menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zeer natte tuin

Ga naar meest recente reactie

tom1976

Tom1976

beste,

ik ben een beginnend groenten teler en ik sta al voor men eerste prob.

mijn moestuin is al omgespit maar als er zware regenval is blijfr het water op men grond staan dit is een probleen binnen een paar weken als er plantjes gepland worden wat kan ik hier aan doen iemand zij me draineren maar dat kostenplaatje vind ik zo hoog zijn er nog andere oplossingen wie weet raad help
grond is wel op het diepste punt van de tuin maar dit kon niet anders
zaterdag 28 maart 2009 - 18:45
Jo1

Jo1

Op hoge bedden werken zal veel helpen. Als het dan een tijd hard geregend heeft en je wil toch planten, dan moet je gewoon wachten totdat het bovenste laagje waarin geplant wordt droog genoeg is om te bewerken. Dat het daaronder dan nog te nat is, kan geen kwaad. Zolang je daar niet in zit te wroeten is er geen structuurschade. Aangezien er een stuk grond onder de plant zich ook nog boven de voor bevindt, zal de afwatering hiervan ook veel beter zijn en -belangrijk in het voorjaar- ook sneller opwarmen.
zondag 29 maart 2009 - 11:56
tom1976

Tom1976

Dit ga ik direckt proberen , toch even wachten alles ligt nu zeer nat door de vele regen maar van het moment dat het mogelijk is doe ik het dank u voor de raad
groetjes tom
zondag 29 maart 2009 - 13:37
sky

Sky

Hallo Tom,
Ook ik heb problemen met een tuin die bijna een vijver is en heb het als volgt opgelost;
Kijk eens onder topic "beginneling en " moestuin in m2 bakken"
Het systeem laat je toe om deze bakken te vullen met een luchtige grondmengeling met waterkristallen.
Het is een eenmalige moeite om de bakken te instaleren en te vullen maar je hebt er jaren plezier van.
greetzz
zondag 29 maart 2009 - 20:47
Rita1960

Rita1960

Hoi Sky en Tom,

van Sky heb ik de bakken bekeken, lijkt me best een leuke oplossing als je op heel natte grond wilt moestuinieren, maar bij mij komt dan direct de volgende vraag/"oplossing" op: "waarom de bakken dan niet zo'n 70cm tot 1 meter hoog maken, en dan direct zo lang mogelijk? "
Je hoeft dan niet meer te bukken, geen wateroverlast meer en je kunt met bedden van plm een meter hoog en maximaal 1 meter breed overal bij.

groetjes,

Rita
zondag 29 maart 2009 - 21:09
sky

Sky

Rita,
Je zou de bakken inderdaad langer en hoger kunnen maken maar dan moet je ook meer grondvulling maken.
Het zal ook moeilijker zijn voor hoger groeiende groentes zoals erwten en bonen te oogsten.
Als je bakken gebruikt van onbehandeld grenenhout zal je deze na 5 a 10 jaar moeten vervangen en dat wordt mij een beetje te duur voor zulke hoge bakken.
Mijn bakken zijn zo'n 20 cm hoog en gemaakt van afvalpaletten in een hardhoutsoort.
zondag 29 maart 2009 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon