menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand ervaring met gente tomatenplanten

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

Heeft iemand ervaing met het kweken van 1 of meerdere van deze geënte groenten??? Die zijn nu te koop bij easyplant

naar het schijnt zouden die minder ziekten geven????

wou toch even jullie raad voor we dat hier aanschaffen

thanks
vrijdag 29 februari 2008 - 08:01
printemps

Printemps

geen ervaring mee

maar ook nog ergens anders te koop

mvg
an
vrijdag 29 februari 2008 - 12:48
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Mijn leerkracht zijn ouders hadden vroeger ook een bedrijf waar ze tomaten kweekten en daar enten ze deze ook.
Dit doed men met de wortels van wilde tomaten planten en het entmatriaal van de de tomaten dat je wilt telen.
Het wortelgestel van de wilde planten is veel sterker dus kan deze meer water opnemen voor de groei en de ontwikkeling van de tomaten, maar de wilde soorten hebben helemaal goede opbrengst dus ent men de soort erop met wel een goede opbrengst.
Dus ik vindt het wel eens de moete waard misschien kan je als vergelijking er een gewone tomaten soort naast zetten om het verschil te zien kwa ziekteresitentie.
laat het ons weten he.

greetz Damy
vrijdag 29 februari 2008 - 18:09
Victor44

Victor44

Twee jaar geleden hebben wij ook geëntte planten gekocht,één met één ent de ander 2 met twee enten.Ze waren wel duur,maar hebben enorm veel opgebracht,ze hebben ook geen ziekte gekend.Ik had ze wel in de tunnel geplant.
Grtjs
vrijdag 29 februari 2008 - 19:08
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

je kan deze ook makkelijk zelf enten als je zaad kan krijgen van een wilde soort dan zaai je gewoon de wilde soort en de goede soort en als deze zo ongeveer een hoogte hebben van +-20cm dan snij je deze alletwee schuin af op dezelfde hoogte en plak je gewoon het goed ras op de wilde soort met behulp van een wasknijper en als ik het mij goed herinner is dit na een week of twee aan elkaar gegroeit.

veel succes
greetz Damy
vrijdag 29 februari 2008 - 19:27
Annemie

Annemie

Ik kweek elk jaar geënte tomaten in een onverwarmde serre. Het grote voordeel van geënte tomaten is dat je twee weken vroeger kunt oogsten.
zaterdag 1 maart 2008 - 22:10
Harken

Harken

Ik heb vorig jaar zelf tomatenplanten geënt en dat is prima gelukt. De geënte en de niet geënte in dezelfde serre opgeweekt bij wijze van proef. De geënte gaven meer opbrengst maar niet echt spectaculair. Kwestie tomatenziekte(aardappelziekte) gaf het geen enkel verschil. Als je tomaten last hebben van kurkwortel(schimmel die in de grond aanwezig is), zoals bij een kennis van mij, geven de geënte planten wel een veel grotere opbrengst omdat de wortels van deze geen last hebben van die schimmel.
zondag 9 maart 2008 - 14:59
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Je kan zelf tomaten enten, je kan ook meer en meer geënte planten kopen, waarvan het enige nadeel de prijs is.
Door twee stengels op één plant te telen kan het leed van het extra werk en/of het extra geld verzacht worden.
Op GroentenInfo is er momenteel een serie over tomatenplanten enten waarvan nu al twee delen en een fotoboek verschenen zijn.
Kijk maar hier

Workshop : Zelf tomaten enten :
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/workshop-zelf-tomaten-enten

Tomaten enten, japanse kopenting (Serie tomaten enten, deel 2 ...-
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-enten-japanse-kopenting/
maandag 10 maart 2008 - 09:17
Harken

Harken

Ik heb het enten ook geprobeerd met dezelfde onderstam en daarop een paprika hybride(F1). Zou moeten kunnen volgens de leverancier. De enting op zich lukte wel maar de paprika plantjes groeiden helemaal niet( onderstam Resistar met paprika Estiva). Ze bleven wel in leven maar waren na 2 maanden nog steeds maar enkele centimeters hoog. Heeft iemand ervaring met het enten van paprika´s?
De entclipjes die in de handel te koop zijn kunnen worden vervangen door stukjes doorzichtige siliconenslang met een aangepaste binnendiameter (in verschillende diam. te koop in dhz zaken)
maandag 10 maart 2008 - 22:13
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Beste Harken,

wat een goede tip ivm die siliconenslang! Kan misschien ook een oplossing zijn voor een kopenting bij grotere planten, waar ik het vorig jaar uitgevoerd heb met twee wasknijpers, nogal omslachtig. De foto's ervan moeten nog verschijnen op de website.
Is dit dan ook in diameters van enkele mm beschikbaar? Voor wat worden die normaal gezien gebruikt?


Paprika enten is nog steeds, ook bij beroepstelers, een moeilijke zaak. Men is nog steeds in de proeffase hiervan. Alhoewel paprika familie is van tomaat. Aubergine lukt veel gemakkelijker om te enten op tomatenonderstam.

groetjes
Luc

dinsdag 11 maart 2008 - 08:29
Harken

Harken

Beste Luc,
Ik heb verleden jaar die slang gebruikt omdat die entclipjes te klein van diameter waren (of de plantjes te groot). De slang die ik heb heeft een binnendiameter van 3 mm. en een buitendiameter van 5,5 mm.
Ik heb ze in de lengte doorgesneden om ze vlot op de tomatenstammetjes te krijgen. Je kan ze dan wat openplooien en als ze geplaatst is sluiten ze mooi om de stammetjes. De binnendiameter van de slang moet kleiner zijn dan de diameter van de stam natuurlijk. Deze slang is te koop in winkels waar ze materiaal voor aquariums verkopen, misschien ook in dhz zaken (daar hebben ze zeker nog grotere diameters).
donderdag 13 maart 2008 - 20:26
Ward

Ward

Ik ent tomaten al verschillende jaren. Voordeel is vooral dat je geen last hebt van wortelziekten en aaltjes hebt vooral als je al een verschillende jaren na elkaar tomaten in dezelfde serre kweekt. Doe je geen vruchtwisseling of enten heb je na een paar jaar nog slechts een paar trossen per plant. Bij enten hebt je dit probleem niet en kun je gemakkelijk 10 jaar of langer tomaten op dezelfde plaats hebben zonder de grond te moeten uitgraven.

Enten geeft ook veel meer groeikracht en je kan gemakkelijk 8 trossen of meer per plant halen. De onderstammen die gebruikt worden zijn geen wilde tomaten maar speciaal geselcteerde tomaterassen die meer resitentie ingebouwd hebben.

Enten is eigenlijk vrij gemakkelijk. Ik gebruik silicoon entklipsjes. Je zaait de onderstam 5 - 7 dagen voor de te enten rassen. Als de plantje de eerste echte blaadjes krijgen (dus diameter van ongeveer 2 mm) snij je de onderstam boven de kiemblaadjes schuin af. Hetzelfde doe je met het ras. Je plaatst het entklipsje op de onderstam en schuift het ras erin. Er moet een heel goed contact zijn tussen de onderstam en ent. Je plaatst alles onder folie of mini-serre bij 100% luchtvochtigheid. Na 1 week zullen de meeste enten aan het vergroeien zijn en dan begin je voorzichtig te luchten. Mocht je dan bij dalende luchtvochtigheid zien dat een paar platjes slap gaan dan nog een paar dagen afsluiten. Later geleidelijk afluchten en klaar is kees. Wel opletten dat de entplaatst later bij het uitplanten een paar cm boven de grond blijft anders zal het ras alsnog inwortelen en ben je alle voordeel van de onderstam kwijt.

Groeten,

Ward
donderdag 13 maart 2008 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon