menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meststoffen

Ga naar meest recente reactie

Herrebaut

Herrebaut

Waar ik woon in het Meetjesland is het zeer magere zandgrond om te tuinnieren.
Volgens ik hoorde is ezelsmest een veel betere meststof dan paardenmest.
(het schijnt dat men in Spanje dit veel gebruikt)
Is dit werkelijk zo?


zaterdag 5 juli 2008 - 19:27
JovanDreumel

JovanDreumel

Het ligt er gewoon aan, wat de beesten te eten krijgen. En het lijkt me, dat men ezels ook niet hard voert evenmin als paarden. Dus het zal geen rijke mest zijn en niet veel voedingsstoffen bevat. Maar de organische stof uit die mest kun je goed gebruiken op arme zandgrond. Voor welk doeleind wil je de mest gebruiken? Als de planten flink moeten groeien geef je behoorlijk wat van die mest.
zondag 6 juli 2008 - 10:53
Rita1960

Rita1960

Hallo Herrebout,

Zoals Jo als zei: "het ligt eraan wat de dieren te eten krijgen" en veel verschil zit er niet in de voeding van ezels en paarden. Ik gebruik mijn oude stalmest, waar behoorlijk wat stro in zit vooral om de grond te verbeteren( meer structuur). Een ander voordeel van paardenmest is dat het de grond warmer maakt. ( je kunt er iets eerder groenten op zetten. ( vergelijk het maar met een echte paardenmestbult. Als je daar in de winter op gaat staan krijg je warme voeten )
Als het even kan gebruik dan geen paardenmest warin nog hele haverkorrels zitten. Deze komen geheid op en dan heb je een haverveld
Van een teveel aan ondergewerkte paardenmest heb ik zelf geen last gehad.

groetjes,

Rita
dinsdag 8 juli 2008 - 18:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Zelf gebruik ik altijd paardenmest en behoorlijk veel. Ik krijg wel de wat oudere mest, omdat ik daar om vraag. De laatste keer kreeg ik het op vlasbasis. Prima spul en gemakkelijk te verwerken.
dinsdag 8 juli 2008 - 19:11
Rita1960

Rita1960

Jo,

Ik gebruik dus geen paardenmest op vlas maar op stro. het lijkt mij dat dit hetzelfde resultaat geeft.( ook in de stal ( het enige stro wat ik dus niet gebruik is haverstro, 2x strooien de 1e keer in de stal en geen vocht opname en de 2e keer op het land (haveropslag).

groetjes,

Rita
dinsdag 8 juli 2008 - 20:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Zelf heb ik geen paarden, maar ik vind paardenmest op vlasbasis fijn om mee te werken.
dinsdag 8 juli 2008 - 22:34
Herrebaut

Tekst aangepast

Herrebaut

Ik kan aan ezelsmest geraken.
Wat is beter gewone stalmest of paardenmest?
Of probeer ik even ezelsmest als beginnende groentenboer.
De ezels lopen op een grasweide.
Ik ga binnenkort op pensioen en na mijn tekencomputerloopbaan ga ik even de andere toer op als bijberoep.
Dus zoals jullie merken zullen jullie waarschijnlijk nog veel domme vragen van mij moeten verwerken.
Dank hoor iedereen.

dinsdag 8 juli 2008 - 22:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Stalmest van koeien of varkens is rijker aan voedsel, omdat die dieren eiwitrijker gevoerd worden, maar als je van ezelmest wat meer geeft, dan is dat ook goed.
dinsdag 8 juli 2008 - 22:58
Herrebaut

Herrebaut

Jo, dat probeer ik dan.
Ge zegt wel, het is een leuke buitensport.
'k moet zeggen voor de eerste maal dat ik boerde had ik heel wat problemen maar allee alle begin is moeilijk.
- Mijn patatten hebben de plaag zegt mijn buur.
- Mijn tomaten hebben de kriebels denk ik, hebben rare vormen.
- op mijn brocillie en bloemkool ben ik echt fier.
- de rode kool doet het voor het moment heel goed.
- de spruitjes zijn nog piepklein doch de kolen doen het goed.
- wat een dankbare groente zeg die boontjes.

Dus zoals jullie zien hier alles ok. Eigenlijk heb ik nog vele vragen hoor.
Kan men brocillie en bloemkool invriezen?

Kijk ook eens op
www.adegem.net
waar ik mede webmaster van ben, een mooie site uit het Meetjesland met heel veel geschiedenis en een wekelijks nieuws en heel veel andere dingen.
Onzen webmaster David heeft daar trouwens een heel mooie site over de boerenstiel.

http://www.stormonline.be/boerenstiel/

Marnix

dinsdag 8 juli 2008 - 23:21
ducky

Ducky

men kan dat zeker invriezen normaal laat je deze ff kort koken in heet water maar heb ondervonden dat broccoli rauw ook gaat bloemkool ff koken maar zeer zacht anders heb je pure als je hem ontdooit!


grtz
woensdag 9 juli 2008 - 18:20
Herrebaut

Herrebaut

Zelf gebruik ik altijd paardenmest en behoorlijk veel. Ik krijg wel de wat oudere mest, omdat ik daar om vraag. De laatste keer kreeg ik het op vlasbasis. Prima spul en gemakkelijk te verwerken.


Mijn eerste domme vraag:
Paardenmest op vlasbasis? geeft men paarden vlasstengels? dat men paarden haver of strooi geeft snap ik maar toch geen vlas.

woensdag 9 juli 2008 - 18:52
Rita1960

Rita1960

Hallo Herrebaut,

Allereerst er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden

Als hier gepraat wordt over paardenmest met stro of vlasbasis wordt er mee bedoelt het strooisel wat in de stallen ligt als ondergrond zodat de paarden/pony's lekker kunnen liggen ( als ze willen).
Zo heb je ook nog paardenmest op basis van zaagsel of houtkrullen/spaanders. Dit alles heeft te maken met de prijs van het strooisel en in sommige gevallen met stofallergie en ook met paarden/pony's die veel te veel eten van het stro en hierdoor ziek kunnen worden.

groetjes,

Rita
woensdag 9 juli 2008 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon