menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprikaplant te veel water gekregen

Lotte81

Lotte81

Ik ben een maand van huis weggeweest en in die tijd hebben vrienden op mijn planten gepast. Het minipaprikaplantje op mijn balkon vond ik helaas in een nogal troosteloze staat aan. Hij is door en door nat, hij heeft dus veel te veel water gehad. Alle bladeren zijn bruin en hangen, maar er zitten wel veel paprikaatjes (groene, maar ook die al rood zijn) aan. Ik heb hem nu tijdelijk in de tuin gezet bij mijn ouders, zodat hij zijn teveel aan vocht kwijt kan (op het balkon zat hij immers in een pot). Maar ik vraag me nu af, moet ik de paprikaatjes allemaal van de plant afhalen, zodat de plant zich kan richten op herstel, of kan de plant uit de paprikaatjes juist weer levenskracht halen? Ik heb er geen verstand van, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag. Als iemand verder nog tips heeft over hoe ik de overlevingskansen van het plantje waar ik zo trots op was kan vergroten, dan hoor ik het heel graag!!
zaterdag 29 juli 2006 - 21:27
Maxpowa

Maxpowa

Het zou zonde zijn de vruchtjes weg te halen, zeker als er zoals u zegt veel aan hangen.

Het beste wat je nu kan doen is de bruine bladeren verwijderen en de plant op een droge, warme plaats zetten zodat het overtollige water kan verdampen. Als echt alle bladeren dood zijn, dan kan het toch nog zijn dat de reeds aanwezige vruchtjes zullen uitrijpen.

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ken wel mensen die zo goed als alle bladeren weghalen om de plant te dwingen zich alleen nog bezig te houden met het afrijpen van de vruchten die er nog aan hangen. Want dat is het uiteindelijke doel van de plant, voortplanten, en dat zal ze onder de meeste uiteenlopende omstandigheden toch nog proberen te volbrengen.

Het probleem met over-bewateren is dat de wortels zonder zuurstof komen te zitten en daardoor geen voedingsstoffen meer kunnen opnemen. Wanneer dit aanhoudt kunnen de worteleinden (de haarwortels, dewelke de voedingsstoffen uit de bodem opnemen) afsterven, dan is de plant meestal op sterven na dood.

Mvg,
Steven
zondag 30 juli 2006 - 09:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon