menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roest op prei

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik heb elk jaar opnieuw last van prei-roest. Kan ik meer doe dan spuiten? Want zelfs dat heeft nog niet het gewenste effect. De prei die ik nu uitdoe heeft weer last van roest en is bespoten geweest in de zomer.
Hoe kom ik aan dat roest
en
Hoe kan ik het voorkomen?

(ik gooi al het loofafval van de prei onmiddellijk in de groencontainer, dus daaraan kan het al niet liggen)

Lino
dinsdag 18 november 2008 - 15:25
andre

Andre

Lino

Roest op prei komt veel voor door vochtig weer. Alleen een aantasting voor september doet de plant aftakkelen. Na de eerste nachtvorst is het afgelopen met de roestschimmel.

andre
dinsdag 18 november 2008 - 16:45
Lino

Lino

Dus vochtig weer = altijd roest?

Wachten op de eerste vorst... dat zal dit weekend dan zijn (hopelijk )
dinsdag 18 november 2008 - 17:19
danny2

Danny2

Hallo Lino,

er zijn wel enkele bijna resistente rassen op de markt, zodat je er heel weinig last van hebt. Roest zijn sporen die door de wind worden meegebracht en zich alzo op je planten nestelen, eenmaal aangeslagen verspreiden deze sporen zich heel snel op je prei. Er zijn veel verschillende soorten roest en zo heeft elke soort zijn waardplanten waarop ze overleven, ook in de winter. Je ziet het veel op fuchsia's, ook op pelargonium, op campanula enz, dit zijn allen verschillende soorten roest en deze tasten geen andere planten aan, wel is bv. wilgenroosje een waardplant voor de fuchsiaroest, dus deze roest overwintert en leeft verder op het wilgenroosje en verspreidt zich dan in de zomer naar de fuchsia's. Je doet er inderdaad goed aan om de aangetaste planten niet op je composthoop te doen, alhoewel het nog niet zeker is of de sporen daar overleven in de grond. Sproeien tegen roest zou je preventief moeten doen, dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

groetjes danny
dinsdag 18 november 2008 - 17:58
Jo1

Tekst aangepast

Jo1

De ervaring heeft me geleerd dat preiroest vooral voorkomt vanaf juli tot eind september, al weet ik dat het ook al in juni kan ontstaan en oktober ook nog gevaarlijk kan zijn.
Warm en vochtig weer, zeker in combinatie met ochtendmist is risicoweer.
Roest preventief behandelen doe ik niet. Het gewas regelmatig controleren, extra tijdens risicoperiodes en behandelen bij het verschijnen van de eerste oranje stippen vind ik beter: tweemaal met een interval van 7 tot 10 dagen.
Voor particulieren is er één zeer goed produkt ter beschikking.
Je moet jezelf natuurlijk ook de vraag stellen of het wel echt nodig is om te behandelen, dit in functie van milieuvriendelijk tuinieren en afhankelijk van het tijdstip van oogst: dat er voor persoonlijk gebruik wat roest aanwezig is kan absoluut geen kwaad, zeker niet wanneer je de planten kort daarna wil oogsten of op het einde van de risicoperiode, wanneer de planten stilletjesaan de winter in gaan. De oranje stippen kunnen trouwens kapotvriezen in de winter. Wanneer je in het begin van of in volle risicoperiode een aantasting krijgt en de prei moet nog lang staan is een behandeling zeker het overwegen waard: planten met zware aantasting zullen zeker schade ondervinden(groeiremming en afsterven van bladeren).
Je kan als alternatief natuurlijk ook de prei eerder oogsten en invriezen of dergelijke...

I.v.m. resistente rassen: Er is geen enkel preiras dat volledig resistent is tegen roest, maar er zijn wel (soms grote) verschillen tussen de rassen onderling.

dinsdag 18 november 2008 - 20:56
Lino

Lino

We hebben in augustus bij de eerste tekenen van roest, 1x gespoten. Dat had dus na een week nog eens moeten herhaald worden? Dat hebben we niet gedaan.
Volgend jaar beter.
woensdag 19 november 2008 - 09:02
Eve

Eve

Niet preventief, maar tegen uitbreiding: wanneer ge de eerste oranje stippen ziet, er wat vaseline op doen (op de stippen alleen, niet het hele blad). Dan kunnen die sporen zich niet meer verspreiden.

Succes,

Eve
donderdag 20 november 2008 - 23:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Zoveel mogelijk kiezen voor minder vatbare rassen.
Ruim planten, zodat ze sneller opdrogen.
Preventief spuiten 2x.
De bladeren met roest gaan er toch af voordat je ze consumeert.
dinsdag 25 november 2008 - 10:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon