menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vroege patatten

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Beste,

Ik ga voor de eerste keer (vroege) patatten zetten (Aktiva en Gala), ze liggen momenteel te spruiten in de garage (wat al goed lukt) en ik zou ze half maart willen poten. Moet ik, als ze gepoot zijn, direkt een walletje erboven aanaarden of wacht ik daarmee tot ze boven komen? En als ze nu bvb. boven komen als het vriest, ongeacht of ze al reeds eens aangeaard zijn, moet ik dan direkt terug aanaarden of afdekken met vliesdoek of zo?

Is het ook nog nuttig dat ik nog wat compost door de bovenlaag meng of vooraf bemesten met een aardappelmeststof? Ik hoorde van een buur/boer dat teveel bemesten bij patatten niet goed is omdat ze dan hol worden?

Dank, Bart.
dinsdag 3 maart 2009 - 17:44
Rita1960

Rita1960

Bart,
wat wij hier in het noorden van Nl doen voor de vroege aardappelen:

Poten, als ze boven komen iets aanaarden (grond verhogen tegen de planten aan)
Als er nachtvorst voorspelt wordt: of vliesdoek erover of grote bloempotten /emmers over de planten zetten. Kost wel wat extra inspanning, maar dan krijg je geen terugslag in de groei van de planten.
Holle aardappels krijg je als de groei te lang heeft stil gestaan door bijv watergebrek en dan in 1x een beste sloot water krijgt.

groetjes,

Rita
dinsdag 3 maart 2009 - 20:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar half maart is toch wel vroeg. Vroege aardappels hoef je niet echt veel vroeger te etten, dan de late aardappels. Als ze boven de grond komen en er komt nog nachtvorst, dan heb je er alleen werk mee.
Zelf plant ik de eerste 15 ongeveer 20 maart. Die kun je bij nachtvorstgevaar nog een bloempot over de kop zetten. of aanaarden (niet veel werk) De andere plant ik dan half april. Vorig jaar en het jaar daarvoor ging goed en toen hadden wij de eerste aardappels 31 mei en dat vind ik dan toch vroeg. Wij zijn maar met 2 personen. Dan peuter ik een paar grote aardappels onder de struik uit en laat de struik staan. Lekker zijn ze wel. Je moet er op rekenen, dat ze met 3 weken boven de grond kunnen staan.
woensdag 4 maart 2009 - 15:24
cetinel

Cetinel

vandaag ook vroege aardappelpootgoed gaan halen,moet me ook echt inhouden om niet direct aan het planten te slaan hoor,een zalig zonneke hier...
nog een weekske of drie geduld heb ik wel(amper)
donderdag 5 maart 2009 - 14:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier de hele dag regen. Nodigt niet echt uit om te beginnen met 5 graden C.
donderdag 5 maart 2009 - 16:57
printemps

Printemps

aha

het Belgisch snertweer van gisteren zit nu bij U in Nederland
hihi
je mag het houden hoor


mvg
an
donderdag 5 maart 2009 - 17:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Lach er aub niet om. Ik baal, maar heb gelukkig de groentetuin er geploegd bij liggen.
donderdag 5 maart 2009 - 17:30
Rita1960

Rita1960

@ Jo,

Dan zat je toch op de verkeerde plek in ons kikkerlandje. De gehele dag hier lekker weer, weinig tot geen wind, temp plm 6 gr C en maar af en toe een sputtertje water, maar ja wat niet is kan vannacht nog komen met de voorspellingvan 70% kans op regen. Echter hier wederom geen zon gezien. Maar
kortom een veel betere dag dan gisteren met zijn harde en koude wind.

Mooi dat je toch je groentetuin hebt kunnen omploegen. Kun je dat alvast vergeten.

groetjes,

Rita
donderdag 5 maart 2009 - 18:06
bartvds

Bartvds

Dan wacht ik nog wat met ze te poten hé, de spruiten zijn toch nog maar klein hoor, als ik het goed begrijp kan ik ze evengoed eind maart tot begin april ook poten (samen met halfvroege dan)
donderdag 5 maart 2009 - 18:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Houd de poters wel in het licht en nog niet te warm. Dan krijg je mooie stevige spruiten.
donderdag 5 maart 2009 - 18:27
Rita1960

Rita1960

Bart,
de spruiten moeten ook niet te lang zijn hoor bij het poten.. dan breken ze toch maar af als je ze in de grond stopt. en dan kost het extra energie van de knol als die weer nieuwe spruiten moet aanmaken.
Zet ze, als het kan, iets koeler weg zodat de spruiten niet te snel groeien.

groetjes,

Rita
donderdag 5 maart 2009 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon