menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien

Ga naar meest recente reactie

freddy1

Freddy1

[afbeelding verwijderd niet-https]

beste tuin vrienden,
vorig jaar heb ik in mijn serre een tiental aardbeiplantjes gezet en heb ook aardbeien geoogst.maar nu staat er een heel bos van die aardbeiplantjes . Wat moet ik nu doen om terug structuur in mijn aardbei plantjes te krijgen want op deze manier denk ik dat ik komend jaar geen aardbei meer zal vinden.
Er zitten ook kleine gaatjes in de bladeren, is iemand hiermee bekend?
maandag 15 oktober 2007 - 20:22
an

An

freddy1
zo ziet het er bij mij ook uit
ik moet er ook nodig wat aan doen ,maar weet niet waten hoe ik beginnen moet
gr an
maandag 15 oktober 2007 - 22:39
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Ik zou zeggen van gewoon de jongste, kleinste plantjes er tussen uit te halen en deze dan eventueel ergens anders dan mooi op een rijtje terugplanten .
Ik laat altijd mijn aardbei planten twee jaar staan het 1ste jaar plant ik ze aan en dan heb ik toch iets of wat aardbeien .
En de scheuten die deze planten dan vormen die herzet ik zo rond half augustus naar de plaats waar ik ze hebben wil.
En dit jaar draagt de 1ste rij zeer veel vruchten maar dan als ze uitgebloeid zijn dan verwijder ik deze En bemest ik de grond eens goed met compost.
Dan kan je met de scheuten van de rij die er nog staan weer een rij vormen.
Zodat je altijd een 1jarige en een 2jarige rij hebt.

greetz Damy
dinsdag 16 oktober 2007 - 11:14
freddy1

Freddy1

bedankt Damy,

het is een goed idee, zo ga ik het in het vervolg ook doen.Ook An zal hier wel wat aan hebben.
mag ik ook de grootste bladeren ervan afknippen zodat ik enkel de jonge blaadjes overhou, of kan ik dit maar beter laten?

gr freddy
dinsdag 16 oktober 2007 - 20:57
an

An

dat deed ik met mijn vorige aardbeien ook derde jaars er uit tweedejaars op die plek en de jonge planten voor aan
maar nu met die ostara's wordt ik gek het wordt een wildernis,
ga het nog maar eens proberen want ik heb al 2 jaar geen uitlopers in potjes gezet wat ik voorheen wel deed.
gr an
dinsdag 16 oktober 2007 - 21:09
freddy1

Freddy1

beste an,

nu gebruikt ge toch een moeilijk woord, hé, ostara.Ik heb even gegoogled maar kom in de mythologie terecht!
dinsdag 16 oktober 2007 - 21:24
an

An

hoi freddy1 dat is een doordragend soort hij heeft tot begin okt geven aan aardbeien
ik heb nu niet gekeken dus ik weet niet of er nog aan hangt

zoek maar eens bij aardbeien oof doordragers aardbeien op google
succes
dinsdag 16 oktober 2007 - 21:34
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Als je de planten gaat verzetten dan kan je wel de grootste lelijkste bladeren verwijderen zodat het er toch wel wat beter uitziet maar zeker niet te veel verwijderen

greetz Damy
woensdag 17 oktober 2007 - 17:29
freddy1

Freddy1

dank je wel an en damy, tof forum, zo leer je nog eens iets bij.

gr freddy
woensdag 17 oktober 2007 - 19:54
an

An

graag gedaan
misschien dat ik van de week nog even ga kijken wat ik er aan doen kan
aan die gaos met die aardbeien
gr an
woensdag 17 oktober 2007 - 20:30
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

graag gedaan freddy
veel succes an

greetz Damy
woensdag 17 oktober 2007 - 21:34
drum

Drum

Ik zou zeggen van gewoon de jongste, kleinste plantjes er tussen uit te halen en deze dan eventueel ergens anders dan mooi op een rijtje terugplanten .
Ik laat altijd mijn aardbei planten twee jaar staan het 1ste jaar plant ik ze aan en dan heb ik toch iets of wat aardbeien .
En de scheuten die deze planten dan vormen die herzet ik zo rond half augustus naar de plaats waar ik ze hebben wil.
En dit jaar draagt de 1ste rij zeer veel vruchten maar dan als ze uitgebloeid zijn dan verwijder ik deze En bemest ik de grond eens goed met compost.
Dan kan je met de scheuten van de rij die er nog staan weer een rij vormen.
Zodat je altijd een 1jarige en een 2jarige rij hebt.

greetz Damy


Best kun je een deel scheuten (uitlopers) van de planten die je laat staan (neem de eerste scheut aan elke uitloper dat zijn de mooiste en strekste ,dus diegene die dichts tegen de oude plant staan) afsnijden en op een appart bed zetten .Laat daar geen vruchten aan komen (bloemen uitnijpen )
En met de scheuten die daar aankomen begin je aan je teelt het jaar daar op ,herhaal dit elk jaar en je zult mooie sterke goed dragende aardbeiplanten hebben .Telkens weer
zondag 28 oktober 2007 - 05:31
JovanDreumel

JovanDreumel

De aardbeiplanten laat ik altijd, maar1 jaar staan. Maar ik probeer ze wel voor 20 juli af te leggen. Dan zoek ik de mooiste jonge planten uit. Dit jaar kon ik ze al op 10 juli uitplanten, omdat de grond toen al vrij was. Anders zet ik ze eerst op een wachtbed. Onder de rijen breng ik koemestkorrels. Zie verder mijn blog zie hieronder.
zondag 28 oktober 2007 - 17:46
drum

Drum

Jovan ik heb hier een stukje uit je blog gezet ,hopelijk mag dat ???
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Aardbeien alweer op nieuw bed
Dit jaar is door de vroege aardappeloogst de grond vroeg vrijgekomen voor de nieuwe aardbeiplanten. Vorig jaar was het rond 22 juli nog zoeken naar voldoende nieuwe planten, maar dit jaar had ik op 10 juli al voldoende planten. En naar mijn idee moet het streven er op gericht zijn om de nieuwe planten voor 20 juli gezet te hebben of direct op de plaats van bestemming of op het wachtbed. Dit jaar kon ik ze dus meteen op de plaats van bestemming zetten. Dan kan men dit jaar nog mooie zware planten kweken die het volgend jaar goed zullen dragen (hoop je dan).
Onder 4 rijen bracht ik gedroogde koemest aan, die goed door de grond gewerkt wordt. Dit jaar heb ik voor het eerst bij 3 rijen gedroogde kippenmest onder gebracht. Dit om het uit te proberen. Kippenmest is goedkoper, strinkt niet en heeft een hoger fosfaat gehalte, wat van pas kan komen voor de wortelvorming van jonge planten. Kunstmest ga ik pas na 3 weken strooien, omdat de wortels van aardbeien erg gevoelig zijn voor wortelbrand. Dit jaar gingen de jonge planten niet eens slap hangen. Het weer was wat koeler en er was genoeg regen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mijn vraag is nu : De vrijgekomen grond waar aardappels op hebben gestaan is die wel geschikt voor aardbeienteelt ??????? Kwekers hebben mij wijsgemaakt dat je dat moet vermijden .Dus doe ik het nooit aardbeiplanten op grond kweken waar aardappels op hebben gestaan . Hebben ze mij wat wijsgemaakt ???????
zondag 28 oktober 2007 - 21:23
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Wat de wisseling betreft:
Mijn aardbeien komen al 40 jaar achter de aardappels aan. Maar de aardbeien komen om de 6 jaar op hetzelfde stuk terug. Ik heb geen problemen met de aardbeien en ook niet met de aardappels. Maar in de aardbeienteelt zie ik sommigen veel werken met een cultivator (3 tand). Dat raad ik af, want met een cultivator ga je te diep langs de planten en je beschadigt de wortels van de aardbeiplanten, die heel gevoelig zijn voor wortelbrand. En met een 3 tand werk je wel snel, maar of je het onkruid beter bestrijdt dan met een schoffel, betwijfel ik. Ik gebruik altijd de schoffel. Een cultivator is wel geschikt om de grond zaaiklaar te maken (op zandgrond).
zondag 28 oktober 2007 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon