menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolgewassen moeilijk

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Hallo,

Ik heb dit jaar voor het eerst een klein moestuintje opgestart , waar ook wat savooikool,spruitkool en bloemkool in staan.

Nu heb ik mij laten vertellen dat koolgewassen zo moeilijk te telen zijn wegens ziektes (aan de wortels...?), insecten en zo meer , en dat ik mij alvast op een mislukking mag voorbereiden...

Klopt dit ,en zet ik in het vervolg beter geen kolen meer ?

Dank voor de respons
donderdag 22 mei 2008 - 23:42
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Goeienavond peter2,

eerst en vooral: laat je nooit, al op voorhand, de verdoemenis inpraten!
Al doende leert men!! En dit tuinforum zit vol met ervaren mensen die je graag willen bijstaan met goede raad!
In afwachting van hun reacties kan je ook al dit nieuwe artikel eens lezen van ons 'Tuinadvies.be' waar je misschien een oplossing vindt voor je vrees!!
http://www.tuinadvies.be/combinatieteelt_groenten_planten.htm

Groetjes,
Matabish.

vrijdag 23 mei 2008 - 00:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Al jaren teel ik koolrabi, broccoli en boerenkool. Over het algemeen gaat dat goed. Bij kool gebruik ik wel een middel tegen de koolvlieg bij het planten. Zaaien doe ik in potjes. 1 zaadje per stuk. Dit doe ik vooral, omdat mijn grond ooit besmet is met de knolvoetschimmel met gekregen boerenkoolplanten. Dus nu staan mij platnjes eerst een tijd in potjes. In die tijd kunnen ze al niet besmet raken, dan plant ik ze uit met wat kalk en na het planten strooi ik dat middel (Het is een poosje weggeweest, maar nu weer verkrijgbaar). Als op je grond nog niet eerder kool verbouwd werd heb je geen last van knolvoet. Als het kan hang je er insektengaas overheen en je zult geen last hebben van rupsen van het koolwitje. Neem geen koolplanten van anderen aan om besmetting te voorkomen.
vrijdag 23 mei 2008 - 08:47
printemps

Printemps

hallo

in mijn tuin lukt bloemkool niet
rode en witte kool wel
weet niet hoe dat komt

mvg

an
vrijdag 23 mei 2008 - 12:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Bloemkool is een van de koolsoorten die gevoelig zijn voor knolvoet. Komen er misvormde dikke wortels voor? Is de grond voldoende kalkrijk? Het is zonder verdere gegevens moeilijk te zeggen. Wat ook kan is dat er in de harte van de kool draaiingen voorkomen tijdens de groei, die veroorzaakt worden door de larve van de koolgalmug (draaihartigheid).
vrijdag 23 mei 2008 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon