menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonen

Ga naar meest recente reactie

bereschieter

Bereschieter

afgelopen jaar groeiden mijn stokslabonen slecht,ik pas een vruchtwisseling toe waar ik in het vierde jaar weer terug ben.
of ik nu mijn bonen direct op hun plaats lag of eerst voorkiemde,ze komen slecht op,of sloegen slecht aan.Op de grens van grond/lucht was het stammetje bruin,bijna paars verkleurd en leek wel wat ingedroogd.
een enkele maal heb ik een plantje uitgetrokken en zag soms wat witte worpjes(maden uit de wortel kruipen.
wat zou dit kunnen zijn ?en wat kan ik er tegen doen
maandag 1 december 2008 - 19:41
Rita1960

Rita1960

Hallo Bereschieter,

Allereerst van harte welkom op dit forum

Jammer, dat je bonenteelt niet goed was dit jaar. Ik kan je helaas niet helpen omdat ik dit fenomeen met de witte wormpjes zelf niet ken.
Heb je de bonen die je gezaaid hebt gekocht bij een zaadhandelaar of zijn het door jezelf geoogste en gedroogde bonen van het voorgaande jaar die je gezaaid hebt??

groetjes,

Rita
maandag 1 december 2008 - 20:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Die laatste vraag is wel van belang, omdat bij zaden die jezelf overhoudt, dat verschijnsel wil voorkomen. Ook schimmels kunnen met de zaden overgaan en dan meteen met het kiemen uitgroeien. Men noemt dat ook kiemschimmels. Ik koop zelf altijd nieuw zaad om deze teleurstelling te voorkomen. Aan de buitenkant van het zaad kun je het niet zien.
vrijdag 5 december 2008 - 09:51
bereschieter

Bereschieter

de bonen die ik gezaaid heb zijn van het ras Negrital en komen bij het vlaams zaadhuis vandaan,ik ben bang dat er een schimmel in de grond zit,de vraag is hoe krijg ik dat onder controle.

groet Bereschieter.
vrijdag 5 december 2008 - 17:11
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Als je de bonen zaait in potjes (plastic bekertjes) met potgrond en je hebt goed zaad, dan moeten ze op kunnen komen, omdat in potgrond geen schimmels zitten. Dan laatje ze doorgroeien tot ze een paar gewone blaadjes hebben en daarna plant je ze uit op de tuin. Dan heb je ook geen last van vogels en ook niet van bodemschimmels. Daarna zijn ze sterk genoeg om door te groeien. Tijdens het kiemen mogen bonen zeker niet te nat zijn en ook niet voorgeweekt worden. Ze hebben een hekel aan nattigheid.
Ook heb ik nog even nagekeken, waar die wormpjes vandaan kunnen komen. Ze zouden van de bonenvlieg kunnen zijn, maar zonder foto is dat moeilijk te zeggen, maar met wat Googlen kom je daar wel verder mee denk ik. Maden van de vlieg boren gangen in de zaadlobben, waardoor ze soms niet kiemen of het hart gaat verloren ("soldaatjes"). Bij latere aantasting soms ook gangen in de stengel van jonge planten.
vrijdag 5 december 2008 - 17:42
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

@ Jo,

Dat voorzaaien doe ik alleen met tuinbonen (labbonen) niet met gewone stamslabonen.
De stamslabonen week ik voor (24-uur) in slaolie, dat maakt wel het schilletje iets week maar 't is een andere soort "nattigheid". En dit bevalt mij tot nu prima.
Wel let ik goed op de buiten temperatuur en de weersvoorspelling in de eerst volgende dagen. Bij niet te koud en te nat ga ik zaaien.

groetjes,

Rita
vrijdag 5 december 2008 - 18:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ook nog een wijziging c.q. aanvulling aangebracht bij mijn vorige opmerking. Mij bevalt het zaaien in potjes heel goed, omdat je dan geen last meer hebt van vogels, die de jong gekiemde plantjes afpikken. Ik zaai, dan van half april om de 14 dagen tot 20 juli en dan iedere keer 20 potjes met 3 zaden. Dit jaar hadden we nog verse boontjes eind oktober. Tuinbonen zaai ik in bakjes voor, mannetje aan mannetje in de ijsbakken van de ijssalon. Voor dat soort dingen heb ik nu een nieuw klein kweekkasje gekocht (zie blog). Het oude kasje staat ook nog wel ergens op het blog.
vrijdag 5 december 2008 - 18:28
Rita1960

Rita1960

Ik heb ook nog een wijziging c.q. aanvulling aangebracht bij mijn vorige opmerking. Mij bevalt het zaaien in potjes heel goed, omdat je dan geen last meer hebt van vogels, die de jong gekiemde plantjes afpikken. Ik zaai, dan van half april om de 14 dagen tot 20 juli en dan iedere keer 20 potjes met 3 zaden. Dit jaar hadden we nog verse boontjes eind oktober. Tuinbonen zaai ik in bakjes voor, mannetje aan mannetje in de ijsbakken van de ijssalon. Voor dat soort dingen heb ik nu een nieuw klein kweekkasje gekocht (zie blog). Het oude kasje staat ook nog wel ergens op het blog.


Jo,

Heb je vorige wijziging meegenomen. Begrijp ik je dan goed dat jij dan de stamslabonen niet op rij zet met een onderlinge afstand van plm 10 cm maar dat je ze zet op rij X rij van 35 cm bij 40 cm?
En als je al half april zaait (wat wel erg vroeg is voor stamslabonen) zet je ze dan onder plastic of iets dergelijks?
BTW: Ik dek mijn jonge pas gezaaide bonenbed af met een vogelnet en dat werkt ook.
En dat zaaien in potjes van stamslabonen ga ik toch ook eens proberen ( je hebt me hier op dit forum al vaker hele goede en bruikbare tips gegeven!)

groetjes,

Rita
vrijdag 5 december 2008 - 19:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad op rijen uitplanten 35 x35
De eerste zaai ik zeker warm binnen en die hebben half mei dus al wat blaadjes en dan lekker vroege verse boontjes, alleen, dat zijn er dan 10 potjes en geen 20 vanwege de ruimte. Deze in iets grotere potjes, dan ben je nog niet direct gedwongen om ze uit te planten en kan je een paar dagen rekken ivm het weer half mei.

Die vogelnetten kun je dan weglaten dus.
vrijdag 5 december 2008 - 20:35
Rita1960

Rita1960

@ Jo,

dat ik zeker a.s voorjaar proberen, want die vogelnetten zetten is ook een heel gedoe.
THANX,

Rita
vrijdag 5 december 2008 - 21:05
Rita1960

Rita1960

de bonen die ik gezaaid heb zijn van het ras Negrital en komen bij het vlaams zaadhuis vandaan,ik ben bang dat er een schimmel in de grond zit,de vraag is hoe krijg ik dat onder controle.

groet Bereschieter.


Hoi Bereschieter,

Dit ras wat je noemt zie ik niet in de catalogus van het vlaams zaadhuis.(zaaigids en bloembollengids 2009) Ga eens informeren waarom ze dit ras niet meer voeren!

groetjes,

Rita
vrijdag 5 december 2008 - 21:10
bereschieter

Bereschieter

bedankt voor jullie adviezen,ik sta versteld van de betrokkenheid op een probleem van een medetuinier.
nog wat aanvullingen,de voorgezaaide boontjes sloegen niet al te best aan,na het uitplanten,misschien waren de omstandigheden daar te slecht voor,we hadden een niet al te beste zomer met redelijk wat regen,te veel voor een boon misschien.Ook heb ik al een mail naar vlaams zaadhuis gestuurd maar nog geen reactie gekregen maar daar is het ook te kort voor denk ik,ik verwacht nog wel een antwoord.
ik heb dit jaar ook voor het eerst last gehad van een brutale waterkip die zich te goed deed aan allerlei jong groen(ook mijn bonen waren gedeeltelijk slachtoffer.maar maatregelen genomen.

groetjes Bereschieter.
zaterdag 6 december 2008 - 20:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ze na het voorzaaien slecht aanslaan in de volle grond, dan denk ik dat je grond te zuur is en daar houden de bonen niet van een ook niet te nat. Tegen te zuur kun je bekalken. Bonen willen niet groeien op zure grond. Waar bonen komen daar bekalk ik altijd. Zelfs dit jaar waren er bonen genoeg. Alleen door een enorme hagelbui (zie blog rond 22 juni) was ik een serie kwijt. Maar daar valt niet tegen te werken. Gelukkig zaai ik om de veertien dagen nieuwe en dan ben je niet alles tegelijk kwijt met een enorm hagelbui. En dan kun je je vakantie ook nog plannen. ca. 60 dagen na het zaaien kun je oogsten. En dan pluk je nog even voor je op vakantie gaat en dan kun je gerust weg. De rest van de bonen komen dan na je vakantie.
donderdag 11 december 2008 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon