menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ook vlekken op tomatenbladeren - tweede poging

Ga naar meest recente reactie

Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790

Mannekes,

Het is een tijdje geleden dat ik nog op het forum was (in verlof en vééél te goed weer om te computeren) maar nu heb ik wel echt een dringende vraag.
Sinds vorige week vind ik een aantal vlekken op tomatenbladeren van sommige planten in de serre. Op de stengels is niets te zien. Doodsbang als ik ben voor de plaag (vorig jaar gehad) snoei ik de verdachte bladeren direct weg met een aparte snoeischaar. \'s Anderendaags vind ik toch altijd opnieuw een paar aangetaste bladeren.
De planten staan in een glazen serre, de deur staat dag en nacht open. Een heel groot manueel raam (van de nok tot aan de goot) staat altijd open, behalve bij regen uiteraard. Verder zijn er nog 2 automatische raamopeners.
Vreemd is wel dat het alleen bij de 3 noire de crimée planten is.
Hierbij een paar afbeeldingen:

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


Enig idee ? En wat zou ik het beste doen ?

Grt
Ann
maandag 31 juli 2006 - 22:04
lacegarden

Lacegarden

noire de crimée is daar echt zeer gevoelig voor
maar je hebt nog geen aangetaste stengels? ik denk dat het zeker de plaag niet is, want als je de plaag hebt dan is uw blad aan de onderkant en bovenkant bedekt met een donkergrijs, precies zeer fijn poeder. Je voelt dat ook aan je vingers, dat is zo iets dat eigenlijk kleverig, aanvoelt, niet vochtig is ,
ik zou die bladeren zeker met mijn nagels verwijderen, niet met een schaar.
Die celstructuur is één grote wonde als je dat met een schaar doet. En je brengt ook de event. ziektes van de ene plant naar de andere.
ik beken zeer eerlijk wij hebben dit jaar met chem. anti plaag middelen gespoten.
maandag 31 juli 2006 - 22:38
lacegarden

Lacegarden

nog wat vergeten
hebben jullie een schaduwdoek gehangen? wel ik denk dat de bladeren veel te veel zon hebben gehad en daardoor die vlekken hebben.
maandag 31 juli 2006 - 22:40
Ann1790

Ann1790

alle 3 de planten staan langs de gewitte kant van de serre
bedoel je dat noire de crimée gevoelig is voor de plaag ?
maandag 31 juli 2006 - 22:44
lacegarden

Lacegarden

neen ,niet meer of niet minder dan die andere oude soorten, maar voor die bladeren die vlekken krijgen

vergeet niet dat die oude soorten veel minder ziekteress. zijn dan al die hybrides.
Ik kijk iedere dag alles meer dan één keer na op zulke kleine dingen. Trek met de hand alles af wat raar doet, en als ge niet durft spuiten met een middel voor de plaag, ga dan om een pas bordelaise pap, dat is nog toegelaten(dacht ik ) in de bio landbouw.
ik gebruik het niet meer.
dinsdag 1 augustus 2006 - 11:10
henri

Henri

kijk misschien eens naar mijn topic van vandaag : succes met tomaten

groetjes
donderdag 3 augustus 2006 - 16:54
Valentin

Valentin

Ann,


Heb ook hetzelfde probleem met noire de Russe (noire de Cremée).

En dat in mijn vaste serre en in mijn tunnelserre.

Denk dat ik morgen ga sproeien met Bordeauxe pap.

Alleen deze soort, de andere 11 soorten hebben deze verschijnselen 'nog' niet.

Groetjes
Valentyn

donderdag 3 augustus 2006 - 20:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon