menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoveel keuze in aardappels

Ga naar meest recente reactie

Sanseja

Sanseja

Hoi allemaal ,
Ik ga mijn 2e jaar als tuinverslaafde in en wil graag aardappels gaan proberen, die ik nu moet bestellen. Maar jeetje wat een keuze! En ik zie zo weinig verschil tussen de verschillende soorten, behalve vroeg/middelvroeg/laat. Ze zijn allemaal wel geschikt voor mijn kleigrond.
Heb ik goed begrepen dat je het beste de maat 28/40 kan nemen?
En waar moet ik nog meer op letten? Qua smaak heb ik totaal geen idee welke soort ik het lekkerst vind.
Ik denk dat ik een middelvroege of een late ga nemen omdat ik las dat die wat meer opbrengst hebben.
Groetjes, Sandra
zondag 4 januari 2009 - 12:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wij telen meerdere soorten maar favoriet is rode raya, een aardappel met rode schil, stevig en heerlijk van smaak. Niet zo gevoelig voor phytophtera en een goede opbrengst.
zondag 4 januari 2009 - 13:47
danny2

Danny2

ik hou het bij' Lady Kristl', stevige goed opbrengende en vast kokende soort, ook nog veel gelijkgevormde en goed smakende vruchten.

groetjes danny
zondag 4 januari 2009 - 13:53
Sanseja

Sanseja

Wat jullie allebei noemen staat helaas niet op mijn bestellijst. Ik ga bij Garant zaden bestellen en ze hebben:
Vroege: Eersteling, Doré, Lekkerlander, Gloria AM, Prior AM, Première AM, Anaïs AM en Frieslander AM.
Middelvroege: Parel, Eigenheimer, Bintje, Vital AM, Redstar en Ottena.
Late: Surprise, Woudster, Irene, Pimpernel, Eba, Texla.

Wat betekent AM?
zondag 4 januari 2009 - 14:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Texla is een goede aardappel smaakt goed. Maar de opbrengst zou beter kunnen en hij is weinig/niet vatbaar voor Phytophtora (aardappelziekte.) Frieslander is een goede vroege, maar is wel vatbaarder voor aardappelziekte. Als je er niet teveel van zet kun je ze al op hebben, voordat de ziekte toeslaat.
AM rassen zijn antimoeheids rassen en die hebben minder last van aardappelcystenaaltjes.
Bintje is erg gevoelig voor aardappelziekte en Eba ook. Ze zijn wel lekker, maar je kunt ze niet verbouwen zonder spuiten.
Surprise is weinig gevoelig, maar is nogal hoekig met vrij diepe ogen (lastig te schillen), maar smaakt goed.
Je ziet het is maar wat je wilt met aardappels. Misschien dat je wat hebt aan deze gegevens.
zondag 4 januari 2009 - 17:09
Sanseja

Sanseja

Ik heb gekozen voor de Vital AM.
Jo je hebt me wel weer een stuk wijzer gemaakt wat betreft waar je allemaal op moet letten. De Vital is naast dat het resistent is tegen aardappelmoeheid ook goed bestand tegen phytophtora. Lijkt me dus wel geschikt voor een biologische teeltwijze.
Ze zijn overigens vrij vlakogig en zeer productief volgens de brochure, lijkt me ook erg prettig.
Ik ben wel nog benieuwd naar welke rassen anderen kiezen en waarom. En hoeveel jullie ervan willen gaan planten.
zondag 4 januari 2009 - 18:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Op Mijn blog (www.jovandreumel.info) kun je zien welke rassen ik zelf gekozen heb, maar die werden in je lijstje niet genoemd.
Hoeveel je er van wilt verbouwen hangt af van de oppervlakte grond die je ter beschikking hebt. Dit i.v.m. de wisselteelt in de volgende jaren. Ook hangt het af hoe je de late aardappelen kunt bewaren. De mijne staan in kratten in de garage en die wordt in vorstperiode minimaal O˚C gehouden. En op die manier kunnen wij tot mei eigen aardappels eten. En in 2008 kon ik op 31 mei de eerste nieuwe aardappels eten. Die had ik 26 maart gepoot (15 stuks poters), als het tegen zou zitten zouden die nog kunnen bevriezen in mei. Dat gebeurde niet. Desnoods had ik ze nog wat grond of pot over hun kop gedaan begin mei. Met 15 stuks is dat te doen. Maar lekker waren ze wel hmmmmm..
zondag 4 januari 2009 - 19:02
Sanseja

Sanseja

Dat lijkt me inderdaad heerlijk zeg, zo vroeg eigen aardappeltjes.
Ik heb in mijn plan voor dit jaar zo'n 15 m2 voor de aardappels gereserveerd. Dat is niet enorm, dus maar ruimte voor 1 soort. Volgend jaar misschien meer, maar dan moet iets anders wijken... of een grotere tuin... we zien wel.
Ik plaats een dezer dagen even een nieuw draadje voor mijn wisselteelt planning, daar is vast nog wat op aan te merken!
Groetjes, Sandra
maandag 5 januari 2009 - 17:37
fsachs78

Fsachs78

Hoi,

Ik wil dit jaar ook voor het eerst aardappels poten. Waar halen jullie de pootaardappels? Ik heb maar een heel klein stukje grond, dus ik hoef geen kilo's aan pootaardappels.

Klopt het dat je vroege aardappelsoorten vroeg kunt oogsten, maar ook kunt laten staan, totdat je ze gaat gebruiken, wat wellicht weken later is?

Gr. Francois
maandag 19 januari 2009 - 18:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Als de planten gezond zijn gebleven, dan kun je ze rustig in de grond laten zitten en wat later oogsten. Komt de aardappelziekte erin, dan kun je beter het loof eraf halen, dan trekt de ziekte minder snel naar de knol.
De pootaardappels kun je halen bij alle zaaizaad en pootgoed handelaren.
maandag 19 januari 2009 - 19:28
Thanja

Thanja

Misschien een hele domme vraag. Ik eet bijna nooit aardappels, waardoor ook een halve kilo al ligt te spruiten in mijn keukenkastje. Kan ik zo'n aardappel gebruiken om in de tuin te poten?

maandag 19 januari 2009 - 19:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Als er spruiten opkomen, dan zijn ze dus niet behandeld met een anti-spruitmiddel en dan kan men ze wel gebuiken als pootaardappel. Als ze niet spruiten dan kun je ze niet gebruiken.
maandag 19 januari 2009 - 19:49
Mandy

Mandy

Ik had vorig jaar een stuk van 50 m2 bestemd voor aardappelen en de opbrengst van de diverse soorten van iets meer dan 350 kg, ruim genoeg voor een heel jaar.
Desiree- voor mij een heel goede bewaaraardappel ( in de kelder)
Roseval , Franceline,
Pentland Square en Pentland Javelin die een gigantische opbrengst hebben,
Wilja, Maris Peer
Arrow Voctory en Anya, de laatste is een wormachtige aardappel , om te koken in de schil met een heerlijke smaak en tenslotte de truffelaardappel, de paarse Vitelotte, heerlijk voor in een salade.
dinsdag 20 januari 2009 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon