menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mega veel onkruid hoe hou ik het tegen

Ga naar meest recente reactie

suldrun

Suldrun

hai

Sinds ik vorig jaar verhuisd ben heb ik een enorme moestuin ( denk 30 meter lang) Maar deze stond vol met onkruid. Ik heb delen vrij kunnen maken om te planten maar ik kan er niet tegen wieden.

Voor volgend jaar wil ik graag een tuin die makkelijker te bewerken is zodat ik het alleen nog bij hoef te houden.

Nu hoefde ik me maar om te draaien en de hele tuin stond weer vol,

Wat bloeit er zoal vervelend te zijn
oost indische kers ( heel mooi maare te veel)
pispotje
distels
kleefkruid
iets met rode stengels groene bladen kan heel hoog worden en je trekt het eruit en het staat er weer
plant met kleine paarse bloemen en enorme bladen, heb ik er ook al honderd keer uitgehaald maat komt steeds terug.
etc etc

help...
Wat kan ik nu doen om het probleem een beetje in te tomen?
zaterdag 27 september 2008 - 20:31
Matabish

Matabish

hallo suldrun,

voor die woekeraars zal wel iemand anders je helpen, maar wat betreft de OostIndische kers...
Dat is een eenjarige die zichzelf uitzaait, waardoor het lijkt dat hij elk jaar terugkomt.
Het is een eetbare, gezonde plant (bevat zelfs antibiotica)!
Blaadjes versnipperen in een groen slaatje en garneren met een, ook eetbaar, bloempje!
Verder is het een zeer goede bodemverbeteraar . Gewoon mee de grond inspitten !
Ideaal ook om trieste hoekjes mee te vullen, zijn frisse bladeren en de felgekleurde bloemen fleuren elk hoekje op.
Bovendien vraagt hij helemaal geen zorgen, hij is overal en met alles content.
Als je er echt teveel hebt, kan je misschien eens proberen zijn zaden (erwten) een keertje zoveel mogelijk weg te rapen. Dat zal al heel wat schelen!!
Hier op het tuinforum zitten verschillende amateurs voor die zaden!!
Persoonlijk ben ik er ook een fervent bewonderaar van, zoals je al wel begrepen hebt! [afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Matabish.


zaterdag 27 september 2008 - 21:16
suldrun

Suldrun

ik vind ze zelf ook erg mooi, en mijn konijnen zijn er gek op. Maar ze zijn zo dominant. Ik denk dat ik zo maar erwtjes ga rapen dan, dus als er liefhebbers zijn.
En natuurlijk mogen er ook een paar blijven maar alleen waar ik ze wil en niet tussen mijn aardbeien boerenkool etc
zondag 28 september 2008 - 08:41
berit

Berit

Spijtig genoeg kan ik je niet helpen gezien ik ook met een groot probleem zit op gebied van onkruid, namelijk ik geraak niet van mijn harig knopkruid verlost.Ieder jaar staat het erdaar weer groen en gezond terug.Na het planten van de aardappels.tijdens de groei en na het rooien van de aardappels en eender ander gewas staat het erweer vrolijk en blij in lente zomer en herfst.Het enige voordeel (?) dat het heeft is dat het de grond goed los en luchtig maakt.Maar dit is een héél magere troost.

JAAK
zondag 28 september 2008 - 11:41
suldrun

Suldrun

he dat is er 1tje die ik niet heb
Ja het blijft een eeuwige strijd he?
zondag 28 september 2008 - 12:51
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Jaak en Suldrun,

Dit onkruid er voordat het bloeit uittrekken, en dan wordt het ieder jaar minder

Succes,

groetjes,

Rita

@Suldrun: ik wil nog wel een paar zaden van de Oost-Indische Kers! ( mocht je over hebben)
Heb nog wat in ruil!




zondag 28 september 2008 - 19:18
Lino

Lino

Als leek zou ik het zo aanpakken:
Schoffelen en het onkruid wegharken.
en dan groenbemester (facelia) zaaien.
Op het einde van de winter alles omspitten.

Wat denken da kenners hiervan? Heeft dat effect?
maandag 29 september 2008 - 13:25
andre

Andre

Het laatste antwoord heeft zeer veel effect.

andre
maandag 29 september 2008 - 14:42
suldrun

Tekst aangepast

Suldrun

hai

Ik zal even laten zien hoe groot mijn probleem is (onkruid 7 mtr x 60mtr)
Maar klinkt wel goed en vind de paarse bloempjes erg mooi, maar denk je dat er dan geen onkruid meer door heen komt? Want alle dingen die ik to nu toe gezaaid heb heb ik nooit meer terug gevonden


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[url=http://g.imageshack.us/img157/dscf6081ag5.jpg/1/][afbeelding verwijderd niet-https]

ik zet ook nog een aantal onkruiden en wellicht eetbare dingen in een ander topic om er achter te komen wat het is.
maandag 29 september 2008 - 15:22
suldrun

Suldrun

Spijtig genoeg kan ik je niet helpen gezien ik ook met een groot probleem zit op gebied van onkruid, namelijk ik geraak niet van mijn harig knopkruid verlost.Ieder jaar staat het erdaar weer groen en gezond terug.Na het planten van de aardappels.tijdens de groei en na het rooien van de aardappels en eender ander gewas staat het erweer vrolijk en blij in lente zomer en herfst.Het enige voordeel (?) dat het heeft is dat het de grond goed los en luchtig maakt.Maar dit is een héél magere troost.

JAAK


ik vond dit stukje over je onkruid misschien heb je er wat aan:
Vogelmuur en knopkruid.
Deze planten groeien op plaatsen waar veel organisch materiaal in de bodem zit.
De bodem heeft een goede structuur. Bij een goede bemestingstoestand komen deze soorten niet al te veel voor. Is uw tuin overwoekerd door bijvoorbeeld vogelmuur dan is er te veel mest op de tuin gebracht. Overigens wordt vogelmuur in stand gehouden door mechanische storing, door schoffelen dus.
maandag 29 september 2008 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon