menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterprei

Ga naar meest recente reactie

compopier

Compopier

Al jaren plant ik (winter)prei. De plantjes kocht ik aan op de plaatselijke markt.
Nu wou ik er kopen in een Aveve tuincentrum. Ik vroeg expliciet naar winterprei.
Daar werd me geantwoord dat zomer- en winterprei hetzelfde is, maar dat enkel de planttijd bepaalt of de prei in de zomer (zomerprei) of in de winter (winterprei) klaar is.
zaterdag 24 mei 2008 - 20:41
Rita1960

Rita1960

Hallo Compopier,

Of een preiplant een zomer, herfst of winterprei is, is o.a. afhankelijk van het ras en het moment van het zaaien. Ga eens het internet op voor meer informatie of gebruik de zoekmachine van dit forum.

groetjes,

Rita
zaterdag 24 mei 2008 - 22:22
Victor44

Victor44

Compopier,ik denk dat deze mensen van dat tuincentum misschien het antwoord zelf niet kennen,ofwel dat ze geen voorradig hebben en dan zeggen dat deze 2 preisoorten hetzelfde zijn.Kijk maar eens op een site van 'Het Vlaams Zaadhuis.be' of een andere tuinsite en dan zal je zien dat er wel degelijk verschil tussen is.
Grtjs
Victor
zaterdag 24 mei 2008 - 22:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Het ene ras kan beter tegen vorst, dan het andere. Maar met zachte winters redt de zgn. zomerprei zich wonderlijk ook nog.
zondag 25 mei 2008 - 10:00
Jo1

Tekst aangepast

Jo1

Zomerpreirassen groeien veel sneller, maar 'verslijten' ook veel sneller. Ze zijn vorstgevoeliger, lichter van kleur en wegen relatief gezien minder dan winterpreirassen. Een winterras planten om zomerprei te oogsten is absoluut geen probleem, andersom zou ik het zeker niet aanraden, dit omwille van die grotere vorstgevoeligheid, maar ook omdat deze vlugger zullen opschieten na de winter(is ook wel afhankelijk van het zaai- en planttijdstip). Wintersoorten kan je (ook in de zomer) langer op het veld laten staan alvorens hun kwaliteit begint achteruit te gaan.
dinsdag 3 juni 2008 - 16:47
hjvanderwilt@gmail.com

Tekst aangepast

[email protected]

een tip:

Graaf met een spa een geul van zo'n 20 cm diep en plant daar de prei planten in.
Als ze goed in de groei zijn kan je die geul met een schoffel voorzichtig dicht schoffelen. Dan staan de planten lekker diep en ontstaat er veel wit loof aan de steel.
maandag 17 april 2017 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon