menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond klaar leggen voor aardappelen tips aub

Ga naar meest recente reactie

darksync

Darksync

Hallo allemaal

ik heb een vraag bij mijn moeder mag ik een stukje weide gebruiken om te tuinieren
nu staat daar nog gras natuurlijk ...
ik zou er willen om te beginnen vroege aardappelen zetten
hoe leg ik dit stuk grond klaar moet ik eerst dit gras dood spuiten of omspitten
en hoe bereid ik het dan voor qua bemesting enzo ??
als ik vroege aardappelen wil zetten wanneer moet ik die dan ongeveer planten wanneer worden die dan geoogsten en welke koop ik best ??
is het bvb mogelijk om na de oogst nog paprika prei kolen boontjes te zetten ??
en kan ik bvb vroege en ernaast bvb late aardappelen zetten en waneer plant en oogst ik die dan ongeveer
ik zou willen aardappelen zetten voor 2 gezinnen van 5 mensen hoeveel plantjes zou ik dan ongeveer moeten zetten en hoeveel ruimte moet ik ongeveer omspitten
ten slotte zou ik wat info willen over een motoculteur is dit intresant en waar moet je opletten
en welke accesoires zijn esentieel

ps is er soms iemand die een motoculteur verhuurd regio brugge ??

ik hoop dat er mij wat meer kan vertelt worden maar daar twijfel ik niet aan jullie hebben mij vorige keer ook goed geholpen met mijn tomaatjes ))
dank bij voorbaat david
vrijdag 21 november 2008 - 20:49
Eve

Eve

Hallo David,

De aardappelpagina in de rubriek groenten zal u al een eind op weg helpen. Er is ook een zoekfunctie op deze site, of google eens voor aardappelsoorten. Welke soort ge kiest is een kwestie van persoonlijke voorkeur, er zijn er heel veel. Ga inderdaad voor vroege en late aardappelen, en zet maar gerust honderd vierkante meter vol, en meer als ge het ziet zitten om zoveel om te spitten.
Ze moeten er pas in de lente in, dus ge hebt nog tijd.

Succes,

Eve
zaterdag 22 november 2008 - 17:31
darksync

Darksync

bedankt voor het antwoord ik zal al beginnen zoeken ;à
maandag 24 november 2008 - 21:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Om te beginnen kun je het gras onderspitten. Begin daar niet te laat mee.Wat voor soort grond heb je? Kleigrond spit je liefst voor de vorst. Ploegen kan ook hoor.
Het gras kan goed dienen als groenbemesting. Verdiep je ook in de te kiezen aardappelrassen wat betreft gevoeligheid voor Phytophtora (aardappelziekte) en andere eigenschappen. (opbrengst, knolvorm)
Bestellen van de pootaardappels kan al vanaf januari. En de eerste 10 poters kun je al zetten op 1 april en die mogen dan in mei nog afvriezen of niet? Vriezen ze niet af, dan heb je lekkere vroege aardappels.
dinsdag 25 november 2008 - 11:54
Esem

Esem

Om verder te gaan op wat Jo hierboven geschreven heeft,
als het gras echt te lang mocht zijn,kan je misschien eerst het gras kortmaaien ofwel met het grasmaschiene ofwel met een bosmaaier,daarna zoals hierboven beschreven staat.
Dit zal het werk gemakkelijker maken.
Het afgemaaide gras kan je nog altijd mee onderspitten en gebruiken als groen bemester.


Gelukkig 2009


zaterdag 27 december 2008 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon