menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla

Ga naar meest recente reactie

jdv

Jdv

Is er iemand,die mij kan vertellen hoe ik het best salade zelf kan zaaien en opkweken?
Nu zaai ik eerst in een bakje, plant de plantjes dan over in een turfpotje, en plant dit later dan in de serre.Mijn probleem is, dat mijn plantjes zeer vlug opschieten, voor ik ze kan uitplanten. (de stengeltjes zijn al zeer lang,alvorens de eerste blaadjes verschijnen.
Ik koop nu altijd plantjes in de winkel, maar ik vraag mij af hoe ze die zo opgekweekt krijgen.
Grt
Jan
dinsdag 8 augustus 2006 - 21:29
andre

Andre

jdv. Gewoon het goede slazaad nemen bijvoorbeeld vroege sla is niet geschikt om in de zomer te zaaien ,zomersla dan niet zaaien in het voorjaar. Tegenwoordig zijn er voor elk seizoen rassen beschikt baar

andre
dinsdag 8 augustus 2006 - 22:23
Victor44

Victor44

Ik zaai om de 14 dagen sla in volle grond.Dun hem gewoon uit als hij een 5 tal cm is,desnoods dun ik later nog eens zodat hij op ongeveer 20cm uit elkaar staat . Ik verplant praktisch nooit,zo blijft de groei gewoon doorgaan.Heb steeds verse sla tot de vorst invalt.
dinsdag 8 augustus 2006 - 22:24
Leentje

Leentje

Ik heb dit jaar voor de eerste keer sla gezaaid en ook rechtstreeks in volle grond, op drie verschillende plaatsen!

OEF!!! Ik kan niet bijhouden met slasoep maken Is wel lekker.

Nu ga ik ook, zoals Victor, minder zaaien maar om de zoveel tijd opnieuw.

Groetjes,
Leen
woensdag 9 augustus 2006 - 00:32
jdv

Jdv

Andre,
Ik gebruik wel degelijk het geschikte zaad, zomersla voor de zomer, zaad voor in het voorjaar enz...
Grt
jan
woensdag 9 augustus 2006 - 10:12
andre

Andre

jdv

Dan is er nog een andere reden en deze is: sla mag nooit te warm opgekweekt worden. Meestal zaai ik mijn zomer sla in de volle grond en verplant dit niet maar gewoon uitdunnen op een afstand 30 à 35 cm

Groetjes andre ps een zeer mooie foto
woensdag 9 augustus 2006 - 14:14
cetinel

Cetinel

staan je potjes waarin je de sla zaait wel licht genoeg...warm en niet voldoende licht zorgt dat ze iel groeien...
voldoende licht en ook niet te warm inderdaad..
ik zaai mijn sla in een bloempot van 10 cm doorsnee,als de plantjes nog maar heel klein zijn plant ik ze wat verder van mekaar uit in een bak van ongeveer 15 cm hoog en laat ze daar verder groeien tot ze geplant kunnen in de tuin.
..regelmatig"luchten" en afharden buiten en dan kan er eigenlijk niet veel misgaan
zaterdag 12 augustus 2006 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon