menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Metalen spiraalstokken voor tomaten

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

Ik weet het toch niet meer goed
na een aantal jaren zie ik toch roest op die stokken
ik vind het soms een hele klus om die kop daar goed rond te krijgen zonder hem te kwetsen + ik zie dat op sommige plaatsen de stengel van de tomaat ook bruin wordt door tegen dat metaal te zitten waarschijnlijk

heb mij al afgevraagd of ik die volgend seizoen niet moet omwinden met iets van plastiek of stof of zo, want dat kan toch niet goed zijn die stengels tegen dat "warm" ijzer (op sommige dagen toch -al is het nu verre van

wat is jullie ervaring?
woensdag 16 juli 2008 - 15:26
printemps

Printemps

hallo

die bruine plekken op de stam is van het schuren van de wind
dit heb je ook met een touw
en ook als je plastik rond de spiraal zou doen
en tomaat kan wel tegen wa warmte

mvg
an
woensdag 16 juli 2008 - 16:00
Lander

Lander

hallo

die bruine plekken op de stam is van het schuren van de wind
dit heb je ook met een touw
en ook als je plastik rond de spiraal zou doen
en tomaat kan wel tegen wa warmte

mvg
an


maar An, in een serre heb je toch zo geen wind
denk echt dat het van de warmte komt
woensdag 16 juli 2008 - 21:07
martine

Martine

'k gebruik deze spiralen ook al verschillende jaren, zonder problemen.
wel tijdig de plant rond spiraal draaien, dan lukt dit vlot.
Martine
woensdag 16 juli 2008 - 21:43
printemps

Printemps

hallo

als je de tomaten plukt en dieft enzo dan bewegen ze toch ook
wrijf eens wat ruwer over de stam en je zal zien dat het daar ook wat bruiner wordt
maar dat geeft niet hoor

mvg
an
donderdag 17 juli 2008 - 12:50
azrael

Azrael

Ik ben daar ook niet zo tevreden over met als gevolg dat ze terug in het tuinhuis liggen en ik gewoon weer houten stokken gebruik en de tomaten gewoon met bindtouw eraan vastmaak. Als de tomatenstuiken zwaar geladen zijn hebben die metalen spiralen het ook moeilijk om recht te blijven staan. Lang leve de ouderwetse manier
donderdag 17 juli 2008 - 17:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb wel mooie stokken, maar niets is zo erg als hagel op de tomatenplanten, zie blog. En ze komen nog niets mooi terug.
donderdag 17 juli 2008 - 18:35
verbena46

Verbena46

wij gebruiken een soort bamboe(stokken) zijn superlicht
groeien hier zelfs achter ons huis
het is een plant waar aan de top een pluim bloeit, breidt zich snel uit en
wordt tamelijk dik en sterk
we maken aan de onderkant met mes een punt( mannenwerk) en steken ze in de grond
in groepen van vier buigen we ze naar elkaar toe(gekruist) en binden ze
samen vast
we gebruiken ze zelfs enkele jaren en je kunt altijd nieuwe maken
ideaal is het en iedereen gebruikt ze hier
geen bamboe bij jullie in de buurt?

grt. verbena 46
vrijdag 18 juli 2008 - 15:31
Markie

Markie

Ik ben tevreden met de spiralen van 1m70, hang ze op, 2m hoog met het recht stuk naar beneden, steek een bamboestok van 90cm 30 cm diep in de grond en bind het recht stuk van de spiraal aan de bamboestok.
Als je de spiraal zelf in de grond steekt is ze na het eerste jaar al geroest.
zondag 20 juli 2008 - 11:34
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

ik vind touwen ook wel gemakkelijk, je slingert de plant er nog vlotter omheen dan 'doorheen' de spiraal, je kan zo hoog gaan als je wil (als je hoog genoeg kan beginnen tenminste), het geheel valt inderdaad niet om, en je kan het touw (met plant) desnoods nog laten zakken als de plant nog hoger wil naar het einde van het seizoen. De plant kan inderdaad ook met het touw nog wat 'doorligwonden' vormen maar zolang je de plant spiraalvormig kwetst is er weinig om bezorgd over te zijn (circulair afsnoeren wordt minder gewaardeerd )

ik gebruik mijn spiraaltjes ook nog wel (ik heb ze tenslotte ooit gekocht, ik ga ze niet zomaar wegsmijten) en ik vind ze op hun manier nog wel handig op de lagere delen van de bogen van de tunnelserre maar ge moet ze wel in 't oog houden want ze vallen inderdaad als zot, het zou de eerste spiraal niet zijn die de plastic of het glas 'kwetst' (erger dan een bluts in een tomatenstammetje denk ik)
dinsdag 5 augustus 2008 - 16:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon