menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaai experimenten

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb de tip opgevolgd (van iemand op dit forum, denk ik) om met tuitjes te werken.
Ik heb ook een tip gevonden op internet om zelf potjes te vouwen van krantenpapier.

Ik heb ze toch maar in champignondoosjes gezet, bij gebrek aan grotere geschikte bakjes.

in de tuitjes zitten courgettes (1 pit) en in de potjes aubergines (2 zaadjes)

Nu vraag ik mij af:
1) hoe nat moet dat staan?
2) doe ik er goed aan om ze af te dekken, of juist niet?

[afbeelding verwijderd niet-https]
lino
vrijdag 7 maart 2008 - 14:47
andre

Andre

Lino

Juisr maken dat de grond niet uitdroogt, maar ook niet te nat is water geven doe je best met een plantenverstuiver.
Afdekken dat kan tot wanneer de eerste planten beginnen boven te komen. Voor de courgette vindt ik het wat vroeg (wordt normaal buiten uitgeplant na 15 mei)

Groetjes andre
vrijdag 7 maart 2008 - 16:41
koen

Koen

Dek je de zaden dan volledig af of doe je zoals op de bovenstaande foto's en boor je wat gaten in de deksels? Ik heb ze hier volledig afgedekt en zie sinds eergisteren wat vorming van schimmel,


grtz, Koenv
vrijdag 7 maart 2008 - 19:13
Lino

Tekst aangepast

Lino

er moet nog lucht aan kunnen, daarom vind ik die champignonbakjes zo goed: de gaten zitten in het deksel
[afbeelding verwijderd niet-https]

Lino

Juisr maken dat de grond niet uitdroogt, maar ook niet te nat is water geven doe je best met een plantenverstuiver.
Afdekken dat kan tot wanneer de eerste planten beginnen boven te komen. Voor de courgette vindt ik het wat vroeg (wordt normaal buiten uitgeplant na 15 mei)

Groetjes andre

dan heb ik ze al te nat gemaakt
Dan zal ik de dekseltjes maar openlaten en eerst wat laten uitdrogen
zaterdag 8 maart 2008 - 09:23
ev121a

Ev121a

ZAAI EXSPERIMENT ik gebruik lege boterbakjesvan de becel en vul die met zaai grond

het zaad erop en afdekken met scherp zand. Een velletje met plastik folie {maar eerst goed water {.{geven{ en daarna de folie er strak erover ,daarna geen water meer geven tot dat ze boven komen.


groetjes landje
vrijdag 14 maart 2008 - 17:37
JovanDreumel

JovanDreumel

De kant en klare potgrond is vochtig genoeg om in te zaaien. Watergeven bevordert alleen maar schimmelgroei, "smeul". Daarna een plastik kap erop zonder gaten. Of een glasplaat. In de potgrond zit voldoende lucht om te kunnen kiemen. In het donker kiemen de meeste zaden het best, dus over de kap een krant of plastik zak en nooit in de zon zetten.
Als de zaden kiemen en de eerste blaadjes verschijnen, dan in het licht en niet in de zon zetten. Als de zon erbij kan, dan schermen met een krant o.i.d.. Succes.
vrijdag 14 maart 2008 - 18:37
Lino

Lino

In het donker kiemen de meeste zaden het best, dus over de kap een krant of plastik zak en nooit in de zon zetten.
Als de zaden kiemen en de eerste blaadjes verschijnen, dan in het licht en niet in de zon zetten. Als de zon erbij kan, dan schermen met een krant o.i.d.. Succes.

Goh! dan doe ik het dus helemaal verkeerd:
ik zet de bakjes altijd op de vensterbank en verhuis ze mee met de zon
zaterdag 15 maart 2008 - 08:41
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Tegen die felle zon kunnen de jonge plantjes niet goed tegen. Als ze gekiemd zijn dan houd ik het glas of de plastik kap er nog op en zet de plantjes liefst op een vensterbank, waar de zon niet komt en als het niet anders meer kan dan zet ik ze op de vensterbank waar de zon komt, maar dan met een krant over het glas of kap om te schermen. Pas als ze enkele blaadjes hebben gaat de kap of het glas er geleidelijk af. Dus in het donker kiemen en daarna geleidelijk laten wennen aan de drogere lucht en meer licht. En water geven doe ik via de randen. Ik trek de randen een beetje los van de grond en giet daartussen een beetje water en zorg dat het via capillaire werking van de bodem van de bak naar de wortels trekt. Op die manier heb je geen last van schimmelvorming. en zo doe ik het ook als ze in potjes gezaaid zijn.Ik giet of sproei nooit over de plantjes. Laat het water maar van onder opklimmen.
zaterdag 15 maart 2008 - 08:53
Rita1960

Rita1960

En water geven doe ik via de randen. Ik trek de randen een beetje los van de grond en giet daartussen een beetje water en zorg dat het via capillaire werking van de bodem van de bak naar de wortels trekt. Op die manier heb je geen last van schimmelvorming. en zo doe ik het ook als ze in potjes gezaaid zijn.Ik giet of sproei nooit over de plantjes. Laat het water maar van onder opklimmen.

Hallo Jo,

Bedankt voor de tip met het water geven langs de randen! Ga het toepassen, want ik heb nogal eens last van schimmelvorming. (wil het vermoedelijk te goed doen )

met vriendelijke groet,

Rita
zaterdag 15 maart 2008 - 19:06
JovanDreumel

JovanDreumel

In het begin toen ik het ook zo goed wilde doen ging dat bij mij ook fout. Nog een manier om het hele zaaibakje met planten te verliezen is alles in kleine potjes en dan 1 zaadje per potje. Mocht er een zaadje het begeven , dan ben je nog niet alles kwijt. Bekijk het maar eens in mijn blog.
zaterdag 15 maart 2008 - 19:58
Sunplant

Sunplant

De kant en klare potgrond is vochtig genoeg om in te zaaien.

Hij zal inderdaad vochtig genoeg zijn, maar je moet opletten met de hoeveelheid meststoffen die er worden tussengedraaid.
Het kan zijn dat die zodanig hoog is dat het tere zaadje niet eens uitkomt of erg snel tot ca. 2-3 cm opschiet om daarna precies uit te drogen terwijl hij vochtig genoeg staat.
Als er buiten tomaten nog andere zaadjes normaal kunnen ontwikkelen, dan heb je eigenlijk een potgrond waarmee ze nogal gierig met meststoffen zijn geweest...
donderdag 20 maart 2008 - 01:32
Lino

Tekst aangepast

Lino

Van de paprika's zijn er 5 plantjes goedgekomen, de rest is bruin geworden.
Courgettes (in ontsmette en gezeefde grond): 3 van de 4 goed. Die in de tuitjes (zie eerste foto) laten zich niet zien
Pompoenen: 3 stuks OK
De aubergines steken nu ook hun kopje boven de grond, hopelijk halen die het ook
donderdag 20 maart 2008 - 14:39
Rita1960

Rita1960

CITAAT:
">#666666;'>
De kant en klare potgrond is vochtig genoeg om in te zaaien.

Hij zal inderdaad vochtig genoeg zijn, maar je moet opletten met de hoeveelheid meststoffen die er worden tussengedraaid.
Het kan zijn dat die zodanig hoog is dat het tere zaadje niet eens uitkomt of erg snel tot ca. 2-3 cm opschiet om daarna precies uit te drogen terwijl hij vochtig genoeg staat.
...


Hallo Sunplant,

Volgens mij zou je hier moeten lezen : De kant en klare ZAAIgrond is vochtig genoeg om in te zaaien.
Ik zelf zaai niet in kant en klare potgrond (met het RHP-keurmerk) maar in dezelfde potgrond welke "verarmd" is met scherp zand. Dit doe ik al sinds vele jaren en het bevalt mij uitstekend (en m'n zaadjes schijnbaar ook want ze groeien erop als kool. Voor de echt "tedere zaadjes" gebruik ik zaai- en stekgrond... misschien wel iets duurder maar ook werkt.

Groetjes,

Rita
donderdag 20 maart 2008 - 20:14
uncas

Uncas

Hallo iedereen
Ik heb een en ander gezaaid in stekgrond in turfpotjes.
Mogen deze afgedekt met krantenpapier in niet verwarmde garage blijven staan tot er iets uitkomt of beter iets warmer ?
Bedankt alvast !
donderdag 3 april 2008 - 20:25
Rita1960

Rita1960

Uncas,
Hangt er vanaf wat je in de onverwarmde garage wilt zaaien. Sommige soorten kiemen het liefst warm en andere weer koud. Zie even op deze site verder m.b.v. de zoekmachine of op google.
Mijns inzien ie het beter om ze af te dekken met doorzichtig plastic of folie. Kun je zien wanneer de zaden ontkiemen. en dan de folie verwijderen. Verder nog rekening houden met lichtkiemers en niet lichtkiemers. Wel of niet in het licht en wel of niet het zaad met een dun laagje grond bedekken.
Zie de gebruiksaanwijzing op het zaadzakje.
Succes en
groetjes,

Rita
donderdag 3 april 2008 - 21:12
uncas

Uncas

Rita,
Bedankt. Noch van de zakjes noch van 't boek van VELT word ik wijzer...wel qua diepte maar niet qua temperatuur die ze nodig hebben...
't Gaat om pompoenen, courgettes, bieslook, peterselie en kerstomaten.
Kan jij helpen ?
bedankt !!
donderdag 3 april 2008 - 21:15
Rita1960

Rita1960

Pompoenen, courgettes, peterselie plm 20 graad Celcius
Tomaten zullen volgens mij ook redelijk warm moeten worden gezet( Maar daar heb ik niet veel verstand van, ik koop zelf liever plantjes) Bieslook zal iets kouder kunnen. Na opkomst alles iets kouder en goed licht wegzetten anders krijg je slappe en lange planten.
Pompoenen en courgettes heb ik zelf nog niet gezaaid dit jaat is mij nog iets te vroeg en te koud. (geen plaats genoeg ) Peterselie kan vrij lang duren voor het opkomt. dus niet te snel weggooien!)
Kijk anders ook eens op google onder de soortnaam en kiemtemperatuur 9 van de 10 keer heb je antwoord zo te pakken)

groetjes,

Rita
donderdag 3 april 2008 - 21:46
Topatan

Topatan

Hallo allemaal,
ik wilde nog een tip geven welke helpt bij moeilijk te kiemen planten welke dan ook meestal schimmels krijgen voor ze kunnen kiemen wanneer de grond te vruchtbaar is.

Ik meng de zaden eerst in een handjevol wit zand waarna deze verspreidt in een sigarendoos waar ik in de vier hoeken gaatjes heb geboord. Wit zand voorkomt schimmels. Als dit gebeurd is berg ik deze op boven de verwarmingsboiler waar je een constante temperatuur hebt van ongeveer 26°C. De warmte zorgt voor een minimum van drie maal de versnelling van het kiemproces. Het zand word elke dag een keertje besproeit met water en zonodig een paar keer per week geroerd voor het nodige lucht zonder de zaadjes te beschadigen.

Vergeet deze niet te herplanten na dat ze gekiemd zijn en lieft zo snel mogelijk ergens waar ze veel licht kunnen krijgen anders gaan ze veel te snel omhoog groeien met een dunne lange stam wat de risico verhoogd dat ze gaan omvallen

groeten Ilyas

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 april 2008 - 02:19
uncas

Tekst aangepast

Uncas

Bedankt voor de tips Rita en Topatan, ik ga ze verzetten naar een veilige (lees: voor de kindjes) plek in de living
vrijdag 4 april 2008 - 11:26
uncas

Uncas

Hallo

31 maart heb ik volgende zaadjes in perspotjes (gevuld met stekgrond) gezet
Courgette Zucchini
Courgette Yellow
Patisson witte
Pompoen gele centenaar
Kerstomaat Sweetie
Basilicum genovese
Peterselie platte
Ze staan in stookplaats waar het donker en 20gr is. Momenteel nog niets te zien. Is dat normaal ?
Ik heb ze geplant volgens juiste diepte etc...
Als grond droog is, besproei ik wat...

Bedankt voor de tips, of moet ik gewoon geduld hebben ?
vrijdag 11 april 2008 - 14:00
Victor44

Victor44

Uncas,waarom zet je al deze zaken in het donker???
Vergeet niet dat alles licht moet hebben,daarbij moeten ze niet steeds 20 graden warmte hebben
Voor de tomaten is dit natuurlijk wel het beste,maar deze moeten ook licht genoeg krijgen.Deze zaden zijn hier allemaal ontkiemd binnen de week.
Grtjs
vrijdag 11 april 2008 - 18:56
Rita1960

Rita1960

Hallo Uncas,

Heb m'n pompoenen en courgettes op 5 april gezaaid. Staan licht en warm. Ook nog niet boven.
Zaden zijn niet geweekt dus ik vermoed dat het nog wel een weekje duurt. Geduld
Moet een ieder uitoefenen die zaait

groetjes,

Rita
vrijdag 11 april 2008 - 18:58
uncas

Uncas

Moet ik ze dan toch in het licht zetten ? (Uit de zon )
Ik lees hier zoveel verschillende dingen
vrijdag 11 april 2008 - 19:58
Rita1960

Rita1960

Uncas,

Planten c.q. zaden zijn in het algemeen een aantal zaken nodig: Licht, warmte, water(= vocht), grond (linclusief voedingsstoffen) en CO2. (kooldioxide).
Je moet al heel snel reageren als er ook maar iets boven komt piepen, want dan zijn ze veel licht nodig. (meestal lukt dit niet omdat de zaden toch niet tegelijk kiemen.) Anders krijg je lange, slappe, sprieterige spruitlingen.
Zet ze maar in het licht en uit de zon want tegen direct zonlicht daar kunnen de zaailingen niet tegen.
Dan maar iets minder warm, kiemen doen ze wel, alleen duurt het dan langer.

groetjes,

Rita
vrijdag 11 april 2008 - 20:31
uncas

Uncas

Dank u lieve Rita !
Waar staan jouw zaadjes ?
vrijdag 11 april 2008 - 20:42
Rita1960

Rita1960

Uncas,

Waar staan mijn zaadjes ?

Ja, deze staan, bijna zeer tot ongenoegen van mijn wederhelft, in het zogenaamde "voorste kamertje".
Dit is een kamer gesitueerd op de Oost-kant. Waarbij het ene raam noord-oostelijk en het andere raam meer zuid-oost is gesitueerd. ( kamer is plm 3 x 4 m groot). Hier zet ik mijn zaaigoed e.d. in. Ook de begonia's die ik voortrek en de stekjes van de fuchsia's van het vorig jaar. De temperatuur probeer ik hierop plm. 19 graad C te houden. Zodra de zaden hier gekiemd zijn, kijk ik waar ik ze dan het beste kan laten. Sommigen blijven staan sommigen gaan naar de vide, alwaar het wel licht is maar koeler. plm. 15 graad C. (Licht is het daar wel met een paar ramen op het zuid-westen)
Fuchsia's die uit de -koude- bak komen gaan ook naar de vide.

Maar, er gloort licht voor mijn (v)echtgenoot, morgen gaan de fuchsia's naar buiten in de koude kas
( Die van ADC (of haal ik nu weer de letters door elkaar ?)

groetjes,
Rita
vrijdag 11 april 2008 - 21:05
uncas

Uncas

Rita. Plantjes gaan voor hé
Ik ga ze in eetkamer zetten aan grote raam op zuiden maar met stores naar beneden. Zo hebben ze veel licht, lekker warm en geen rechtstreeks zonlicht.
Enkel zien dat de kids er niet aankomen
vrijdag 11 april 2008 - 21:13
uncas

Uncas

Enkel de tomatenplantjes zijn uitgekomen en de bieslook...
De rest nog steeds niets...
donderdag 17 april 2008 - 16:42
the666bbq

The666bbq

sommige planten zijn lichtkiemers en hebben dus licht nodig om te kiemen. De meeste zaden kunnen het stellen zonder licht om te kiemen maar ze gaan allemaal wel op zoek naar licht als ze uit hun vel gesprongen zijn. Dus eens ze gekiemd zijn moeten ze zo snel mogelijk voldoende licht krijgen. Je moet maar eens googlen naar 'deno method', een manier om zaden voor te kiemen in vochtig keukenpapier bv, gewoon in een plastiek zak op een warme plaats; kiemt vlot, geen dure zaaigrond, over het algemeen geen schimmels en snel...
vrijdag 18 april 2008 - 11:53
uncas

Uncas

sommige planten zijn lichtkiemers en hebben dus licht nodig om te kiemen. De meeste zaden kunnen het stellen zonder licht om te kiemen maar ze gaan allemaal wel op zoek naar licht als ze uit hun vel gesprongen zijn. Dus eens ze gekiemd zijn moeten ze zo snel mogelijk voldoende licht krijgen. Je moet maar eens googlen naar 'deno method', een manier om zaden voor te kiemen in vochtig keukenpapier bv, gewoon in een plastiek zak op een warme plaats; kiemt vlot, geen dure zaaigrond, over het algemeen geen schimmels en snel...


The666bbq, zeer interessant. Bedankt voor de tip !
zaterdag 19 april 2008 - 19:59
Lino

Lino

Ik heb nu mijn plantjes toch in een groter zelfgevouwen potje overgeplant.
Ik vond ze wat klein (zie eerste posting).
Ik heb het gazettepapier er wat vanrondgeknipt
De worteltjes begonnen onderaan al door het krantenpapier te groeien, dus dat stukje heb ik eraan gelaten en mee in de nieuwe potjes geplant.
3 paprika's en 3 aubergines:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Binnen twee weken plant ik ze dan in de tuin met papier en al (de flappen knip ik er dan toch wel af, want die zijn redelijk dik)
dinsdag 22 april 2008 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon