menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Help! al mijn sla wordt de wortels doorgebeten door deze wraatzuchtige larven,wie kent ze,en wat kan ik er tegen doen,alle dagen liggen de planten versluierd,en bij het uitgraven van de wortels bemerk ik deze larven.Ik weet niet of de foto zeer duidelijk is,is genomen met gewone camera.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 14 mei 2008 - 15:11
Victor44

Victor44

Ik vergeet er nog bij te schrijven,ze zijn zeer snel,lang +/- 1,5 a 2cm ,wit ,met bruin hoofd.
Bedankt bij voorbaat
Victor
woensdag 14 mei 2008 - 16:30
andre

Andre

Victor

Dit zouden wel eens emelten kunnen zijn

andre
woensdag 14 mei 2008 - 16:59
Victor44

Victor44

Ik denk niet dat het emelten zijn André,die zijn dikker.Deze zijn maar een paar mm dik ,maar lang.
Grtjs
Victor
woensdag 14 mei 2008 - 17:13
andre

Andre

Of misschien ritnaalden?

andre
woensdag 14 mei 2008 - 17:27
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Victor,

de foto is niet erg duidelijk, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat het idd ritnaalden zijn. Heb ook even gegoogled en dan zie ik toch enige gelijkenis. Plaats eens een omgekeerde bloempot bij de planten. met wat stro er in en een doorgesneden aardappel. Hier kruipen ze in en kun je ze desnoods wegvangen. ( Wij gebruiken deze methode om in het grasland wat ineens kale plekken krijgt, om te kijken of het echt ritnaalden zijn of een andere vreter.)

groetjes,

Rita

@Jodreuvel: was de aardappel vergeten (Hoe later op de avond.... des te slechter m'n geheugen)
woensdag 14 mei 2008 - 22:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zie ze ook aan voor ritnaalden en dat zijn de larven van de kniptor. Doorgesneden aardappels in de buurt van de slaplanten leggen. Is het eerst soms grasland of gazon geweest? Dan heb je er meer last van.
woensdag 14 mei 2008 - 23:05
Victor44

Victor44

Bedankt voior de antwoorden,maar... neen,het zijn noch emelten,noch ritnaalden.Daar heb ik al verschillende keren mee kennisgemaakt.
Grtjs Victor
zaterdag 17 mei 2008 - 14:09
Rita1960

Rita1960

Victor,

als het geen ritnaalden zijn.... is het mogelijk dat je er een iets betere foto van kunt maken?
Want ik word niet goed van "schadelijke" dieren waar ik de naam niet van ken
Kun je ze anders nog beter omschrijven? Hoeveel poten hebben ze.. met/zonder voelhorens, geleed/niet geleed. enz...

alvast bedankt!

groetjes,

Rita
zaterdag 17 mei 2008 - 19:27
Victor44

Victor44

Momenteel kan ik geen betere foto maken Rita,en ik hoop dat ik er geen meer moet maken!!! Deze die ik toen 'betrapt' heb bij het doorbijten van mijn slawortels zijn in de insektenhel,vandaag heb ik gelukkig geen plant moeten uitgraven,zou dit door de regen komen misschien?Het waren witte,ongeveer 1,5mm brede soort maden met donkerbruine kop.Ze waren uiterst snel,en verplaatstten zich enorm vlug zodra ze tevoorschijn gehaald werden.Ik denk dat ik daar een macrolens zou moeten voor hebben op de camera ,maar die heb ik niet.
grtjs
zaterdag 17 mei 2008 - 20:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ik de foto nog eens goed bekijk, dan kan ik er niks anders van maken dan ritnaalden. Die komt ook vaak in sla voor. De slaplanten gaan gewoon slap hangen en verdrogen.
zondag 18 mei 2008 - 19:03
lisa

Lisa

victor ik denk ook dat het ritnaalden zijn

groetjes lisa
donderdag 22 mei 2008 - 19:11
Victor44

Victor44

Neen,het zijn geen ritnaalden,ze hebben poten,zijn wit met een grijs streepje op de rug,en hebben een bruine snuit.Ik heb nog een foto genomen,maar deze vergrootte foto's zouden misschien wat duidelijker zijn als ze wat kleiner zijn,maar dat kan ik niet,misschien iemand anders wel??Ondertussen heb ik weer een paar slaplanten moeten wegwerpen ![afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 mei 2008 - 20:24
lisa

Lisa

ohja, da zijn het geen ritnaalden -hm ben benieuwd wat voor vraatzuchtige beestjes het zijn

groetjes lisa
donderdag 22 mei 2008 - 21:22
Rita1960

Rita1960

Hallo Victor,
Kan me het bijna niet voorstellen maar zouden het meelwormen kunnen zijn?? Begrijp dan alleen niet hoe die bij jou in de tuin komen. ( en hoe de meeltor de winter overleefd heeft) Vissers bij u in de buurt of mensen die een terrarium hebben met bijv hagedissen, kleine slangen of zelfs ratten????
Blijf met er verder mee bezig houden... ( kan met de nieuwe foto ook niet goed uit de voeten )

groetjes,

Rita
donderdag 22 mei 2008 - 21:51
Victor44

Victor44

Neen Rita,wij wonen trouwens zeer open,geen vissers,noch terarium in de buurt.Wel liggen er rond onze tuin weiden ,waar schapen op grazen.
Hopelijk geraak ik er snel vanaf,om het even op welke manier.Spuiten of gif in de grond gieten gaat niet,je kan toch geen groenten die je zo snel gaat eten , spuiten met gif.
Als iemand een biologisch produkt zou weten ,is het altijd welkom!
Grtjs
donderdag 22 mei 2008 - 22:10
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Daarvoor zullen we toch eerst moeten weten met wat jij te maken hebt... of niet soms??

Victor,

Heb de nieuwe insecten gids van M. Chinery er eens bijgehaald. Als ik dan de afbeeldingen en jouw beschrijving erbij haal en ook nog eens het hot item in Duitsland m.b.t tot de uitbraak van de meikevers zou het wel eens , mede en dankzij jouw beschrijving van de larve, de larve van de gewone meikever kunnen zijn.
"citaat": Deze larve ook engerling genaamd knaagt aan wortels van allerlei planten, ook cultuur-gewassen en als zodanig soms zeer schadelijk, vroeger zeer talrijk, einde citaat."
En deze larve heeft een (donker)bruine kop en 3 paar poten vooraan / net achter de kop.
De larve van het vliegend hert gelijkt hierop echter van deze larve is niet bekend dat ze cultuurgewassen aantast, enkel knoppen van bomen en struiken.
Naam meikever: melolontha melolontha

grt'n,

Rita

PS: heb de meikever hier vorig jaar ( in het noorden van Nederland ) ook weer sinds zeer lange tijd (plm 10-12 jaar) voor het eerst ook weer eens gezien. ( Stom om zoiets te vergeten, was er toen zeer blij mee dat ik deze kever weer eens zag )( 't gaat dan toch goed met de natuur )
vrijdag 23 mei 2008 - 21:21
Victor44

Victor44

Ja Rita,toen ik weer een sla moest verwijderen daarstraks heb ik er ook aan gedacht.Ik had nog eens alle soorten larven van vlinders en kevers op het net opgezocht,en vermits de larve van de meikever er 3 a 4 jaar overdoet om uit te groeien tot de kever,kan het zijn dat dit misschien een eerste of tweede stadium van de larve is.Ik hoop dat deze grote miserie eerdaags zal ophouden!!! Maar naast deze sla,dat al tamelijk grote kroppen zijn,staan nog 2 rijen kleinere sla,en nog een rij die pas uitkomt.
Ik hoop dat ze deze gerust laten,of beter nog dat ik alle beesten eerdaags dood gedaan heb,alleen ben ik ondertussen ook bijna al mijn mooie sla kwijt.
Alvast bedankt om er zo samen met ons mee naar te zoeken![afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 23 mei 2008 - 22:20
Rita1960

Rita1960

No thnkx

Ben blij dat er weer een "oplossing" is gevonden!

grtn'n

Rita
vrijdag 23 mei 2008 - 22:31
Jeanvandenpoel

Tekst aangepast

Jeanvandenpoel

Ik heb sedert drie dagen hetzelfde probleem. De larven zijn ongeveer 2 cm groot, kronkelen zeer snel, hebben bruine kop en zeer korte pootjes, en zeer wit. Elke dag heb ik wel een slaplant die zijn kop laat hangen.
Ik kan niet goed uitmaken wat het zijn , ook niet na het lezen van dit forum. Hoe geraak ik er van af. Bestaat er een insecticide of ander middel?

Als ik kijk naar de fotos van engerlingen dan hebben die een dik achtereinde en dat hebben deze larven niet . Ze hebben als het ware afgestompte poten aan hun lijf an zijn egaal wit over hun hele lengte. Niet enkel 3 poten vooraan. van zodra ik er een te pakken heb trek ik er een foto van.

Als iemand ondertussen al advies heeft?

Bedankt voor mogelijks advies

Jean
dinsdag 27 mei 2008 - 21:54
Victor44

Victor44

Jean,ik heb ook opgezocht welke beesten het wel zouden zijn,maar als het zo is dat de engerling 3 of 4 jaren moet doormaken eer het een meikever is zou het wel een één -of tweejarige larve kunnen zijn.Misschien dat die voorste poten zich pas in het laatste jaar ontwikkelen.Ik veronderstel ook maar hoor !! Nu heb ik al een paar dagen geen sla moeten verwijderen waarvan de wortels waren afgegeten,maar ik hou mijn hart vast(zoals ze zeggen)elke dag dat ik 's morgens de tuin inga.Volgens ik gelezen heb kan men deze beesten zeer moeilijk bestrijden.
Hopelijk voor ons beiden zal deze ellendige situatie snel worden opgelost!
Grtjs
Victor
dinsdag 27 mei 2008 - 22:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Engerlingen zijn niet erg beweeglijk, liggen gekromd in de grond met een dikke buik. Ik blijf bij ritnaalden, die verzot zijn op de wortels van de sla. Ritnaalden zijn erg beweegelijk en hebben ook een kop en poten, maar alles veel kleiner dan een engerling. Er zijn ook wel kleine engelingen, zoals van de rozenkever, maar hebben altijd het model engerling. Het beestje op de foto ligt er niet gekromd bij.
woensdag 28 mei 2008 - 15:16
Victor44

Victor44

Ondertussen zijn we al 10 jaar verder hé,en het beestje is al een paar jaar geleden in het nieuws geweest ,het is nml. de slaboorder. De larve van een nachtvlinder die steeds de slawortels doorboort.
grtn
donderdag 18 januari 2018 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon