menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten en zaaien

Ga naar meest recente reactie

guillaume

Guillaume

ik heb twee vragen, heb een serre gekocht zoals ik al eens had vermeld van 3 op 2 meter. nu zijn mijn vragen:

-mag je nu al klaargemaakte tomatenplanten van uit aveve kopen en platen in de serre???

-mag je ook al tomaten zaiien???

hopelijk word het voor iedereen een mooi en kleurijk seizoen met veel groenten en succes
woensdag 18 maart 2009 - 18:42
Rudi

Rudi

In de serre planten zou ik nog niet doen, want ook daarin kan het nog vriezen.

Tomaten kunnen gezaaid worden, maar wel warm.
Ik zaaide zo een 10 dagen geleden, en ze komen nu pas uit. Nochtans staan ze binnen in zo rond de 20 graden. s'Nachts is het er wel frisser.


mvg
Rudi
woensdag 18 maart 2009 - 20:46
CindyV

CindyV

Ik heb ook pas een serre gekocht en al veel advies gekregen van mijn buurman en vader. Tomatenplanten worden normaal pas in april in de onverwarmde serre in de volle grond gezet. Je kan ze nu al kopen en in potten laten staan maar dan moet je ze wel afdekken als het s' nachts koud wordt of binnen zetten.
Ofwel kan je ze nu nog zaaien. Ik zet op de vensterbank s' nachts en overdag in mijn gloednieuwe serre en daar groeien ze heel goed.
Wat ben je van plan om nog zoal met uw serre te doen? Misschien breng je me op ideetjes.
woensdag 18 maart 2009 - 20:48
piet1

Piet1

Ik doe mee, ook pas een serre geplaatst. Binnen zijn de tomaten en paprika's al enkele weken terug gezaaid. En de plantjes zijn er, hou wel rekening met het feit dat maar +/- 70% van de zaadjes kiemt.
In de serre is sla, spinazie, kervel en wortel gezaaid en al net boven de grond, door de koude is er niet veel groei. Dus geduld hebben.
Voor iedereen succes, en laat zo nu en dan eens iets horen.
woensdag 18 maart 2009 - 20:55
guillaume

Guillaume

dus eigenlijk komt het er op neer dat ik ze s'nacht in de garage moet zetten( bij mij 10 ° C) en overdag mogen ze in de serre.
maar heb dan daarop ook een vraag :
ik ben nog maar 15 jaar en moet nog naar school. als ik ze voor de dag wil zetten in de serre zal dat rond 7 uur of 7 uur 30 zijn. is het dan nog niet te koud???

dank u voor de antwoorden
woensdag 18 maart 2009 - 21:07
CindyV

CindyV

Geen probleem, dan vriest het niet meer.
woensdag 18 maart 2009 - 21:10
guillaume

Guillaume

ok bedankt.

als je over eender wat nog tips hebt dat je denkt dat nog handig kan zijn mag je me die altijd zeggen. ben zoals ik al zei 15 jaar en van vorig jaar begonnen dus deze zijn altijd welkom.
woensdag 18 maart 2009 - 21:12
hubert93

Hubert93

mij lijkt het nogal zinloos om nu al tomaten planten te zetten als je ze alle dagen van binnen naar buiten moet slepen
(of het moest er maar een of 2 zijn)
maar ik gaa er een stuk of 20 zetten dan licht dat iets moeilijker
(ik ben ook 15 jaar)
vrijdag 20 maart 2009 - 22:44
guillaume

Guillaume

wanneer zou je de tomaten dan kunnen planten???
ik had gedacht vanaf de paasvakantie???
heb ook een foto erbij gezet om jullie eens mijn nieuwe serre te tonen. ik ben er ook zo fier op. haha
maar misschien zullen jullie dat ook wel zien maar het is niet van de beste kwaliteit. ik wou ook geen massas geld steken in een serre, het is tenslotte mijn eerste serre.

Groenten

zondag 22 maart 2009 - 21:29
guillaume

Guillaume

wanneer zou je de tomaten dan kunnen planten???
ik had gedacht vanaf de paasvakantie???
heb ook een foto erbij gezet om jullie eens mijn nieuwe serre te tonen. ik ben er ook zo fier op. haha
maar misschien zullen jullie dat ook wel zien maar het is niet van de beste kwaliteit. ik wou ook geen massas geld steken in een serre, het is tenslotte mijn eerste serre.

Groenten

zondag 22 maart 2009 - 21:34
guillaume

Guillaume

oei, het was niet de bedoeling van dit 2 maal te sturen.
sorry daarvoor.
maar ik zal ervan profiteren voor eens de binnenkant van de serre te tonen.

Groenten

zondag 22 maart 2009 - 21:36
hubert93

Hubert93

normaal na ijsheiligen (15 mei)
dan zou het normaal niet meer mogen vriezen
zondag 22 maart 2009 - 22:03
guillaume

Guillaume

dramatisch nieuws.
mijn serre hangt vast me vier koorden die met een pin in de grond zitten.
die pinnen zijn blijkbaar niet goed en ik heb ze ongeveer 20 meter verder gevonden en de bache van de serre is 50 cm omhoog gegaan. ja nu heb ik (wachtend totdat het mooi weer is) de serre vast gegangen met de draatjes aan 3 palen en de apelboom die naast de serre staat( die je kunt zien op de foto).
ik zal dan eens(wanneer het mooi weer is) heel de bache af doen en die eens helemaal opnieuw op de serre zelf zetten en goed vastbinden zodat ik dat niet meer opnieuw meemaak. ik kan jullie verzekeren dat als je je serre zo ziet zoals ik ze zag dat je er niet goed van ben. maar ja genoeg gezaag haha, nu positief denken.
maandag 23 maart 2009 - 20:23
hubert93

Hubert93

ja dat heb je met plastiek
ik heb een glaze serre
en vorig jaar waren er daar glazen uit gevlogen
het voordeel van glas is dat het kapot gaat
geen voordeel zul je denken maar als de verzekering er tussen komt is dat heel positief
en ik had nog glazen gekregen als reserve dus alleen maar winst
maandag 23 maart 2009 - 21:22
guillaume

Guillaume

inderdaad.
ik heb een klein scheurtje waar dat twee zijden aan elkaar waren genaaid.
ik ga aan mijn mama vragen om die dan terug toe te naaien zoals oorspronkelijk.
anders moet ik gewoon nog de plastiek recht hangen en alles is terug in orde.
maandag 23 maart 2009 - 21:38
greener

Greener

Grappig om te lezen dit allemaal.
Wil wel even aanvullen dat we in Nederland een glazen aanbouw vast aan huis een serre noemen en staat die los dan noemt men die een tuinkas.


Sebas
dinsdag 24 maart 2009 - 09:24
CindyV

CindyV

Oef, eindelijk na 2 dagen kan ik terug op het forum.

Guillaume, wat jammer van jouw nieuwe serre. Ik zou proberen om een scherm te plaatsen aan de windkant. of je kan ook eens op het forum vragen hoe andere dat oplossen.
Een plastieken serre kan inderdaad minder tegen vrieskou dan een glazen. Vanaf 15 mei kan je pas tomaten planten in een plastieken en vanaf 15 april al in een glazen. Of als je toch wil planten in de paasvakantie kan je ook als het heel koud wordt krantenpapier of noppenfolie over jouw tomaten planten doen.
Ik dacht dat je een glazen serre had en dat scheelt toch wat. Vandaar dat ik eerst dus april zei.

Piet, ik vind de opkomst van de tomaten ook maar plattekes. Heb van de buurman veel gekregen.

Hubert, hoe komt het dat de glazen uit de serre zijn gevlogen? Normaal staan die toch heel goed vast.



dinsdag 24 maart 2009 - 10:01
hubert93

Hubert93

ja normaal staan deze heel goed vast maar deze serre is 2dehands en de baren staan niet meer 100% recht
zolang er geen wind in de serre kanis er niets maar de deur was open gegaan
en er was een rukwind onder het dak geschoten
en ja
dinsdag 24 maart 2009 - 17:32
hubert93

Hubert93

greener,
wij noemen een serre die tegen het huis staat een veranda (er moeten daar niet perse planten in staan)
en het woord tuinkas heb ik nog niet weten gebruiken in belgie
dinsdag 24 maart 2009 - 17:34
guillaume

Guillaume

overdag kan het 30 graden zijn in mijn serre (of tuinkas dan )
dus moet het toch lukken om tomatenplanten te zetten in de plastieken serre ( tuinkas )??? mensen uit de winkel AVEVE hebben gezegd dat in eender welke serre (tuinkas) tomaten in april kunnen gepland worden.
een serre is toch een serre??? als alles goed gesloten is??
dinsdag 24 maart 2009 - 18:59
Rita1960

Rita1960

Hoi Guillaume,

Je kunt het proberen om de tomatenplanten nu al buiten te zetten in je - plastic- kas.
Besef wel dat in de nacht daar de temperaturen wel heel erg snel terug lopen, en overdag heel snel op lopen. Laat er eens een min-max thermometer in liggen dan kun je de temp. verschillen meten.
Ik weet niet wat de min temperaturen zijn voor tomatenplanten maar ik durf die van mij er nog niet in te zetten op dit moment.

groetjes,

Rita

Ps: het enige wat ik op dit moment onder plastic heb zitten zijn de tuinbonen die ik voortrek. en die kunnen over kou.

dinsdag 24 maart 2009 - 19:15
guillaume

Guillaume

maar ik zal toch nog wachten tot einde paasvakantie ofzo. we zullen zien.
heeft iemand een idee hoeveel zo een soort thermometer kost?
dinsdag 24 maart 2009 - 19:17
hubert93

Hubert93

hangt er vanaf waar een hoen thermometer je koopt
de analoge thermometer die ik heb zien liggen in een tuincentrum koste zo rond de 8€
dinsdag 24 maart 2009 - 19:33
CindyV

CindyV

Hier op de site staat er ook een thermometer te koop op deze link
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=309 null

Het is wel heel handig. Ik heb het eerst gecontroleerd met mijn onthoud thermometer en sinds 2 weken vriest het niet meer in mijn serre. Mijn tomatenplanten slapen al 4 nachten in de serre samen met de paprika's, canna's, komkommers, fushia's, begonia's, aardbeien en salade. Ze staan wel allemaal behalve de aardbeien en de salade s' nachte onder isomo of noppenfolie.
De pas ontkiemde zaadjes staan op de vensterbank binnen.

Mijn buurman heeft een plastieken serre en ik een glazen. De temperatuur is bij mij een paar graden warmer s'nachts. S' morgens als de zon schijnt warmt mijn serre veel sneller op. We doen bijna elke morgen een vergelijkende test.
dinsdag 24 maart 2009 - 19:51
CindyV

CindyV

Ik wilde ook nog even zeggen dat mijn ervaren buurman met plastieken serre ook al tomaten en veel meer heeft staan in de serre maar s' dekt hij het af met isomo. Dus als je het afdekt kan het nu of in de paasvakntie al wel.
dinsdag 24 maart 2009 - 19:57
Thanja
dinsdag 24 maart 2009 - 20:03
CindyV

CindyV

Guillaume, je moet er rekening mee houden dat de temperatuur in jouw serre s'nachts bijna niks scheelt met buiten de serre. Bij mij trouwens ook bijna geen verschil.
Dus eigenlijk als je zeker wilt spelen pas na de ijsheiligen maar een van de eigenschappen van tuinders is dat ze weinig geduld hebben dus mits afdekking mogen ze nu er al in.
dinsdag 24 maart 2009 - 20:07
CindyV

CindyV

Thanja,

waar haal jij dan de plaats om alles te zetten? Als het zo een weer is als deze week dan groeien ze inderdaad weinig maar 1 straaltje zon en het is al veel warmer.
Wat staat er dan nu in jouw serre?
dinsdag 24 maart 2009 - 20:10
guillaume

Guillaume

ik heb niet veel geduld maar ik zal toch geduld uitoefenen.
dat moet soms, hoe moeilijk het ook is
maar kan iemand weerman/vrouw spelen en me zeggen rond welke periode deze vriestemperaturen gedaan zijn???
dinsdag 24 maart 2009 - 20:19
hubert93

Hubert93

na ijsheiligen op 15 mei
dinsdag 24 maart 2009 - 20:23
Thanja
dinsdag 24 maart 2009 - 20:25
Thanja
dinsdag 24 maart 2009 - 20:25
Thanja

Thanja

Foto hierboven is van de 'kraamkamer'. De voorste bak staat schuin voor de foto. De andere twee bakken zie je op de achtergrond.

Deze is van de zolder:

Groenten

dinsdag 24 maart 2009 - 20:26
guillaume

Guillaume

en buiten isomo( want daar kan ik niet aan geraken) zijn er nog mogelijkheden om tomatenplanten vroeger in de serre te zetten met iets anders???
15 mei lijkt me toch nog ver weg en lang om te wachten.
ik denk dat ik toch geen geduld zal hebben .
hopelijk zullen ze half april in de serre toch nog groeien
bedankt voor jullie tips en laat de rest maar komen
dinsdag 24 maart 2009 - 20:26
guillaume

Guillaume

ok.
mijn serre is van s'morgens vroeg tot 12 uur in de zon. dan een uurtje niet en dan de rest van de dag ook.
zal wat wachten tot midden april en zal het er dan toch maar op wagen. hopelijk lukt het
dinsdag 24 maart 2009 - 20:30
hubert93

Hubert93

je kunt nopen folie gebruiken om je serre mee af te dekken das praktischer
en je kunt dat soms gratis krijgen
dinsdag 24 maart 2009 - 20:31
Thanja

Thanja

Een kacheltje? Ik heb wel eens ergens gelezen/gehoord dat als je nachtvorst verwacht dat enkele brandende kaarsen de vorst uit de kas kunnen houden. Zelf niet geprobeerd. Liever branden van verlangen dan mijn kas/tuin/planten in de fik.
dinsdag 24 maart 2009 - 20:32
Rita1960

Rita1960

Guillaume,

Gebruik anders maar een paar lagen doorzichtig plastic , maak een kas in een kas, en dan maar het beste er van hopen! Maar zorg wel voor ontluchting.

En bedenk wel.. geduld is een schone zaak
enneh... dat geduld komt toch wel met de jaren

grt'n

Rita
dinsdag 24 maart 2009 - 20:36
CindyV

CindyV

Thanja, ik weet niet wie dat van die kaarsen gezegd heeft maar beschouw die persoon maar als een flauwe plezante. Een kaars geeft geen warmte, is heeeeel gevaarlijk en een kaars dooft eer de nacht om is.
Guillaume, een winkel waar ze elektro verkopen die hebben dat meestal wel liggen of keukenwinkels . Noppenfolie wordt gebruikt om elektrische toestellen te vervoeren en meestal nemen die dat na installatie terug mee. Dus zet uw liefste smile op en vraag daar eens.
Als je toevallig connecties hebt bij een visboer. Die hebben isomo bakken waar ze de vis in koud houden en zeer geschikt maar je moet wel connecties hebben.
dinsdag 24 maart 2009 - 20:47
guillaume

Guillaume

die nopenfolie lijkt me wel een goed idee maar hoe moet ik dat dan eigenlijk plaatsen. een foto van mijn serre vind je hier een beetje bovenop.
dinsdag 24 maart 2009 - 20:51
CindyV

CindyV

Plaats 4 stokjes in de grond op de hoeken waar je wil afdekken. Leg de noppenfolie over over het gehele stuk dat je wil afdekken en dan zorgen dat er geen koude wind langs de zijkanten kan en dus best iets zwaar aan de zijkant. Het lijkt zo een beetje op een serre in een serre.
Misschien kan jouw vader/nonkel/buurman van op zijn werk noppenfolie meebrengen? Daar komen misschien ook stukken aan in noppenfolie.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:18
CindyV

CindyV

Thanja, mooie kraamkamer heb jij. Daar kan natuurlijk geen serre tegenop.
Mijn jongste van 2 dacht dat dat roerstokjes waren ipv plantennamenstokjes en de rest kan je al raden. Ik heb maar 1 vensterbank in de keuken in gebruik die ik nauwlettend in het oog hoou.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:34
Thanja

Thanja

Moet je je kindje deze foto laten zien: dat zijn vast 'in-de-grond-roerstokjes'
dinsdag 24 maart 2009 - 21:40
CindyV

CindyV

Lijkt mij superhandig en je moet niet schuin lezen. Mijn zoon zou zeker de letters eraf likken; Weet ik zo al.
dinsdag 24 maart 2009 - 21:45
Thanja

Thanja

Mijn nichtje vond de lepel van de Parijse Wortel zo leuk, dat ze direct ook het worteltje lief en lekker vond Maar zij liet de lepel wel staan! Hoewel het veel werk is (2x verven, 2x lakken) om de naamwijzers te maken, vrolijkt het de boel wel op!
dinsdag 24 maart 2009 - 21:50
guillaume

Guillaume

heb een oplossing gevonden:

zet ze zoals ik al zei in de veranda(zie foto) waar het s'nachts 10 graden is en overdag 15 graden(naar gelang de buitentemeratuur) en heb er een plastiek over gedaan(zoals een kweekas (maar dan zelfgemaakt )) zie foto.
heb dat ook gedaan met de paprikas die ik heb gezaaid

dat zal wel volstaan zeker???

groeten guillaume




deze foto zijn mijn tomaten die ik heb gezaaid over nog geen weekje

Groenten

zaterdag 28 maart 2009 - 14:36
guillaume

Guillaume

dit zijn mijn paprikas

Groenten

zaterdag 28 maart 2009 - 14:37
guillaume

Guillaume

en dit is mijn veranda,

maar is het normaal dat mijn tomaten die ik heb gezaaid nog niet uitkomen.
zoals ik al zei is het nu 5 dagen geleden dat ik ze heb gezaaid en ze leven s'nachts met een temperatuur van 10°C en overdag met 15°C????

groeten guillaume

Groenten

zaterdag 28 maart 2009 - 14:40
Thanja

Thanja

@ Cindy:

Thanja, ik weet niet wie dat van die kaarsen gezegd heeft maar beschouw die persoon maar als een flauwe plezante. Een kaars geeft geen warmte, is heeeeel gevaarlijk en een kaars dooft eer de nacht om is.


Ik heb het gelezen in het boek van Peter Bauwens - Tomaten, pepers en aubergines. Niet de eerste de beste hoor!
zaterdag 28 maart 2009 - 16:40
hubert93

Hubert93

guillaume dat is zeker normaal bij die temperatuuren kan het eve duren maar het komt wel hoor
zaterdag 28 maart 2009 - 17:47
Rita1960

Rita1960

heb een oplossing gevonden:

zet ze zoals ik al zei in de veranda(zie foto) waar het s'nachts 10 graden is en overdag 15 graden(naar gelang de buitentemeratuur) en heb er een plastiek over gedaan(zoals een kweekas (maar dan zelfgemaakt )) zie foto.
heb dat ook gedaan met de paprikas die ik heb gezaaid

dat zal wel volstaan zeker???

Guillaume,

Die kweekkas van je.. die is goed! Daar ontkiemen de zaden wel. Maar heb wel een beetje geduld
Zal foto'tje bijplaatsen van een "kweekkasje" van mij (ook zelfgemaakt van hergebruikt materiaal.. (van bakjes waarin levensmiddelen hebben gezeten)

groetjes,

Rita

Groenten

zaterdag 28 maart 2009 - 19:23
Thanja

Thanja

Ik heb mijn toch ernstige twijfels of de zaden van Guillaume wel zullen ontkiemen. De nachttemperaturen zijn veel te laag om de zaden te laten ontkiemen. De meeste kans op ontkieming is met de tomatenzaden. De paprikazaden zullen het echt niet doen. Die ontkiemen het beste bij een constante temperatuur van 25gr en dat is zelfs 's zomers heel erg moeilijk.

Die gele kweekbakken zien er goed uit!
zaterdag 28 maart 2009 - 20:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Thanja,
mijn paprika zaden zijn allen ontkiemd in zo'n "kweekbakje" gezet op de vensterbank in het noorden - totaal geen zon- met een omgevingstemperatuur van niet meer dan 19- 20 graden C. Vensterbank van onderen niet verwarmd en de kiemtijd was zo´n 10 dagen. Het waren trouwens de eerste zaden die ontkiemd zijn, de tomaten en de ananaskers deden er een paar dagen langer over.Maar door hun snellere groei zijn ze nu wel al groter dan de paprika´s.
ennuh.. je moest eens weten waar die gele kweekbakken eerst voor gediend
hebben en er kunnen in die bakken 15 perspotjes .....

groetjes,

Rita
zaterdag 28 maart 2009 - 20:52
Thanja

Thanja

Je maakt me nieuwsgierig!!!

Een omgevingstemperatuur van 19-20gr kan dus wel bij jou.... hmmm... ik breng volgend jaar mijn zaaibakjes bij jou! Bij mij doen ze het echt heel erg slecht Het kiemingspercentage van alle paprikazaden (alle soorten) ligt op 20%. En dat bij een minimumtemperatuur van 22gr.

Ik vind trouwens dat je leuke thumbnails hebt geplaatst. Ik ga ook een poging doen:

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Meloenpeer en ananaskers (1x klikken voor een grotere foto)
zaterdag 28 maart 2009 - 21:00
Rita1960

Rita1960

Thanja,

ik heb ze gezaaid in perspotjes, behoorlijk natte grond (3,5 deel potgrond en 1 deel zand en 0,5 deel metselzand zonder de steentjes) de deksel niet eerder geopend toen alles er boven kwam piepen. geen water op de bovenkant gedaan alleen via de onderkant water gegeven. Niet te nat gehouden (dus aan de droge kant) vandaag heb ik ze allen verspeend. De zaden van de paprika's en de trostomaten zijn afkomstig van forumleden. Heb ze nu koeler staan zo'n 15 g C. 't zijn de plantjes met de blauwe labels. lijken nu erg klein in de grote potten
Misschien ook nog handig om te weten, als ik ze zaai zorg ik ervoor dat de grond en het water de omgevingstemperatuur hebben.
groetjes,

Rita

Groenten

zaterdag 28 maart 2009 - 21:37
Thanja

Thanja

Er is veel vergelijkbaar: ik gebruik zaai- en stekgrond in zaaitrays, met kap, grond + water gelijk aan de omgevingstemperatuur. Ik geef ook water vanaf de onderkant, maar ook sproei (met broes) ik regelmatig vanaf de bovenkant. Zaden zijn van koop en ruil. Aan de andere kant: is maar goed ook dat alles niet is bovengekomen... had ik niet alleen mijn vensterbanken moeten vergroten, ook de tuin en kas
zaterdag 28 maart 2009 - 22:08
guillaume

Guillaume

Guillaume,

Die kweekkas van je.. die is goed! Daar ontkiemen de zaden wel. Maar heb wel een beetje geduld
Zal foto'tje bijplaatsen van een "kweekkasje" van mij (ook zelfgemaakt van hergebruikt materiaal.. (van bakjes waarin levensmiddelen hebben gezeten)

groetjes,

Rita


aan mijn geduld ben ik aan het werken
dus volgens jou zullen mijn tomaten wel uitkomen met een nachttemeratuur van 10 °C.
ok dan.
en er was nog iemand die zei dat mijn paprikas niet zullen ontkiemen bij een temperatuur van 10°C maar deze kleine potjes mogen wel binnen denk ik van mijn mama dus komt dat ook in orde
zondag 29 maart 2009 - 11:30
guillaume

Guillaume

dringende vraag!!!!!:

mijn tomaten en paprikas staan buiten in volle zon met die plastiek over de bakken. het is 30°C in de bakken. is dat te veel en moet de plastiek er af of mogen ze met zo een temperatuur blijven. ze hebben ook volle zon.
is dat goed???

groeten,

guillaume
zondag 29 maart 2009 - 12:00
piet1

Piet1

Ja zet de tomaten planten niet te warm, hier staan ze op zolder waar het +/- 16 graden is. zij groeien goed en hebben intussen 4 blaadjes, de paprika's die eerder werden gezaaid hebben nu ook al 4 blaadjes.
zondag 29 maart 2009 - 12:38
guillaume

Guillaume

de mijne moeten wel nog uitkomen.
mogen ze dan toch buiten staan in de zon???
zondag 29 maart 2009 - 13:01
CindyV

CindyV

Guillaume, Ik denk dat die volle zon niet zo goed is voor het ontkiemen dan wordt het veel te warm en droogt de zaaigrond rapper op. Licht mag wel maar geen direct zonlicht. Slim van jou om die plastiek met wasknijpers erop de doen . Bedankt voor de tip, ik ga het ook zo in de toekomst. Mijn paprika zaadjes kwamen uit na 7 dagen op de vensterbank in de keuken zonder direct zonlicht., Overdag 22 en s' nachts 16 graden ongeveer.

@ Thanja, dan zal ik dat van die kaarsen maar terug nemen , van die meneer kan ik nog heel wat leren.

zondag 29 maart 2009 - 23:04
guillaume

Guillaume

ok dank u cindyV.
maandag 30 maart 2009 - 20:02
CindyV

CindyV

Geen dank. Graag gedaan.
maandag 30 maart 2009 - 23:34
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,
Het is tijd om dit terug naar boven te brengen .
ik ben van plan tomaten in zaaitray's te zaaien maar wanneer begin ik ebst met het zaaien?

Groetjes
zaterdag 27 november 2010 - 21:20
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Wat is een foliekasje?
Maar als ze groot zijn gaan ze de serre in Mogen ze daar wat lekker groeien

Gr
Cedric
zondag 28 november 2010 - 11:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon