menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composthoopvraagjes

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Hallo tuinfans,

Er wordt altijd gezegd dat je geen koolstronken op de composthoop mag gooien. Dit met het oog op knolvoet. Ook mag het aardappelloof niet op de hoop ivm de schimmelziektes. Maar als je nu voldoende goed je wisselschema toepast kan je de compost zodanig gebruiken dat de aardappel(kool) de komende jaren niet in dat vak groeit. Hoe doet men dat in de beroepsaardappelteelt? Daar zal op een af andere manier ook de compost (humus) toch weer ergens voor gebruikt worden. Verbranden zal ook wel niet toegestaan zijn.
zondag 22 februari 2009 - 21:38
the666bbq

The666bbq

Bij mij gaat ook alles de compostfabriek door - 3 en een halve bak in serie
Ook de 'zieke' dingen (bv aardappel en tomatenloof). Als je een beetje actief composteert (dus niet gooi maar op een hoopje en ooit ligt daar wel wat compost onder, maar regelmatig opzetten, omzetten en verhuizen) dan zal dat wel meevallen.
3 en half : een halve bak voor de kippen, en daarna de klassieke drie-na-mekaar. De kippen krijgen meestal eerst alles van de tafel, wat ze overlaten gaat dan in bak 1, waar sowieso alles van de tuin in gaat (de groene bak van diftar wordt al jaren gebruikt om compost in te bewaren)

Ik heb eens ergens gelezen dat die aardappelziekte maar kan overleven naar het volgende seizoen op levend materiaal, op het einde van de compostrit zit er in mijn compost nog weinig levend materiaal van de aardappelfamilie. De schimmel zou sporen kunnen maken maar daarvoor moet hij paren en dat schijnt in onze contreien niet zo vaak voor te komen (het was een ander artikel dan dit http://cahnrsnews.wsu.edu/reportertools/news/1997/late-blight-1997-08.html maar hier staat toch ongeveer hetzelfde, Amerika heeft (maar niet veel) sporen door paring; wel interessant trouwens dat 'de ziekte' in 1845 voor het eerst werd waargenomen in België voor het over de wereld en dan vooral zoals we weten in Ierland rampzalige gevolgen heeft gekend - dat we de primeur weer hadden wist ik nog niet).
Anderzijds vliegt de ziekte 'toch' zo rijkelijk door de lucht dat je je wel kan afvragen of dat verbranden, afvoeren, begraven van loof echt wel zoveel meer beschermd.("Ah ja als mensen gelijk gij hun loof niet verbranden blijft iedereen er mee zitten" hoor ik sommigen denken )

Zieke kolen heb ik (nog) niet, daarvoor ben ik misschien nog niet lang genoeg aan het moestuinieren maar ik hoop daar met de combo : compost en wisselteelt zo lang mogelijk van gespaard te mogen blijven. Want ik geloof 'heilig' in die twee.

Ik weet niet of de beroepsteelt wel zoveel compost bij mekaar krijgt (ik weet zelfs niet of ze het wel gebruiken), ik lees dat dat meestal het probleem is voor de groei van sommige bio-boerderijen zeker zij die zoveel mogelijk 'zelf gemaakte' compost willen blijven gebruiken.

Dus als je mijn idee vraagt : maak van dat composteren uw belangrijkste taak in de tuin en dan komt dat allemaal wel goed Als die composthoop daar een jaar in de weg ligt en je hem met tegenzin eens opentrekt om te zien wat er al klein genoeg is zodat je het kan wegmoffelen onder de grond ... dan zou ik al het 'zieke' materiaal op een andere manier van de hand doen, of die 'compost' gebruiken in de siertuin (als je hem daar wel wil leggen)
maandag 23 februari 2009 - 11:46
garfield

Garfield

Mooi zo'n antwoord.

Ik ben zelf niet zo'n actieve composteerder. Ik heb wel vele bakken maar ik schep niet over. Een keer deels omzetten kan nog net. Ik gebruik er ook een deel ponymest bij en gebruik een bak tot 1 januari, waarna er een laagje mest overheen gaat en een plastic velletje. Dan laat ik het een jaar zitten. Om het dan te gebruiken op het 1/4 deel waar het jaar daarvoor de aardappels hebben gestaan. Er wordt dan nog 3 jaar weer wat anders verbouwd voor er weer aardappels op komen. Ik dacht zo dat het oude aardappelloof dan al 5,5 jaar oud is. Te lang volgens mij om nog ziektes over te brengen.
Ook andere tuinders die een wisselschema van 4 jaar hebben zullen niet alle materiaal uit de grond kunnen krijgen. Dan kun je het nog beter boven de grond laten en laten bevriezen en broeien. Zonde om het materiaal te moeten afvoeren.
Ik wil graag niets weggooien en alle toekomstige humus behouden.
maandag 23 februari 2009 - 12:04
the666bbq

The666bbq

vansgelijks, niets verlaat hier het perceel

Mijn voornaamste 'tip' aan composteerders is : zorg dat er niets langer dan 10 cm op uw eerste hoop gaat, dan gaat het omzetten vanzelf (ik zeg tien als jij er dan 15-20 van maakt ... maar probeer toch maar 10 ) .
Af en toe betrap ik m'n luie zelf (of een even luie of onwetende partner) dat er toch wat langere stukken gras, bloemen, takken, .. ingaan. Zo'n lang stuk zorgt er alleen maar voor dat uw riek blijft vaststeken en dat je alle kracht in de rug mag samenrapen om de riek te verzetten. Dus even knippen bij het opzetten, hakselen, of onder het oude grasmaschine en je bent vertrokken. In de tweede bak kan je met moeite herkennen wat het materiaal geweest is, maar wat in de derde bak ligt is bruine kruimel met hier en daar nog wat twijgjes en steentjes, van loof is er dan al lang geen sprake meer, laat staan van levend loof.

Zodra ik meer vanachter bezig ben wordt er bijna wekelijks door de eerste bak gerommeld.

Actief composteren is inderdaad wat meer werk (maar dat dure abonnement bij de fitness kan ook meteen weg) maar het resultaat is echt navenant. Ik zie soms de passieve hopen liggen bij familie en daar zegt mijn lijf ook "laat maar liggen" (maar vanzelf gaat die hoop niet weg he mensen).
Liever elk jaar nieuwe voorraden 'zwart goud' dan jaren op dezelfde 'mottige' hoop te liggen kijken waaronder diep verscholen een beetje compost (zwarte parel?) ligt te wachten.
maandag 23 februari 2009 - 12:33
garfield

Garfield

Alles wat houtachtig is gaat in nog kleinere stukken. Maar de rest gaat normaal er zo op - ook hedera slierten van 2 meter lang. De ervaring leert dat het toch wel verteerd op een passieve manier. Het duurt wel iets langer. Maar ieder voorjaar een redelijke verteerde hoop is toch niet verkeerd.

Wat ik wel veel zie op mijn volkstuincomplex is de ondergrondse composthoop. Ze graven een gat en daar stoppen ze alles in, om dat in het voorjaar samen met de mest onder te spitten. Die compost heeft dus helemaal niet gebroeid en is deels verteerd met anarobe bacteriën ipv met airobe bacteriën. Het ziet er dan ook niet uit.
Dat doen ze dan om geen lelijke bovengrondse bakken te hebben.
dinsdag 24 februari 2009 - 19:32
the666bbq

The666bbq

ieder jaar alles verteerd is mijn referentie, en dat lukt me dus alleen (comfortabel) als de stukken verkleind worden. Als ik grotere partijen snoeiafval heb leen ik de hakselaar van de moe maar anders is het heel even wat meer werk om ze met de snoeischaar te verkleinen (dat doe ik soms al tijdens het snoeien want dan moet ik toch wat minder over en weer kruien met die lange onhandelbare takken). Maar lange slierten vind ik waarschijnlijk nog lastiger draaien dan langere takken.

Hoe meer mensen we van dat anaërobe rotten naar het compost-eren kunnen krijgen hoe beter
Dus meuren in die (lelijke) bovengrondse bak(ken) mensen !
donderdag 26 februari 2009 - 09:34
garfield

Garfield

Na minimaal 1 jaar composteren is voor mij alles voldoende verteerd. Eventuele niet verteerde resten worden ook ondergespit. Als ik zie wat anderen op mijn volkstuincomplex onderspitten ben ik daar nog heilig bij. Hele boerenkoolstronken en sinaasappelschillen van vorige week kon ook al. Ik heb dit jaar een stukje erbij genomen. Wat ik nu allemaal tegenkom is erg. De turkse mevrouw die er vorig jaar op verbouwde heeft alles maar in de grond gestopt. Ze heeft 4 gaten gegraven, gevuld met voornamelijk peperstruiken en weer een laagje zand erover. één wist ik er al te zitten, maar gisteren met het spitten nog enkele gevonden.
De takjes die ik fijn knip zijn van goudiep, hedera en wilg. En die vind je een jaar later gewoon helemaal niet meer terug.
Een andere reden dat ik niet ga mixen en een passieve hoop wil houden, is het wortelonkruid wat ik er ook ingooi. Zo heb ik in nieuwe stukken last van haagwinde, kweekgras en ridderzuring. Bij voorkeur gooi ik die midden bovenop de hoop, om ze eerst door de zon lekker te laten opdrogen. Later blijven ze dan lekker middenin de hoop zitten, zodat er geen licht bij kan komen en erg ver moeten groeien om boven te komen. Enkele oudere tuinders vinden dat verkeerd en denken dat ik volgend jaar heel veel onkruid ga krijgen. Tot op heden zie ik nog niets uit de hoop groeien.
zondag 1 maart 2009 - 13:03
the666bbq

The666bbq

Als je bang hebt om onkruiden op de composthoop te gooien dan kan je er eerst een gier van trekken (lees : een tijdje laten rotten in een emmer water). De plantaardige meststof kan (verdund) al goed gebruikt worden maar is ook een goede toevoeging aan de composthoop, met dat verschil dat "het onkruidprut" waarschijnlijk minder agressief zal zijn dan de verse kruiden...
maandag 2 maart 2009 - 00:27
andreash

Andreash

Ik ga dit jaar voor het eerst een composthoop opzetten. Of tenminste, ondertussen al gedaan maar er zit nog niet zo veel in. Om de boel te helpen heb ik bokashi aangeschaft. Dat werkt met effectieve micro-organismen en schijnt na 'n paar weken (een stuk of 8) al fantastische compost te geven. Bokashi kun je trouwens ook in de keuken gebruiken. Via een 2-emmer systeem (je vult er eentje met groente, tuin, fruit, vlees en vis-resten tot'ie 90% vol is en dan laat je'm twee weken fermenteren, in de tussentijd gebruik je de andere emmer).
Bokashi is ook an-aeroob maar stinkt niet.... Het ruikt in eerste instantie 'n beetje naar zoet-zuur (wat je bij de chinees krijgt)... Daarna ruikt het helemaal niet meer, en als je het over je stinkende composthoop gooit dan zal het de geur heel snel neutraliseren. Bijkomende voordeel, composteren kost behoorlijk veel energie waardoor behoorlijk veel stikstof en andere voedingsstoffen verloren gaan in een composthoop (compostbacterien hebben ook eten nodig).... Met Bokashi schijnt dat een stuk minder heftig te zijn....

Hier nog wat meer informatie: http://www.personals-republished.com/blog/?page_id=98
maandag 2 maart 2009 - 09:15
the666bbq

The666bbq

maar moet je die starter niet altijd bijkopen of laat zich dat op den duur zelf kweken ? Dat stikstof gebrek daar moet je je niet teveel van aantrekken hoor, meestal heb je toch meer groen materiaal dan bruin materiaal voor de hoop dus voldoende stikstof. Moest je het niet geloven of zou je toch veel meer bruin materiaal hebben dan kan je nog altijd een stikstof-boost geven met de plantengieren (of door af en toe eens op de hoop te pissen, dat spaart dan weer een paar liter drinkwater om je toilet te spoelen - en er zit ook fosfor in je plasjes dus dat is ook weer meegenomen)
maandag 2 maart 2009 - 09:42
andreash

Andreash

Nou.... Bokashi starter is eigenlijk niet meer dan tarwezemelen die voor-geferementeerd zijn met EM. En EM is inderdaad iets wat je moet kopen. Maar met een flesje van 6 euro kun behoorlijk veel van het spul maken.

Tja, we hebben geen toilet op de tuin dus inderdaad, zo af en toe neem ik (letterlijk) plaats op de composthoop (-; En dat werkt me toch echt een partij goed zeg (((-:
maandag 2 maart 2009 - 09:53
Rita1960

Rita1960

En dan maar hopen dat het niet ruikt

grt'n

Rita

die ook composteerd
maandag 2 maart 2009 - 21:26
andreash

Andreash

@rita

Mijn poep ruikt naar viooltjes. Schijnt zeer uitzonderlijk te zijn
maandag 2 maart 2009 - 21:33
garfield

Garfield

Dat lijkt me een goede tip om die wortelonkruiden eerst in een emmer water te zetten. Ik ben momenteel aan het spitten in het nieuwe stuk en ik vind veel kweekgras. Nu ligt het nog op een bultje maar ik denk dat ik dat wel even laat verzuipen.

Iets anders is die Bokashi compostversneller. Dat lijkt mij maar niets. Veel moeilijke onbegrijpelijke woorden en verder geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Onderzoek heeft toch al uitgewezen dat het niets helpt bij het composteringsproces. Binnen 2 maanden mooie compost maken lukt ook met de actieve wijze zoals the al melde.

Mest toevoegen zal beter zijn dan al die rotzooi (anairobe bacterien.)
maandag 2 maart 2009 - 22:57
andreash

Andreash

Onderzoek heeft toch al uitgewezen dat het niets helpt bij het composteringsproces

URL?? Ik zeg: God, eerst zien, dan geloven....
dinsdag 3 maart 2009 - 09:10
the666bbq

The666bbq

laat die plaggen maar op een hoopje liggen rita, volgend jaar is dat 'vanzelf' de beste grond, alle andere 'onkruiden' worden vanzelf nuttig als je er 'sop' van maakt
Het blijft me verbazen hoe alles vanzelf kan gaan

Als je buiten composteert dan zijn alle toevoegingen eigenlijk overbodig, kalk Kobiwishiwa-dinges, compostversneller (nog zo'n zakkenroller in een dozeke),.. als je twijfelt over de activiteit/kwaliteit/snelheid/... van je hoop leen dan een tupperwaredozeke compost van een collega-tuinder en 't is vertrokken.
Aëroob composteren is snel genoeg, reukloos, eenvoudig,...

Binnen composteren met de riek is al wat lastiger, Kobi-dinges zal daar misschien wel een handigere oplossing zijn (bv appartementen, ...) maar dan zou ik precies toch eerder kiezen voor de wormenbak al was het maar om nog wat huisdieren te hebben.




u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
dinsdag 3 maart 2009 - 09:42
andreash

Andreash

Ik begrijp de skepsis....

Echter, er zijn genoeg projecten aan de gang in landen als India en Taiwan met EM die er echt wel op wijzen dat het een positieve invloed heeft op het plantenleven.

Hier overigens nog een link naar een onderzoek naar de effecten van bokashi op Phythophtora bij tomaten. Voor als je even de tijd hebt: http://www.infrc.or.jp/english/KNF_Data_Base_Web/PDF%20KNF%20Conf%20Data/C6-6-239.pdf

De reden dat ik heb gekozen voor EM en bokashi is dat je er werkelijkwaar alle organische afval in kunt stoppen. Dus ook gekookte groenten en deegwaren, vlees en vis. Wat er niet bij mag zijn melkproducten. Ik wil zo min mogelijk afval laten ophalen door de vuilnisdienst. Er wordt al genoeg opgestookt en de lucht in geblazen. Hoewel mijn deel maar minimaal zal zijn voelt het toch echt een stuk beter dan dat ik iedere week een vuilniszak aan straat zet waar spul in zit waar mijn tuin ook baat bij zou kunnen hebben.....

Nuff said, my two cents....
dinsdag 3 maart 2009 - 09:55
Rita1960

Rita1960

Hoi Jongens, even iets "rechtzetten". Ik composteer wel maar op verschillende manieren.
1: op een tweetal stukken waarop "klein" spul komt en wat in de open lucht idd binnen een jaar bruikbaar is. Hierop gaat alles wat niet in de keuken terecht komt.
2e: Wortelonkruiden van het nog te ontginnen stuk (vooral veeeeeel kweek wortels) worden op een aparte hoop gegooid (vorig jaar zo'n m3) Deze wordt in het nieuwe jaar niet aangevuld er komt dus een nieuwe hoop. Is vorig jaar in de herfst nog omgezet tot verdriet van een paar padden die er in huizen.
3e: van een stuk waarop ik eerst de grasplaggen heb afgestoken (wat een kolere werk trouwens) deze plaggen liggen omgekeerd als een walletje. Zodra deze wat beter verteerd zijn wordt ook dit omgezet.
En alles zonder toevoegingen enz.
Bij ons komen er geen gekookte spullen om.. de honden zijn er te dol op!

groetjes van

Rita
dinsdag 3 maart 2009 - 18:54
garfield

Garfield

URL?? Ik zeg: God, eerst zien, dan geloven....

Ik heb wel eens vaker gelezen dat het onnodig is. Ik heb hier wel een link van een "deskundige" http://www.freewebs.com/ruudendiana/compostmaken.htm Hier staat onder andere dit:

Sprookjes:
- Het toevoegen van kalk: dit blijkt onnodig te zijn en zou zelfs stikstofvervluchtiging te veroorzaken
- Het aanbrengen van grond in de composthoop: blijkt ook geen goed idee; grond in de composthoop koelt de hoop af, remt de vertering en vermindert de bemestingwaarde
- Of compoststarters (te koop in de winkel) de vertering bevordert blijkt nog nooit wetenschappelijk bewezen te zijn (zegt Velt).

Als je dit zou lezen, kan ik niet meer begrijpen wat het voordeel kan zijn van anairobe processen.
dinsdag 3 maart 2009 - 21:11
Rita1960

Rita1960

Garfield,
voor wat betreft de site van Diana's mooie moestuin. Ze geeft vaak goede tips.
Het stuk m.b.t. het toevoegen van kalk moet ik je zeggen dat ik dit niet gelezen heb, kan er dus niet over oordelen. En ik voeg geen kalk toe.

grond op de composthoop probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Vandaar mijn meerdere - verschillende- hopen "afval".

voor wat betreft compoststarters.. 'k weet het niet hoor.. volgens mij kan moeder natuur dit zelf het best "handelen". En dan duurt het maar wat langer voordat het gecomposteerd is..
Geduld is en blijft een schone zaak

groetjes,

Rita
dinsdag 3 maart 2009 - 21:38
the666bbq

The666bbq

iedereen die composteert krijgt van mij een pluim he, welke techniek je ook gebruikt - zo goed als de helft van wat het gemiddelde gezin meegeeft aan de vuilkar is organisch materiaal dat de meeste mensen zelf kunnen verwerken - ik verschiet er nog altijd van hoe weinig er uiteindelijk nog overblijft na al dat composteren (altijd te weinig).
Hier in elk geval al jaren geen gft bak voor diftar voor de deur...

Wat ik uit de cursus thuiscomposteren van mijn gemeente heb onthouden is dat kalk nog gebruik is van vroeger toen men alles maar in een mestput in de grond gooide en af en toe moest kalken tegen de verzuring en andere ongemakken. Weer zo iets waarvan we het nog doen zonder dat we nog weten waarom we het weer doen.
Stop dus maar met dat kalken, geef het dan liever rechtstreeks aan de grond (indien nodig)

Al het afval van de keuken gaat naar 'de voorbak', een lagere bak waar de kippen eerste keus krijgen, wat ze laten liggen gaat dan naar de eerste bak waarin al het andere verse materiaal ook in terecht komt. Het kan dus wel gebeuren dat er gekookt materiaal of vlees in de compostbak terecht komt, maar in verhouding tot de rest van het tuinafval zal dat de zaak niet maken denk ik. Als je echt teveel gekookt afval hebt dan moet je misschien je porties wat beter inschatten (less is more).

Die compostversnellers zullen wel 'werken', de vraag is alleen of het echt de moeite is om geld te geven aan een doosje waarin korreltjes zitten waarvan een gedeelte 'ontwaakt' en de activiteit in de hoop kan verhogen, terwijl een doorsnee composthoop vanzelf die activiteit zal aantrekken. Toevoegen van aarde is niet nodig, ik gooi nooit zelf aarde op de hoop maar ik klop mijn zoden ook niet af voor ze de hoop op mogen natuurlijk.
Ik vrees dat de compostversnellers vooral het geweten sussen ("er is van het pakje op, nu zal het wel loslopen"); trakteer jezelf voor de prijs van het dozeke een pint of drie (bij voorkeur telkens eentje na het omzetten van de hoop - lijkt met een betere deal.
Maar iedereen is uiteraard vrij om z'n zuur verdiende centen door vensters te gooien; de hardnekkige gooiers wil ik wel het adres van mijn vensters bezorgen...(voor de centen, geen stenen uiteraard)
woensdag 4 maart 2009 - 00:15
Rita1960

Rita1960

Wat ik uit de cursus thuiscomposteren van mijn gemeente heb onthouden is dat kalk nog gebruik is van vroeger toen men alles maar in een mestput in de grond gooide en af en toe moest kalken tegen de verzuring en andere ongemakken. Weer zo iets waarvan we het nog doen zonder dat we nog weten waarom we het weer doen.
Stop dus maar met dat kalken, geef het dan liever rechtstreeks aan de grond (indien nodig)

Goedenmorgen the666bbq,

Die kalk van vroeger.. was dat niet de ongebluste kalk die er tevens voor moest zorgen dat o.a. de miltvuurbacterien geen kans kregen om te overleven?

woensdag 4 maart 2009 - 07:38
the666bbq

The666bbq

zou kunnen, daarvoor zou ik misschien mijn documentatie eens moeten doornemen

schijnt in elk geval verloren moeite te zijn (en in deze tijd vooral verloren centen...)
donderdag 5 maart 2009 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon