menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Suikermais

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik ben dol op suikermais en omdat we op ons toekomstige stek meer plaats hebben dacht ik: ik zaai suikermais dit jaar!!
zo gezegd zo gedaan,ze staan nu nog binnen en zijn ongeveer 15 cm hoog,dus gisteren beetje gaan kijken waar ik ze wil zetten: zie ik dat er aan de overkant gewone mais aan het opkomen is.....
nu zou dat voor kruisbestuiving niet mogen omdat dan de suikermais niet meer goed zou smaken,maar wat zal dat in de praktijk geven?? minder zoete mais, of gewoon oneetbare mais??
ik had van die mini en gewone gezaaid....
volgens mij word er trouwens elk jaar mais gezet daar tegenover ons,dus om dan volgend jaar maar te doen,ik moet dan maar geen mais zetten??
ik lees dat er een paar honderd meter afstand moet zijn om geen kruisbestuiving te krijgen? tis maar een paar meter,en zelfs als ik het dan later helemaal achteraan ons domein zou zetten,dan is het nog maar een 150 meter verder........
vind ik niet leuk zo.......
dinsdag 13 mei 2008 - 10:05
andre

Andre

cetinel

Ja een vervelend verschijnsel is de kruisbestuiving die zich voordoet met voedermais. Het stuifmeel wordt immers 200 meter ver door de wind meegevoerd. Vreemd bestoven bloempjes geven korrels waarin de suikers wel in zetmeel worden omgezet. De smaak zit dan ergens tussen die van suikermais en voedermais. De enige remedie is dan een buidel rond de vrouwelijke bloeikolf te binden (geen plastiek, maar wel goed waterdicht). Wanneer het stuifmeel op de mannelijke bloem rijp wordt, breken we die af en wrijven, ermee over de stempels van de vrouwelijke bloem. Nadien wordt het hele zaakje weer dicht gebonden.
Eigenlijk veel werk

andre
dinsdag 13 mei 2008 - 13:22
Eve

Eve

Ik had kruisbestuiving vorig jaar. In elke kolf waren een reeks korrels veel harder na het koken.
donderdag 15 mei 2008 - 23:02
cetinel

Cetinel

bah dat lijkt me ook niet lekker zeg!! waren het maar een paar korrels per kolf of echt veel??
vrijdag 16 mei 2008 - 08:18
cetinel

Cetinel

omdat iemand me had verteld dat boeren mestal 2 jaar naeen mais op het veld zetten en daarna iets anders heb ik dus dit jaar ook weer mais gezaaid,want het veld tegenover ons heeft de afgelopen 2 jaar al met mais bezaaid geweest.
nu heeft gisteren en vandaag die boer het veld komen bewerken,en ik vrees dat het weer mais zal zijn,want andere velden zijn allang bezaaid....en mais is binnenkort de tijd voor.
ik zit dus weer met hetzelfde probleem,maar ik ga ze gewoon uitplanten en kijken wat het word.
dinsdag 21 april 2009 - 13:26
printemps

Printemps

Veel boeren planten meer dan 2 jaar mais op hetzelfde perceel
Soms wel 5 jaar na elkaar
Vaak zetten ze dat op een perceel dat minder gunstig is qua ligging enzo
Omdat je er het ganse jaar niet moet naar omkijken
Na de vele jaren mais te planten is de grond wel enorm uitgeput en dan kunnen ze er nog enkel gras opzaaien en van die resten van die pesticiden en herbiciden maar te zwijgen

mvg lentean
woensdag 22 april 2009 - 13:12
cetinel

Cetinel

das dan ook weer fijn
vrijdag 24 april 2009 - 08:59
215266

215266

misschien kan je een redelijk hoge kas aanschaffen?
donderdag 30 april 2009 - 20:54
cetinel

Cetinel

als ik redelijk wat centen op overschot had wel
donderdag 30 april 2009 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon