menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knolselder

Ga naar meest recente reactie

berit

Berit

Reeds jaren probeer ik knolselder te kweken, maar dit lukt me niet al te best.
Ik bewerk een humeuze zandgrond die alleen bemest is met paardemest.Nu heb ik wel een hoeveelheid paardemest liggen van één jaar oud en ga het met dat eens proberen.
Ik weet wel dat knolselder moeilijk te telen is op zandgrond maar als je ieder jaar zoals ik, knolselders hebt van de dikte van een overmaartse tennisbal en snij daar dan de wortels nog af dan schiet er nog een pingpongballatje over..Dus dit werkt wel een beetje ontmoedigend.Weet er iemand een (BIO)truk om laat ons zeggen een héél magere voetbalselders te kweken,ik zou daarmee al héél gelukkig zijn

JAAK
zaterdag 1 maart 2008 - 11:24
printemps

Printemps

hallo
welkom

een vraagje bemest je elk jaar??
sla eens een keer over met paardemest strooien
er zijn groenten dat niet graag rijke grond hebben
misschien is knolselder er ook wel eentje

en die zandgrond,doe er eens kompost onder

mvg
an
zaterdag 1 maart 2008 - 12:56
Rita1960

Rita1960

Hallo Jaak (Berit)

Ik ben ook weer bezig met knolselderij te kweken. Afgelopen jaar weer voor het eerst. Mijn grond is ook zandig (en een beetje veenachtig) Toch waren de knollen ondanks laat poten - eind juni - groter dan 10 cm doorsnede. In droge periodes moet je veel water geven, ze houden niet van droogte. Als je paardenmest gebruikt, dit niet in te grote hoeveelheden geven en ruim voor het planten inwerken.
Na het planten water geven zodat de plant een goed contact krijgt met de grond en niet te diep planten.
(groeipunt net boven de grond)
Knolselderij houdt van een rijke, goed vochthoudende grond.
Als de planten niet te goed groeien kun je 6 en 10 weken na het planten 40 gram/m2 N-P-K (12-10-18) geven. ( wel water geven als het droog is bij de gift). Ook kun je voor een goede knolkwaliteit bij het planten patenkali geven ( 30 gram/m2) (Dit is bio!) Het oogsten van de knol stel je liever uit tot begin november daar in september en oktober er nog een hele goede groei is. (Let wel op ze kunnen niet erg goed tegen vorst). Je kunt ze beter ook maar 1 keer in de 4 jaar op dezelfde plaats zetten.
Let wel: In paardenmest zitten niet al te veel voedingstoffen. Is wel goed om de zandgrond humeuzer te krijgen. ( Ik gebruik dit n.l. ook.)
Veel succes in het aanstaande groe(i)(n)seizoen.

met vriendelijke groet,

Rita
zaterdag 1 maart 2008 - 16:57
andre

Tekst aangepast

Andre

knolselder heef en voorkeur voor zware grond Op zandgrond geteelde knolselders bewaren minder goed, bevatten vaak meer water en hebben meer kans op holle koppen en zwart verkleuren

Inzake bemesting is knolselder een veeleisend gewas(Daarom wordt het trouwens op het perceel van de bladgewassen gezet) Het komt er echter op aan de planten regelmatig te doen groeien.

Bodembedekking en begieting zijn aangewezen. Daarnaast stelt zich de vraag of je het blad van de knolselder mag plukken. In juli - augustus knakken de buitenste bladeren van de knolselder één na één af ten gevolge van de diktegroei van de knol en vergelen ze. Deze bladeren mogen verwijderd worden. Groene bladeren worden, in tegenstelling met wat sommige mensen beweren, best niet geplukt, omdat ze nog veel voeding produceren voor de knol. Naarmate je meer groen loof van knolselder gebruikt, krijg je dus minder dikke knollen.

Ook heeft knolselder zo 'n lange groeiperiode dat je ze vroeg mogelijk moet zaaien. Onder koud glas kan dat pas vanaf half maart of begin april. Binnenhuis of onder warm glas begint men er eind februari mee. Warm gezaaide knolselder wordt altijd verspeend in potjes. Bij koud gezaaide is verspenenminder gebruikelijk dan dunnen.

Grt andre
zaterdag 1 maart 2008 - 17:01
berit

Berit

Hallo An,Rita en André

Jullie zijn heel erg bedankt voor al de info die ik gekrgen heb.Ik denk wel dat ik met deze info een beetje meer productief zal zijn op gebied van knolselder.Ik moet die reuzen niet hebben die je vindt ik de grootwarenhuizen,maar het mag wel iets zijn hé ?

Allemaal prettig w-e en nogmaals bedabkt

JAAK
zondag 2 maart 2008 - 10:29
printemps

Printemps

hallo

heb ook ergens gelezen dat ze 6maand op het veld moeten blijven
dus wel veel tijd nodig om te groeien

groetjes
an
woensdag 5 maart 2008 - 16:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon