die wel lage bakken hebben maar geen worteldoek leggen zodat de planten en worteltjes dieper kunnen wortelen.
Ik heb sinds dit jaar in een lage bak in de oude zandbak, maar op plaats waar bak moest komen was een flink gat in de grond, dus worteldoek onder in kuil gelegd en daarna opgevuld (dus zelfde effect als hogere bak)
Renate
zaterdag 23 juli 2011 - 11:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon