menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pastinaak

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Vanaf wanneer mag pastinaak dan gezaaid worden? Ik dacht dat dat vanaf februari al mocht of is het beter om nog te wachten (het is nu weer zo bitter koud)
donderdag 21 februari 2008 - 18:19
annd6

Annd6

Bart,
pastinaak mag je vanaf maart zaaien.
Groetjes
Ann
donderdag 21 februari 2008 - 19:19
andre

Andre

Normaal wordt pastinaak gezaaid van half april tot half mei in rijen op 30 tot 35 cm van elkaar. Zo vroeg mogelijk dunnen op 15 cm. Wieden is noodzakelijk.

Echte pastinaakfreaks zaaien al een keer in maart of zelfs eind februari, om in juni of juli al jonge wortels te oogsten. Een late zaaiing in juli is ook nog mogelijk, om in de winter te oogsten.

groetjes andre
donderdag 21 februari 2008 - 20:01
detuinkabouter

Detuinkabouter

Hoi,

Ik ben van plan dit jaar eens pastinaak te zaaien.
Heb dat nog nooit eerder gedaan.
Maar ik ben verbaasd door iets wat ik hier lees:
http://www.xquis.com/xquis/warenkennis/89/pastinaken.html
In die link wordt gezegd dat de specifieke smaak pas wordt verkregen als de vorst er is overgegaan.
Klopt dat? Kan je inderdaad zo laat pastinaak oogsten?
Van oktober tot maart zoals dat artikel laat uitschijnen?


Tuinkabouter
zondag 14 februari 2010 - 19:15
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf de laatste pastinaken begin januari geoogst en die waren erg lekker.
In principe is pastinaak een tweejarige plant dus blijven de wortels in principe ook goed tot na de winter ...
maandag 15 februari 2010 - 19:38
Eve

Eve

Tuinkabouter: pastinakels zijn als kolen - ge kunt ze vroeger eten maar ze worden net iets lekkerder na vorst. Wij wachten niet noodzakelijk zo lang, hoor!
donderdag 18 februari 2010 - 20:10
Linneke

Linneke

Kan jij of iemand anders miss enkele zaadjes missen ??? greetz

Ruilen of kopen
zondag 21 februari 2010 - 10:54
Eve

Eve

'k Heb er zelf nog geen gekocht. Ik heb nog wat pastenakels in de grond zitten, wellicht ik kan dit seizoen daar zelf zaadjes van houden, ik laat het wel weten.

Groetjes,

Eve
maandag 22 februari 2010 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon