menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ingemaakte bonen in troebel water

Ga naar meest recente reactie

Harken

Harken

Onze wintervoorraad princesseboontjes bewaren wij door ze te steriliseren in de bekende Weckbokalen.
Vorig jaar hebben we geen enkele bokaal kunnen gebruiken omdat er zich vooral onderin de bokaal een wit troebel bezinksel gevormd had en dit al na enkele weken(echt geen smakelijk zicht). De bokalen waren wel nog goed dicht. Omdat men ons verteld had dat dit verschijnsel te maken zou hebben met het kraantjeswater dat we gebruikt hadden om de bokalen te vullen, hebben we dit jaar flessenwater gebruikt. We hebben nu minder bokalen met dit verschijnsel maar toch nog een aantal, dus daaraan zal het wel niet te wijten zijn.
Weet iemand raad want ingevroren boontjes vinden we toch niet zo geslaagd?
vrijdag 5 september 2008 - 23:59
corrielat

Corrielat

Hallo Harken,

Mij is ook ooit gebeurd dat al mijn ingemaakte boontjes hetzelfde euvel vertoonde,

omdat ik niet wist wat de oorzaak kon zijn had ik hier en daar geinformeerd,

mij werd toen gezegd dat het misschien aan het bemesten kon liggen,

(ik had ze bij een boer gekocht)

Is dit misschien bij jou ook het geval?????
zaterdag 6 september 2008 - 01:44
Rita1960

Rita1960

Hoi Harken,

Waar het aan ligt weet ik niet. Kan het mij ook niet heugen of ik dit vroeger ook wel had in de weckpotten. De laatste keer dat ik aan het wecken ben geslagen is zo'n 20 jaar geleden (wat gaat de tijd snel)
Ik ben n.l. helemaal overgestapt op bonen in de diepvries. Persoonlijk vind ik ze uit de diepvries lekkerder, ze blijven n.l. steviger.
Hoe in te vriezen?
Boontjes punten en schoonmaken. Pan met water opzetten en het water laten koken dan de bonen er in, water weer laten koken en dan nog 3 minuten doorkoken.
Een emmer met schoon koud water klaarzetten,
Na de drie minuten kooktijd de bonen in de emmer met koud water overhevelen. (schrikken )
Het kookproces is nu voorbij. De bonen als ze goed zijn afgekoeld, meestal na een minuut of 2/3 even op een schone theedoek leggen om het vocht er goed af te krijgen ( of in een vergiet)
Dan in zakjes in de diepvries doen.

Als je nu de bonen wilt eten: niet laten ontdooien, direct in een pan met water en nog even de kook erover.
Probeer ze!

Groetjes,

Rita
zaterdag 6 september 2008 - 08:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarschijnlijk heeft dat met bemesten te maken. Het is ook bekend, dat bonen, die te hard bemest zijn niet goed houdbaar zijn in de wek. De glazen gaan dan los.
zaterdag 6 september 2008 - 12:41
lacegarden

Lacegarden

Hoe en hoe lang en op welke t° hebben jullie de boontjes ingemaakt?
zondag 7 september 2008 - 18:48
Harken

Harken

Onze werkwijze bij het inmaken is de volgende: de boontjes worden 3 maal gewassen, de grotere exemplaren worden gebroken. De bokalen worden gespoeld met koud water, de rubbers worden afgekookt en afgedroogd. Dan gaan ze in de bokalen die dan gevuld worden met water met een beetje zout erbij. De boontjes zitten dan volledig onder water. In de steriliseerketel gieten we water tot op het niveau van het water in de bokalen(hebben ook al geprobeerd met de bokalen volledig onder water)
De ketel wordt verwarmd tot 100 graden gedurende 1 uur.
Wat het bemesten betreft: in februari breng ik redelijk wat stalmest op het perceel(zandgrond) dat einde april wordt omgespit. Verder geen bemesting meer.
maandag 8 september 2008 - 23:00
lacegarden

Lacegarden

ik doe mijn bokalen inde vaatwas op het warmste programma. Rubbers gebruik ik maar 1 maal.
Boontjes blancheer ik altijd, juist zoals voor diepvriezen. Afkoelen met ijswater. Dan in de bokalen met een zoutoplossing.
15 g per l water. Inmaken gedurende 2 h op 100°. Na 2 uur haal ik ze uit de ketel. Laten afkoelen zonder aan te komen. Daarna sluitingen nazien. Donker en in een niet verwarmde kamer wegbergen. Om de 6 maanden alle bokalen nazien.
Onze boontjes stonden op een grond die bemest is met verteerd koemest . Mest is erop gedaan vorig jaar in de herfst.

dinsdag 9 september 2008 - 15:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon