menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippenmest of koeienmest

Ga naar meest recente reactie

Wendy

Wendy

Ik wil een rozentuintje aanleggen waar vroeger een oprit lag. Ik heb de oude grond afgegraven en wil eind oktober de rozen planten. Om de grond wat rijker te maken zou ik er al wat mest onder graven. Is dat een goed idee of wacht ik beter? Wat is het best, kippen- of koeienmest. Bovendien lees ik steeds dat je de mest moet laten rijpen. Hoe doe je dat, of mag ik rechtstreeks de mest uit het kippenhok er ondermengen?
met vriendelijke groeten
woensdag 23 augustus 2006 - 14:57
annd6

Annd6

Ik weet er niet zoveel van maar ik heb ook altijd gehoord dat je verse mest best een half jaar laat liggen omdat er anders teveel amoniak in zit.
Ik zelf gebruik regelmatig droge koeiemest.
Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 15:49
Fons

Fons

Koemest is in ieder geval beter dan kippemest,Indien de grond vrij is spreid dan het mest over het aan te plantenperceel, lang de langste zijden maakt ge een greppel, de vrijgekomen grond spreid men over het mest,dit noemt men overschieten.Het mest zal nu rijpen onder invloed van lucht en door de regen zullen de voedingstoffen de grond indringen.Wanneer de tijd om rozen te planten aangebroken is spit ge het afgerijpte mest onder en uw rozenperceel is klaar om beplant te worden.

Groetjes Fons.
woensdag 23 augustus 2006 - 21:40
Adrienne

Adrienne

In november leg ik altijd stalmest rond de rozen.
Dat blijft liggen tot eind februari, dan blijft alleen het stro nog over.
Opruimen en klaar is kees.
Door heen de rest van het jaar geef ik niks meer bij.
Moet ik da beter wel doen Fons !!!

gtjs adrienne

donderdag 24 augustus 2006 - 00:41
Wendy

Tekst aangepast

Wendy

Je hoort ook vaak dat te veel mest je planten kan verbranden. Op gekochte, gedroogde mest staan de hoeveelheden erbij maar hoeveel verse stalmest mag je gebruiken? Staat daar een maat op per vierkante meter of zo?
grt Wendy
donderdag 24 augustus 2006 - 09:44
Adrienne

Adrienne

Weet ik eigelijk niet !!!
Alle planten krijgen hier verse stalmest.
Allez vers nu ook weer niet half jaarke oud ongeveer.
En ook geen pak hé.
3cm dik schat ik !!!

gtjes Adrienne
donderdag 24 augustus 2006 - 10:01
Fons

Fons

Door koemest te gebruiken kan je moeilijk overbemesten enkel uw grond verbeteren en indien ge een paar maanden voor ge rozen plant het mest spreid is dit mest al bijna gecomposteerd.

Groetjes Fons.
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:49
JovanDreumel

JovanDreumel

1 kruiwagen per 10 vierk.meter is genoeg. Dan heb je een maat.
maandag 4 september 2006 - 21:52
polidor

Polidor

Paardenmest en koemest zijn ongeveer evenwaardig.
Maar ik verkies toch gecomposteerde koemest omdat er minder uitzaai in zit van wilde planten. Dit is ook logisch. Bij de koe is er vertering van mogelijke onkruidzaden in meerdere magen. Deze kunnen niet zo maar worden verwijderd; zelfs niet tijdens het composteringsproces.
Natuurlijk kan men het composteren zo lang laten gebeuren dat er bijna geen kiemrijp zaad meer inzit maar dan is ook de voedingswaarde van de compost bijna totaal verdwenen. Zulke compost kan men nog gebruiken als grondverbeteraar om de grond te verlichten. Er spelen echter nog andere factoren mee. Ik vestig de aandacht bijvoorbeeld op magnesium.
Daarom strooi ik ook dus lavameel.
Ook vestig ik de aandacht op zuivere houtasse als calciumleverancier.
Je hoeft uw tuin dan ook niet onder te smossen met kalk.
En mocht de grond toch te zuur worden dan gebruik ik uitzonderlijk steeds zeewierkalk.
Maar dat is dan wel uitzonderlijk. Bij gebruik van Calcium zal je vaststellen dat nogal vlug de toegediende meststoffen verdwijnen uit de bodem. Vooral stikstof geraak je er mee kwijt en dan moet je weer beginnen met andere ingrediënten toe te voegen zoals bloedmeel of hoornmeel. Op den duur neemt het geen einde en plunder je zelf uw geldbeugel. En last but not least nog iets heel belangrijk.
Als je uw tuin begint moet je weten of uw tuinbodem te zanderig of teveel klei bevat. Begin dan niet met allerlei bemesting te jongleren maar voeg op te zanderige bodem zware kleigrond (bietengrond) toe en bij te zware bodem voeg je zand toe. Nadien moet de tuinfrees haar werk doen en pas dan kan je aan bemesten beginnen te denken.

Vooral deze laatste opmerking is noodzakelijk want tegen deze vaststelling zondigen "veeeeel" beginnende tuiniers.
Met uitsluitend bemesten bereikt men nooit de gewenste resultaten indien de tuingrond te zwaar of te zanderig is.
Verzinnen alvorens te beginnen is de gulden raad.
Groetjes nog.

Groenten

maandag 14 januari 2019 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon