menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prei krijgt zaadstengels

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

Van de prei die we nu hebben staan
schieten er vrij veel in zaad.
(het zijn eigenlijk bloemstengels natuurlijk, maar kon het niet meer veranderen in de titel )
Ik vraag mij af of ik daarmee gewoon pech heb
of dat ik dat kan beïnvloeden (lees: verhinderen) op een of andere manier?

Ik breek die koppen natuurlijk af.

Heeft iemand nog tips?

Lino
vrijdag 3 oktober 2008 - 08:33
printemps

Printemps

hallo

als de prei zaad krijgt zo snel mogelijk opeten of invriezen
dit komt omdat de plant volwassen is en nu voor nakomelingen gaat zorgen
je kan er een paar laten staan voor de sier

mvg an
vrijdag 3 oktober 2008 - 18:34
Fons

Fons

Lino, vermoedelijk hebt ge zomer of herfstprei aangeplant, deze schieten rond deze tijd in zaad, om gans het najaar winter en lente prei te hebben is het aan te raden winterprei aan te planten, vb. Luikse winterprei.
vrijdag 3 oktober 2008 - 20:52
Lino

Lino

We hebben ze eind juli geplant. Als ik ze nu al moet oogsten heb ik weinig opbrengst. Normaal laten we ze staan tot een stuk in de winter en worden ze toch heel wat dikker dan de duimdikte die ze nu hebben.

Zouden ze ons dan toch de verkeerde soort hebben bezorgd, zoals Fons zegt
Kan je dat ergens aan zien als je ze koopt?

Het is een soort die niet op 1 plaats een waaier vormt, maar hoger en hoger telkens een blad uitwaaiert (als je begrijpt wat ik bedoel) Dat geeft een langer stuk wit.
zaterdag 4 oktober 2008 - 08:04
Fons

Fons

Preiplanten die hoge schacht vormen is zomer of herfstprei, kan je moeilijk zien in jonge toestand, bij aankoop preiplanten steeds vragen of het winterprei is.
zaterdag 4 oktober 2008 - 19:58
Jo1

Jo1

Preiplanten die hoge schacht vormen is zomer of herfstprei, kan je moeilijk zien in jonge toestand, bij aankoop preiplanten steeds vragen of het winterprei is.


Er zijn heel wat winterrassen die ook een hoge schacht vormen hoor, Fons...

Ik denk ook dat je een zomersoort hebt geplant, Lino. Of het moest zijn dat je heel oude planten hebt geplant of dat je planten tijdelijk in een serieuze stresstoestand zijn geweest, maar dan nog zal bij een winterras maar een deel(tje) opschieten.
dinsdag 14 oktober 2008 - 21:14
Lino

Lino

't is vervelend maar niks aan te doen...
Ik ben er dus al volop van aan 't gebruiken. Veel dunner dan anders.

We krijgen het plantgoed van mijn schoonvader, eens vragen of hij ook zoveel opschieters heeft dit jaar. Hij heeft ze wel enkele weken vroeger geplant dan wij.
woensdag 15 oktober 2008 - 08:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon