menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BLOEMKOOL KWEKEN

jaak

Jaak

HALLO BESTE LEDEN

In maart kocht ik een zakje bloemkoolzaad met de vermelding alle seizoenenbloemkool. Deze bloemkool mocht men gans het jaar, behalve in de maand april zaaien.
Zo heb ik dan ook vershillende keren gedaan met het resultaat dat ik enorm grote planten had maar altijd zonder vorming van bloem of m a w zonder vorming van het eetbare gedeelte.
Kan iemand me zeggen wat ik verkeerd gedaan heb.
Een troost heb ik toch , de kippen zijn gelukkig met de planten.

JAAK
zaterdag 1 september 2007 - 11:57
andre

Andre

Dag jaak.

Ja bloemkool is een van de moeilijkste teelten die er zijn. Nu wat betreft het zakje zaad die je gekocht hebt voor alle seizoenen daar zit er al een grote fout in. Om enige sukses te hebben zaai je een zeer vroege teelt de zogezegde Vrijsterteelt. Zaaien in februari onder koud glas. meestal in de grond van de platte bak, soms ook in perspotjes van 5 cm. Afharden en in de tweede helft van april uitplanten in de volle grond.

Herfstteelt

Deze teelt is wat minder moeilijk en kan als nateelt komen na .b.v. vroege aardappelen, peulgewassen, aardbei, zomerprei of sla. Zaaien op zaaibed in de volle grond. In de zomer worden de plantjes al vier weken na het zaaien uitgeplant om de kans op 'boorders' te beperken ( zaaien mei , juni)

Winterteelt

Eind juni, begin juli zaaien in de volle grond. Na 6 tot 7 weken uitplanten op ruime afstanden, zo nodig op verhoogde bedden. Na het planten wat aanaarden. De bemesting pas uitvoeren bij het hernemen van de groei in maart..

Altijd de gepaste rassen kiezen die vermeld staan in de vele zaaigidsen die meestal gratis te verkrijgen zijn

Groetjes andre
zaterdag 1 september 2007 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon