menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toamten rijpen moeilijk

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Er is hier een topic geweest, maar ik kan het niet meer vinden. Daarin werd vermeld dat je tomaten sneller kon laten rijpen met appels op dezelfde schaal. Toen vertelde ik dat de tomaten dan al wel een kleurtje moeten hebben, maar dat ik een proef zou doen met knalgroene toamten. Nou die proef is als volgt verlopen:
Afgestoten groene tomaten bij appels gelegd. Ze hebben er weken overgedaan en toen ineens werden ze nog oranje en vandaag heb ik ze opgegeten. De schil was al een beetje aan het verdrogen, maar ze waren zelfs nog op smaak gekomen.
donderdag 11 september 2008 - 19:46
Matabish

Matabish

Als je ze bij appelen èn bananen legt gaat het veel vlugger, heb ik ervaren!
Ook de groene!

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 12 september 2008 - 00:29
rialle

Rialle

Wat een goede tip zeg! Die kende ik nog niet.
Ik heb ook groene tomaten die zo maar op de grond lagen. Ik heb ze meteen in de fruitmand gelegd.

Groetjes Rialle
vrijdag 12 september 2008 - 08:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Ah, nu zie ik pas dat ik een hinderlijke typefout gemaakt heb in de titel. Hoe kan dat gewijzigd worden?
vrijdag 12 september 2008 - 09:16
Matabish

Matabish

niet erg hoor Jo...we verstaan toch wat de bedoeling is.
Enkel de moderator kan dat veranderen in de titel.
Groetjes,
Matabish.
vrijdag 12 september 2008 - 09:24
Lino

Lino

Als je ze bij appelen èn bananen legt gaat het veel vlugger, heb ik ervaren!
Ook de groene!

geldt dat ook voor paprika's?
Want ik vrees dat die bij deze temperaturen niet meer verder kleuren buiten aan de struik.
Lino
zaterdag 13 september 2008 - 13:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik denk van wel. Gewoon uitproberen met een paar.
zaterdag 13 september 2008 - 14:35
Sanseja

Sanseja

Ik heb ook eens gelezen dat het wat vlotter gaat als je de tomaten samen met appel of banaan in een afgesloten zakje doet. Maar heb dit nog niet geprobeert. Bij mij is nog niks afgevallen.
Groetjes, Sandra
zondag 14 september 2008 - 08:18
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Dat zou best kunnen, want het gaat natuurlijk om het gas dat de appels afgeven bij het rijpen. En in het afgesloten zakje blijft het dichterbij de vruchten.

http://www.rug.nl/fwn/informatievoor/scholieren/betasteunpunt/onderwerp/rijpeappels
zondag 14 september 2008 - 09:33
Lino

Tekst aangepast

Lino

ik heb ze in de fruitschaal gelegd:
een paprika die al half geel was en een rode die nog maar pas laat zien dat het een rode is Ik ben benieuwd.

Alleen appelen (geen bananen. Want het zijn de appelen die de bananen doen rijpen en niet omgekeerd )

Ik heb ook een watje natgemaakt en op het steeltje gelegd. In de hoop dat ze dan verser blijven.
en ze liggen ook aan de venster. Licht zal ook wel helpen in het rijpingsproces, dacht ik.
zondag 14 september 2008 - 10:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik leg ze het liefst in het donker.
zondag 14 september 2008 - 11:04
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik zie al heel wat meer kleur, dus het werkt wel

Ik leg ze het liefst in het donker.

Ow...

rijpen ze dan beter?
maandag 15 september 2008 - 08:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Die ervaring hebben wij weer. En dan drogen ze minder uit.
maandag 15 september 2008 - 09:42
Lino

Lino

De gele paprika is al gerijpt. Die heb ik net in de koelkast gelegd.
De rode schiet ook al aardig op.

Net weer een verse gele (nu nog halfgroen) afgeplukt en ook weer in de fruitschaal gelegd met een nat watje op het steel-uiteinde.
Eind deze week eten we gevulde paprika's, zeker weten!
dinsdag 16 september 2008 - 08:59
Lino

Tekst aangepast

Lino

Het is nu november en het lukt nog steeds: de lichtgroene is geel geworden.
De donkergroene, dat zal niet meer lukken vrees ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De tomaatjes zijn wel rood geworden, maar zagen er nogal verrimpeld uit. Jammer dat ik daar geen foto van heb.
Behalve 1 (die minst verrimpeld was) heb ik ze aan de kippen gegeven.

Lino
dinsdag 4 november 2008 - 08:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Ook ik ben nog bezig om tomaten rijp t laten worden. Vorige week toen ik de tomatenplanten heb opgeruimd heb ik er nog een emmer vol afgehaald. Ze leken groen, maar als je goed oplette, dan schenen ze al iets geel door. De emmer staat nu in de keuken dichtbij de verwarming, die af en toe wat doet en de tomaten rijpen heel mooi door. Een enkeling wordt wat zacht, maar de meeste zijn lekker hard. Dit weekend kwam een kameraad over en die hebben we er ook nog meegegeven. Hij e-mailde me, dat die tenminste nog naar tomaten smaakten. Mijn vrouw heeft er van een aantal al puree gemaakt en die gaat de diepvries in voor de tomatensoep. En die smaakt lekker,als ze die maakt tot de nieuwe tomaten er zijn.
dinsdag 4 november 2008 - 09:24
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja hoor, bij mij werkt dat ook. De tomaten zijn al op (ze waren heerlijk!) maar paprika's en pepers liggen nog na te rijpen. Gelukkig had ik ze op tijd binnen gehaald, want ik heb begrepen dat ze erg gevoelig voor vorst zijn.

Ik zal ook eens een foto maken.

Groetjes Rialle
dinsdag 4 november 2008 - 12:06
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ik heb meteen maar even de daad bij het woord gevoegd en snel een paar foto's gemaakt.
Deze waren allemaal helemaal groen op een enkele na die al wat kleur had. Ze liggen niet in de fruitmand omdat die helemaal vol fruit zit op het moment.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Lino, ik denk dat die groene van jou ook nog wel kleur krijgt hoor. Gewoon geduld hebben.

Groetjes Rialle


ps de datum van de foto's klopt niet want mijn oude toestelletje doet een beetje wat het zelf wil. Iedere keer als ik hem aan zet is de datum verandert.
dinsdag 4 november 2008 - 12:18
Eve

Eve

Eens proberen volgend jaar: wanneer het in de herfst beduidend koeler en donkerder wordt, haal de hele struik in 1 geheel uit de grond met wortel en al (tomaten er nog aan) en hang het ondersteboven in uw schuur of garage. Zelf nog niet geprobeerd, maar dat wordt hier (Engeland) vaak vermeld en op tv gegeven. Ik probeer het volgend jaar wel eens, dit jaar was het toch maar een flauw tomatenjaar. Donker of licht maakt naar het schijnt niet uit.

Ik kwam een tijdje geleden foto's tegen van iemand die combinaties met bananen etc geprobeerd had, was dat niet hier op dit forum? Conclusie was in elk geval dat het werkt.

Succes!

Eve

woensdag 5 november 2008 - 13:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat klopt er niet?
Bij de foto's van de paprika's staat een datum van 4 december 2008. Dat lijkt me sterk, maar tegenwoordig kan alles.
woensdag 5 november 2008 - 13:53
Lino

Lino


Lino, ik denk dat die groene van jou ook nog wel kleur krijgt hoor. Gewoon geduld hebben.

Je hebt gelijk hij begint oranje te worden , maar hij wordt nu ook een beetje slap
zondag 9 november 2008 - 18:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon