menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Staakbnen

Ga naar meest recente reactie

ivo1952

Ivo1952

De laatste jaren nogal wat problemen gehad met de struikbonen, vandaar dat ik dit jaar eens staakbonen wil uit proberen.
Vorig jaar op een van de vlaamse zenders een filmpje gezien waarbij men een fietswiel op een paal monteerde en vervolgens bevestigde men koorden van het wiel naar een paaltje dat in de grond geslagen werd.
Hoe hoog moet de paal zijn waarop het wiel bevestigd wordt ?
Hoeveel koorden mag men spannen en hoe groot moet de diameter van de grondcirkel worden ?
Hoeveel bonen moet men planten rond elke koord ?

Dank voor elk antwoord !!!
donderdag 13 maart 2008 - 18:48
Fons

Fons

Ivo, welkom op dit forom.
Ik gebruik hiervoor een afgedankte tv mast die vroeger overal op de daken stond, ik schat de hoogte ong. een 3,5m bovengronds, ik maak er een vierkant van met doormeter van 1,2 à 1,5m, op elke hoek een paaltje met daartussen nog eens 2à 3paaltjes,aan elk paaltje plant ik 8 boontjes binnenkant paaltje, ik plant de helft snijbonen en de andere helft dikke soepbonen hier worden ze bonen van geneugten genoemt, in het begin is het nodig de boonranken te begeleiden, kloksgewijs rond de koorden draaien.
donderdag 13 maart 2008 - 20:15
wyandotte

Wyandotte

Die bonen van geneugten die aan staken groeien zoek ik al een tijdje, welk ras is dit en waar haal je ze? Op Mol markt?
donderdag 13 maart 2008 - 20:27
Fons

Fons

Heb dikke bonen plantgoed gezien bij aveve Balen.
donderdag 13 maart 2008 - 20:55
ivo1952

Ivo1952

Het was prachtig weer vandaag in Noord Limburg, dus lang in de tuin gewerkt.
Heb eens een proefopstelling gemaakt om later op het seizoen eens staakbonen te telen.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img][afbeelding verwijderd niet-https][/img]

Paal 2.5m hoog, wieldiameter 0.6m, grondcirkel 1.4m, heb een kwart uitgevoerd, met 4 koorden, afstand tussen de paaltjes is 30 cm, heb twee foto's geuploaded, hopelijk is het gelukt!

Mogen er meer koorden gespannen worden, welk is de minimum afstand dan tussen de paaltjes.
Ga dan zoals Fons aangaf een 8-tal boontjes planten aan de binnenkant.

Heeft nog iemand tips !!
zaterdag 15 maart 2008 - 17:12
Fons

Fons

Ziet er goed uit, nu maar verder paaltjes zetten, als ge ze vierkant zet kan je vermoedelijk een paar paaltjes meer zetten.
De boontjes niet voor 10 mei planten, de boontjes gaan natuurlijk hoger groeien dan uw paal maar vinden hoger steun aan elkaar.
zaterdag 15 maart 2008 - 19:59
ivo1952

Ivo1952

Bedankt Fons,
Om meer paaltjes te kunnen zetten zou ik ook de diameter van de grondcirkel kunnen verhogen, maar dan verkleint eveneens de hellingsgraad van de koorden, geldt eveneens voor jou vierkant, kan me inbeelden dat het voor een boon niet ze gemakkelijk is als de koord een hoek van 45° maakt.
Enig advies !! ( Je kan het natuurlijk allemaal uit proberen, maar je bent telkens een jaar kwijt !!! )

2.5m is toch al een serieuze hoogte ( kijk maar eens naar je plafond ), als die nog hoger groeien moet ik een serieuze trapladder hebben om te oogsten

Vraag me ook af als er veel verschil is in opbrengst, heb 30 jaar snijbonen en princessboontjes in rijtjes van 6 m gezet en had dan bev. aan twee rijen snijbonen voldoende. Bij gelijke hoeveelheid geplante boontjes, hoe verschillend is dan de opbrengst ?
zondag 16 maart 2008 - 09:05
Fons

Fons

Kan moeilijk een vergelijking maken vermits ik jaarlijks enkel met paal en wiel geteelt heb, maar met de snijbonen geplukt 3 emmers en de struikboontjes komen we behoorlijk het jaar rond.
zondag 16 maart 2008 - 22:02
Fons

Fons

Wyandotte, de dikke bonen vangeneuchten zijn op dinsdagmarkt te Mol te koop.
dinsdag 18 maart 2008 - 21:11
bfunfun

Tekst aangepast

Bfunfun

hier een foto van mijn fietswiel


[afbeelding verwijderd niet-https]

met daar rond 3 verschillende groentjes

kousenband boontjes
paarse boontjes
en een citroen komkommer plantje
woensdag 25 juni 2008 - 22:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon