menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aubergines

Ga naar meest recente reactie

Elsje

Elsje

Hallo iedereen !
Ik heb vier aubergineplanten in de serre staan en daar hangen al wel wat vruchten aan, ze moeten alleen nog een beetje dikker worden. De struik begint nu ook wel wat te vertakken. Nu is mijn vraag : moet ik die nieuwe scheuten "wegpitsen" (zoals bij tomaten) ? En hoeveel vruchten mag ik eigenlijk aan één plant laten komen ? Graag enkele kweektips ?
maandag 24 juli 2006 - 19:05
andre

Andre

Elsje

Teeltzorgen bij aubergine: Van de vertakkingen die zich vormen, houd je er in de serre drie of vier over. Die steun je door ze regelmatig rond koorden te draaien of door er stokken naast te zetten. Dieven en overtollig blad verwijderen zijn noodzakkelijk om genoeg licht en lucht in de plant te krijgen, nodig voor een goede vruchtzetting en het gezond houden van de planten.
Na het negende of tiende blad verschijnen de eerste paarse bloemen. In principe groeien de vruchten ook uit zonder dat de bloemen bevrucht werden. Maar alleen bestoven bloemen geven vruchten van een serieuze grootte. Hoe meer stuifmeel namelijk werd overgebracht, hoe meer zaden zich vormen en hoe groter de vrucht rond die zaden is. Voor een goede vruchtzetting is veel licht nodig. Bij te lage temperaturen vallen de bloemen gewoon af. Bij hybride rassen verloopt de vruchtzetting altijd beter.

De kleine bloemtrosjes die soms in de buurt van een alleenstaande grote bloem verschijnen doe je best weg. Na het verwelken van de bloemen blijven de paarse kroonblaadjes meestal aan de zich vormende vruchten hangen. Ze veroorzaken rotting van de vrucht. Dat kan je voorkomen door de uitgebloeide kroonblaadjes uit de groene kelkblaadjes te trekken.
Water geven doe je met mate, en liefts bij droog en warm weer.

Groetjes andre
maandag 24 juli 2006 - 19:30
Elsje

Elsje

bedankt andre
nu weet ik tenminste wat ik ermee aan moet
het lukte me overigens al véél beter dan vorig jaar met m'n auberginen : toen had ik welgeteld drie vruchten aan twee planten !! Ge moet nie vragen hoe goed de moussaka was die ik daarmee gemaakt heb
maandag 24 juli 2006 - 22:15
Plantaardig_Groenteninfo

Tekst aangepast

Plantaardig_Groenteninfo

Het is goed de eerste vrucht/bloem weg te nemen.
De zijscheuten worden in het begin getopt, niet volledig weg genomen, laat twee of drie stengel per plant uit groeien
Het is verder niet nodig vruchten te dunnen. Eventueel kan je de bijbloemen verwijderen, dat zijn de kleine bloemen die bij een grote hangen

Ook nuttig voor wie aubergines teelt zijn deze artikels
http://home.scarlet.be/groenteninfo/gewasonderhoud_bij_aubergine.htm
http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/07/aubergine-dieven-en-aanbinden.html
http://home.scarlet.be/groenteninfo/2005/12/aubergines-gaven-slechte-vruchtzetting.html

Succes!
donderdag 27 juli 2006 - 21:25
lacegarden

Lacegarden

Angélo, ge gaat werk hebben maandag, alleen krijg ik daar kop noch staart aan.
vrijdag 28 juli 2006 - 22:12
Tomateboer

Tomateboer

Ja?
Laat maar komen,...
grt
vrijdag 28 juli 2006 - 22:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon