menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pootaardappelen

Ga naar meest recente reactie

Sus

Sus

hallo!
Elk jaar heb ik een probleem met mijn pootaardappelen ,ik krijg er bijna geen scheuten aan;
Waar en bij welke temperatuur moet ik ze zetten om een goede scheutvorming te krijgen?
In het licht? of in het donker?
Wie weet raad?
zondag 16 maart 2008 - 13:49
xerofyt

Xerofyt

Voorkiemen is belangrijk bij de vroege teelt van aardappelen om een voorsprong op te bouwen. Een drietal weken voor het planten wordt het pootgoed opengelegd in bakjes in een plaats met veel licht, bij een temperatuur van 10°C. Dit om de ogen te doen uitlopen en scheuten te vormen die kort en stevig zijn.
Om de kieming sneller en gelijkmatiger te laten verlopen kan u het pootgoed bij 18°C en bij veel licht plaatsen. Doe dit alleen als het pootgoed nog geen uitgelopen ogen heeft. Als de ogen uitgelopen zijn worden ze afgehard, door ze terug bij een temperatuur van 6-10°C te plaatsen. Dit kan ook buiten, op een droge plaats. Bij nachtvorst terug binnen zetten.
Het is belangrijk dat de kiemen mooi groen zijn en niet te lang. Dit betekent dus voldoende licht en voldoende afharden.

Bron: Groente & Fruitencyclopedie - Luc Dedeene & Guy De Kinder - ISBN 90-215-3845-8

mvg,
Vik
zondag 16 maart 2008 - 16:21
cetinel

Cetinel

ik heb premiere en rode eerstelingen gekocht en in eidoosjes gezet om voor te kiemen...
nu lees ik soms dat je grotere poters doormidden kunt doen en dan zo 2 poters verkrijgt,wat zijn grotere dan want tja....tis de eerste keer en ik zie alleen kleine patatjes.... sommige zijn 3 cm doornsnee ,andere zijn dan weer eerder langwerpig..
ik vroeg me dus af welke groot worden genoemd,pootaardappel zijnde...
vrijdag 28 maart 2008 - 08:23
Rita1960

Rita1960

Hallo,

Bij ons (in het noorden van Nederland) hebben ze een mooi spreekwoord:

DE DOMSTE BOEREN HEBBEN DE DIKSTE AARDAPPELS!

groetjes,

Rita
vrijdag 28 maart 2008 - 18:31
cetinel

Cetinel

eu...ik ben dus dom?
vrijdag 28 maart 2008 - 19:14
Rita1960

Rita1960

Neu..
Is een spreekwoord hier. Als poters gebruik je de kleine aardappelen en NIET de diksten. Die eet je op!
Maar voor wat betreft het doorsnijden van de aardappels is dit niet zo goed. Gaan rotten als je ze poot.
Neem voor een pootaardappel een kleine i.pv. een grote. Hebben net zoveel opbrengst.

groetjes,

Rita
vrijdag 28 maart 2008 - 19:40
greener

Greener

Alleen zeer grote poters worden wel eens door het midden gesneden doch alleen als beide stukken voldoende sterke uitlopers hebben.
Succes.

Greener
maandag 31 maart 2008 - 13:52
Fons

Fons

Ik veronderstel dat jullie telkens pooraardappelen aankopen en die zijn geselecteert op dikte en niet bestemd om door te snijden, deze aardappelen krijgen altijd scheuten.
Eetaardappelen zijn ongeschikt als pootaardappel vermits deze behandeld zijn met scheutremmers en dus niet zullen uitlopen.
maandag 31 maart 2008 - 21:25
cetinel

Cetinel

zijn inderdaad gekochte poters en heb z gisteren in de grond gedaan(samen met mijn zoon van 5 die het heel erg spannend vond!) niks doorgesneden ..
woensdag 2 april 2008 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon