menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten barsten bovenaan

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,
waardoor kan dit komen dat de tomaten bovenaan barsten.
Kan het zijn dat men in een serre met glas betere tomaten kweekt dan in een mat plastiek?
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:04
annd6

Annd6

Tomaten gaan barsten als ze teveel water krijgen.
Wat de serre betreft, ik heb (nog) geen ervaring met glas maar onder plastiek lukt het hier perfect.
Ann
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:13
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad,
Dat komt door een te veel aan water wanneer ze rijpen.
De plant weet niet waarnaartoe met dat overtollige water en dan zend ze het door
naar de vrucht,...waardoor ze openbarst.
Onder plastiek of onder glas heeft naar mijn mening geen enkel verschil.
Ze zijn beiden regenbestendig en het is er warm in
grt
dinsdag 22 augustus 2006 - 14:25
bisschop

Bisschop

Hallo,
het is raar dat jullie zeggen dat het van het nat komt de planten zijn dit jaar maar 3 x gegoten op aanraden van rita (dank je wel rita veel werk gespaard)
woensdag 23 augustus 2006 - 11:54
Bowie

Bowie

Opgelet: als jouw tomaten in een plastieken of glazen serre staan en je verlucht niet dan valt het condenswater ook weer terug op jouw tomaten.
woensdag 23 augustus 2006 - 12:03
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Hallo,
er zijn drie soorten barsten bij tomaten.
Kijk eens na wat het beste bij uw situatie past.

1. De cirkelvormige barsten
Bovenaan rond het kroontje, komen ook voor bij de onrijpe, maar bijna volgroeide vruchten. Oorzaak is meestal te veel in de felle zon hangen. Hoe dat kan lees je in dit artikel
http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/08/cirkelvormige-barsten-bij-tomaten.html
2. De stervormige barsten
Bovenaan rond het kroontje, maar stervormig naar beneden toe. Dit is normaal gezien bij rijpe tomaten.
Oorzaken zijn :
-plots veel water geven na droge periode.