menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteltjes regelrechte ramp

Ga naar meest recente reactie

Leentje

Leentje

Dit jaar hebben wij opnieuw afgrijselijke worteltjes.
Zou het kunnen dat de grond gewoon te zwaar is en wij daardoor dergelijke gedrochten krijgen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Diegenen die dan wel een redelijke vorm hebben, zodat je ze tenminste kunt schillen, zijn dan ook nog niet denderend van smaak

Vroeger trokken wij bij mijn nonkel altijd jonge worteltjes uit, die kon je zo opeten, waren kei lekker en zoet.

Kan je dergelijke worteltjes nog krijgen?
Reeds bedankt voor een antwoord!

Groetjes,
leen
zondag 13 augustus 2006 - 23:36
Tomateboer

Tomateboer

Ik weet het niet zeker he maar ik denk dat dat door de te droge zomer was.
Op een bepaald moment moesten we ze bijna uit de grond boren.
En dat kan niet goed zijn he.
Of dan waren de gekende radijsjes lange (bijna wortels)gekomen.
Door de droogte te moetzen zoeken achter water.
grt
maandag 14 augustus 2006 - 09:10
andre

Andre

Eerst en vooral wortelen telen op zware grond is niet gemakkelijk een diepe grondbewerking is nodig, misschien ka je volgend jaar op perceel van de wortelgewassen de grond mengen met wit zand. Ook bemesting met stalmest is uit de boze. En zoals tomateboer schrijft de droogte heeft er ook iets aan gedaan. Volgens u foto kan ik ook zien dat ze aangetast zijn door de wortelvlieg dus telen onder gaas is een aanrader.

Groetjes andre
maandag 14 augustus 2006 - 12:00
Leentje

Leentje

André en Angelo,

Bedankt voor jullie antwoorden.

De droogte denk ik nochtans niet, omdat we verleden jaar hetzelfde resultaat hadden. Nu dat boren is er hier soms ook bij!

Volgend jaar gaan we zeker met witte zand vermengen!
Ken je nog merken van ECHT goede worteltjes?

Groetjes,
Leen
maandag 14 augustus 2006 - 14:22
hugo

Tekst aangepast

Hugo

voor de vroege worteltjes neem ik 'amsterdamse bak' (de zogenaamde busselworteltjes
voor zomerwortels neem ik 'nantes'
voor de winterwortels (deze kan je bewaren, maar ik vries die in voor de soep) zijn groter en ruwer, neem ik 'flakkee'

en bij mij worden al die soorten onder gaasdoek geteelt en zoals André reeds aangaf de grond diep loswerken en niet bemesten voor het zaaien, maar na de opkomst pas (ikzelf gooi samengestelde messtof als ze zo'n 5cm boven staan)

groetjes
maandag 14 augustus 2006 - 14:30
andre

Andre

Leentje.

Voor zomerwortelen is Molum F1 zeer goed en geschikt voor de volle grond en de serre.

Vooor bewaarwortel Flakkese en Berlikumer

andre
maandag 14 augustus 2006 - 14:31
Leentje

Leentje

Ga ze volgend jaar kopen

Mag ik vragen waarom je eigenlijk NIET moogt bemesten op voorhand?
Is daar een uitleg voor?
Dus ook niet met GEDROOGDE koeienmest?

Groetjes,
leen
maandag 14 augustus 2006 - 15:50
andre

Andre

Verse of halfverteerde mest trekt de wortelvlieg aan en doet de wortels vertakken Wortelen moeten voldoende kalium kunnen opnemen om goed de kleur tee bewaren dus ook geen compost geven
Als bemesting kunnen we afhankelijk van de grondsoort een matige tot sterke kalibemesting met houtasse, vinasse of patenkali

andre
maandag 14 augustus 2006 - 16:03
Leentje

Leentje

André,
Dat heb ik allemaal in huis.

Je gaat volgend jaar gewoonweg van mijn worteltjes een hartattaque krijgen van verschieten. Zo goed gaan die eruit zien

Groetjes,
leen
maandag 14 augustus 2006 - 16:28
andre

Andre

Zal maar beginnen met pilletjes te nemen

andre
maandag 14 augustus 2006 - 16:30
Leentje

Leentje

Een grote doos!



Groetjes,
leen
maandag 14 augustus 2006 - 17:06
Trigonella

Trigonella

Voor Andre

bij zware grond NOOIT witzand gebruiken. Witzand zakt zo fel op mekkaar dat ge geen effect gaat bekomen, beter is rivier- of rijnzand door de grond te mengen.
Bij zware grond mag u al vlug 5cm zand mengen op een bouwvoor van 25 à 30 cm. Pas op dat is arbeid hoor.

Trigonella
woensdag 16 augustus 2006 - 18:56
andre

Andre

Trigonella.

Akkoord dit was gewoon een tiepfout het moet revierzand of rijnzand zijn.

ANDRE
woensdag 16 augustus 2006 - 19:23
adje

Adje

ik heb gelezen dat wortelen en uien geen extra mest nodig hebben . omdat ik wisselteelt heb gedaan en het vorige jaar bonen en vruchtgewas op dat plek hebben gestaan , maar dit jaar extra kalk gestrooit . de wortelen doen het goed . de tweede oogst komt er ook aan .

adje
woensdag 16 augustus 2006 - 19:25
Leentje

Leentje

Ha,
Wat een toeval. Ik zou toch rijnzand gebruikt hebben, daar we dat hier nog liggen hebben van een terras dat we aangelegd hadden.

Groetjes,
leen
woensdag 16 augustus 2006 - 20:33
Paulette

Paulette

voor de vroege worteltjes neem ik 'amsterdamse bak' (de zogenaamde busselworteltjes
voor zomerwortels neem ik 'nantes'
groetjes


Leen, ik heb nog zaad van de Nantes worteltjes liggen en doe er niet zo veel mee. Als je geinteresseerd bent, laat maar weten,

groetjes, Paulette
woensdag 11 oktober 2006 - 22:08
Leentje

Leentje

Dag Paulette,

Heel erg bedankt voor het aanbod
Ik stuur een mailtje!

Groetjes,
Leen
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:06
compostmeester

Compostmeester

Hallo,

Wat ik hier niet begrijp is het gebruik van rijnzand,om,de grond losser te maken,ikzelf had vroeger een tuin met zwaare grond,ik gebruikte geen rijnzand,maar wel in het najaar zaaide ik een diepwortelende groenbemester ik denk dat het ras luzerne was,deze groenbemester wortelt zeer diep,en maakt zo de grond losser,maak in het najaar ook gebruik van compost,dit verlicht de bodem ook goed,en voorziet de grond ook nog van de nodige voedingstoffen,bij compostgebruik in het najaar,heb je weinig of geen problemen voor het teelten van wortelen,ik strooide zelfs een dunne laag verteerde compost tussen mijn wortelen,en dit leeverde ook geen problemen op.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
donderdag 22 februari 2007 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon