menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten en kokommers vastbinden

Ga naar meest recente reactie

Tiemersma

Tiemersma

Bij het vastbinden van tomaten en komkommers is er steeds controle nodig of de touwtjes niet te strak om de stam van de plant zijn komen te zitten omdat deze stam in de loop van een paar maanden veel dikker is geworden. Het heeft mij al een paar gebroken / afgeknelde stamen gekost.
Kent iemand een systeem waarbij de stam wordt vastgehouden aan de stokken dat met de dikte van de stam mee groeit?

Wellicht een soort knijpers misschien?

Groetjes,

Lieuwe uit Waalwijk
dinsdag 17 juni 2008 - 19:30
andre

Andre

Tiemersma.

In de serre kan men tomaten en komkommers vasthouden door ze langs touwen te leiden. Enkele weken na het planten wordt onderaan deplantjes een koord met een knoop losjes vastgemaakt. Zonder de koord aan te spannen, bind je ze aan de bovendraad vast b.v. met een eenvoudige 'tomatenknoop'.
Aan die koord moet je nu de plant om de paar dagen 'aandraaien'. Dat wil zeggen dat je de top voorzichtig om het touw slingert. Doet het vooral regelmatig genoeg, zodat je geen lange stukken stengel moet aandraaien. Probeer niets te forceren, want de stengel is snel afgeknapt.

Grt andre
dinsdag 17 juni 2008 - 19:57
annd6

Annd6

André,
nu maak je me nieuwsgierig....wat is een tomatenknoop?

Groetjes
Ann
woensdag 18 juni 2008 - 14:14
Haile

Haile

Ik doe dat hier met rekkertjes.
woensdag 18 juni 2008 - 15:36
andre

Andre

Gewoon een stukje koord losjes rond de stengel leggen, en de twee uiteinden kruisen, ze rond de stok of touw te slaan en er een knoopje in te leggen

andre
woensdag 18 juni 2008 - 19:05
annd6

Annd6

Azo, een achtje maken bedoel je
Ik wist niet dat ze dat die naam gaven, weeral iets bijgeleerd

Groetjes
Ann
vrijdag 20 juni 2008 - 13:23
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Ik gebruik daar kunststof strookjes voor met gaatjes erin. Die zitten op een rol. Knip ze niet te kort, dan kun je ze ook nog loshalen en volgend jaar weer gebruiken.
vrijdag 20 juni 2008 - 20:52
lacegarden

Lacegarden

zijn jullie dan niet bij de scouts geweest?
vrijdag 20 juni 2008 - 21:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik niet. Maar ik wil ook graag met de tijd meegaan.
vrijdag 20 juni 2008 - 21:56
Sus

Sus

Ik draai mijn tomaten al jaren ronnd spiralen van aluminium, het is gemakkelijk ,en ze gaan jaren mee!
zondag 13 juli 2008 - 18:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn stokken en aanbindmateriaal ook en het laat zich ook goed opbergen. Alleen heb ik dit jaar bijna geen tomaten door de afschuwelijke hagelbui. Zie blog.
zondag 13 juli 2008 - 19:47
the666bbq

The666bbq

je zou eventueel gebruik kunnen maken van bindbuis (precies een hol touwtje) te verkrijgen in verschillende diktes en die mag je zelfs redelijk strak aantrekken, de bindbuis rekt vlot mee met de groei van de plant. Maar die bindbuis is niet goedkoop geloof ik dus misschien dat dat voor het korte seizoen van tomaten toch wat erover is.
Zelf zwier ik de tomaten ook rond een touw, niks aanbinden gewoon leiden en de plant houdt zichzelf recht (touw vastgemaakt aan constructie boven in de serre, en losjes aangebonden aan de voet van de plant maar eens de plant in zijn touw 'hangt' is dat eigenlijk al niet meer nodig)
dinsdag 5 augustus 2008 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon