menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten barsten bovenaan

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,
waardoor kan dit komen dat de tomaten bovenaan barsten.
Kan het zijn dat men in een serre met glas betere tomaten kweekt dan in een mat plastiek?
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:04
annd6

Annd6

Tomaten gaan barsten als ze teveel water krijgen.
Wat de serre betreft, ik heb (nog) geen ervaring met glas maar onder plastiek lukt het hier perfect.
Ann
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:13
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad,
Dat komt door een te veel aan water wanneer ze rijpen.
De plant weet niet waarnaartoe met dat overtollige water en dan zend ze het door
naar de vrucht,...waardoor ze openbarst.
Onder plastiek of onder glas heeft naar mijn mening geen enkel verschil.
Ze zijn beiden regenbestendig en het is er warm in
grt
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:25
bisschop

Bisschop

Hallo,
het is raar dat jullie zeggen dat het van het nat komt de planten zijn dit jaar maar 3 x gegoten op aanraden van rita (dank je wel rita veel werk gespaard)
woensdag 23 augustus 2006 - 11:54
Bowie

Bowie

Opgelet: als jouw tomaten in een plastieken of glazen serre staan en je verlucht niet dan valt het condenswater ook weer terug op jouw tomaten.
woensdag 23 augustus 2006 - 12:03
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Hallo,
er zijn drie soorten barsten bij tomaten.
Kijk eens na wat het beste bij uw situatie past.

1. De cirkelvormige barsten
Bovenaan rond het kroontje, komen ook voor bij de onrijpe, maar bijna volgroeide vruchten. Oorzaak is meestal te veel in de felle zon hangen. Hoe dat kan lees je in dit artikel
http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/08/cirkelvormige-barsten-bij-tomaten.html
2. De stervormige barsten
Bovenaan rond het kroontje, maar stervormig naar beneden toe. Dit is normaal gezien bij rijpe tomaten.
Oorzaken zijn :
-plots veel water geven na droge periode.
-omslag van het weer, van heel veel verdamping (warm weer) naar weer met weinig verdamping.
In beide gevallen komt plotseling te veel vocht in de vrucht.
3. De zwelscheurtjes
Dit zijn heel fijne scheurtjes, over het hele oppervlak van de vrucht, worden pas goed zichtbaar als de tomaat aan het rijpen gaat, maar zijn al vroeger aanwezig. Oorzaak is het iedere dag nat worden van de vrucht door condens. Let er eens op, dikwijls zijn de vruchten in de kas 's morgens nat. Hoe dat komt lees je in het artikel
http://home.scarlet.be/groenteninfo/groeimilieu_groenten_kas_serre.htm
Daar staat een grafiek die dat mooi uitlegt.
Hopelijk ben je hiermee wat geholpen en tot een volgende keer alvast.
Luc
PS De vierde inzending voor 'de dikste tomaat van de Lage Landen is binnen'
Je kan ze hier bekijken http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/08/waar-is-de-grootste-tomaat-van.html
U merkt, iedere dikste tomaat levert zijn eigen verhaal op, stuur uw eigen grootste tomaat in en verover een plaats in de top tien van de dikste tomaat.
woensdag 23 augustus 2006 - 19:24
bisschop

Bisschop

iNDERDAAD JE HEBT GELIJK HET IS HET TWEEDE
IK GA EENS EEN TOMAAT ZOEKEN DIE DIK IS MIJN DIKSTE IS OPGEGETEN
woensdag 23 augustus 2006 - 20:31
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Bedankt! 't Voornaamste is dat die goed gesmaakt heeft.
woensdag 23 augustus 2006 - 21:00
lacegarden

Lacegarden

voor de dikste tomaat:
ja, ik kan aannemen dat er al serieuse rakkers binnengekomen zijn.
wij hebben bijna niet gegoten in de serres en hebben er ééntje( angelo hoeveel was het weer) rond de 850 gram.
maar diegenen die veel gieten die gaan natuurlijk dikkere tomaten hebben. Maar ik denk toch dat dit ten kostte gaat zijn van de smaak.
NOrmaal hadden we nog een serieus negerinnenpoepken, maar er is een stuk uitgebeten door een rat of door een egel, dat zou ook kunnen.
Dus die kan niet meer mee doen.
rita
woensdag 23 augustus 2006 - 22:18
Leentje

Leentje

Ik kan helemaal geen opsturen, daar bij mij ze allemaal rot zijn voor ze helemaal rijp zijn

Groetjes,
Leen
woensdag 23 augustus 2006 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon