menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Texla Aardappelen

Ga naar meest recente reactie

MarcOostende

MarcOostende

Beste tuincollega's,

ik ben op zoek achter Texla pootaardappelen om in het voorjaar uit te planten. Blijkbaar is dit ras bestand tegen de aardappelziekte. Kan iemand mij informeren waar ik deze varieteit kan vinden in Vlaanderen (België)

Alvat bedankt voor de hulp

Marc
dinsdag 6 november 2007 - 21:50
Tomateboer

Tomateboer

Beste Marc,

Welkom op dit geweldige tuinforum!
Er bestaan inderdaad naar verluidt aardappelen die Phythopthora resistent zijn.
De door u vermelde aardappelsoort ken ik niet, maar is waarschijnlijk een hybride...wat wil zeggen dat deze in de handel verkrijgbaar moet zijn, al vrees ik dat je die niet gauw zal tegen komen.
Ik ken wel een Franse dame die alles weet op vlak van aardappelen, dus zal ik voor bevestiging even bij haar polsen.
Zodra ik iets verneem meld ik dit zeker!

Vriendelijke groeten
Angelo
woensdag 7 november 2007 - 22:18
Elma

Elma

Hallo Marc,
De texla komt van Texel. Op de site http://www.dbiemondbv.nl/xtra/texla.html vind je een telefoonnummer. Wellicht weten zij waar de poter in België te koop is.
Succes, Elma
dinsdag 27 november 2007 - 17:22
JovanDreumel

JovanDreumel

De Texla aardappel is aardig goed resistent tegen Phytophtora. Ik heb hem al een paar jaar geteeld. Het is een prima aardappel en je vindt eigenlijk nooit een rotte in de kist. Hij is niet 100% resistent. Het enige nadeel is de matige opbengst. Dat is de reden dat ik volgend jaar kies voor een ander ras.
woensdag 28 november 2007 - 09:55
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Ik heb Texla twee jaren uitgepropeerd. hij werd telkens ook ziek en de opbrengst was zeer matig. Op zanderige bodems zou het ras betere resultaten geven?
In Engeland worden enkele Phytophtoravrije rassen aangeboden, maar het is me nog niet gelukt deze hier te krijgen om eens uit te testen.
vrijdag 18 januari 2008 - 15:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Mij valt de opbrengst tegen en ga komend jaar 2 andere rassen verbouwen. De phytophtora bleef er wel uit en ik heb dan ook geen rotte in de kist bij Texla. Dit jaar ga ik uit proberen Jelly en Solist. Ook Raja, maar die heb ik v orig jaar uitgeprobeerd en die is ook aardig resistent.
vrijdag 18 januari 2008 - 17:25
corneeldec14

Corneeldec14

ik heb verleden jaar voor de eerste keer texla gepland en die viel goed mee niet ziek geworden ze stonde naast mona lisa heb daar zetters uitgeraapt en dit jaar gepland en weer niet ziek geworden heb een paar bossen uitgedaan en de opbrengst van die bossen is veel better dan verleden jaar nu stonden ze naast panamera gr corneel
vrijdag 7 augustus 2020 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon