menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla in bak verbouwen

Ga naar meest recente reactie

vandersnoekgusting

Vandersnoekgusting

Hallo,
Ik heb een grote zinken bak waar ik sla in wil gaan verbouwen. Ik vind het echter zonde om een gat in de bak te boren. Is het dan nog mogelijk om hier sla in te verbouwen??

Ik ben vandaag begonnen met een laag bakstenen onderin de bak te leggen.
Ik wil hier plastic op leggen en dan vervolgens de bak met grond vullen. Is dit een goede manier?? Kan het water zo nog weg.... Graag had ik een aantal tips gehad...

Alvast bedankt...
Walter
donderdag 30 augustus 2007 - 11:30
hugo

Hugo

je manier van doen is goed, alleen moet je de plastiek eruit laten, zo kan het overtollige water in de bakstenen trekken en terug afgegeven worden als de grond te droog word

groetjes
donderdag 30 augustus 2007 - 13:21
an

An

ik heb sla in bloempotten gezaait nou dat wordt niks ik dacht mooie kroppen te krijgen maar nee hoor ik zal er eens een foto van nemen ik wil ook wel advies want ze zijn gek op slabij mij eten we zeker 1 keer een de week en bij mooi weer 2 keer in de week

gr an
dinsdag 4 september 2007 - 11:18
hugo

Tekst aangepast

Hugo

zo doe ik het:

Vroege teelt
Deze slasoorten kan je tussen januari en maart zaaien omdat ze koude en vochtigheid nodig hebben om te groeien
Ijsbergsla ‘Blonde de Paris’
Kropsla ‘Meikoningin’

Zomerteelt
De volgende slasoorten zaai je tussen maart en juli; ze hebben warmte nodig
Kropsla ‘Appia’
Pluksla ‘Groene en rode eikenbladsla’

Herfst/winterteelt
Van augustus tot september kan je deze sla zaaien omdat hij goed tegen de koude kan
Kropsla ‘Merveille d’Hiver’

Hoe ga je daarbij te werk? Verdeel de zaden over de ondergrond, strooi er een fijn laagje zaaigrond over en druk alles zachtjes aan. Vervolgens besproei je het geheel voorzichtig Zorg ervoor dat de temperatuur ongeveer 10°C bedraagt. Afdekken met glas-of plastiekplaat, na een week verschijnen de eerste blaadjes Zorg er ook de volgende weken voor dat de grond niet uitdroogt.
Na het zaaien moet je ongeveer een tweetal weken wachten om de slaplantjes te verspenen.Dit doe je in kleine potjes (3x3 cm) Om levensvatbaar te zijn moeten de slaplantjes 4 of 5 blaadjes hebben, dan kan je ze overplanten in een grote pot.
Neem een pot van 1,5 l en vul deze met gewone potgrond, (ik gebruik een mengsel van 3/4 tuingrond en 1/4 compost, aangevuld met een beetje kali) Maak eerst een gaatje in de grond.
Plaats er dan een slaplantje in zodat de onderkant van de bladeren net boven de aarde zit.
Zet de pot in een schotel en geef altijd langs de schotel water, niet langs boven (om rotten te voorkomen)

Deze werden gisteren geplant,, zullen ongeveer eind october, begin november klaar zijn
[afbeelding verwijderd niet-https]

heb ondertussen opnieuw gezaaid om binnen een drietal weken te planten,, deze zijn dan ongeveer tegen kerstmis gereed, en dan zaai ik terug tussen kerstmis en nieuwjaar voor de vroege teelt zodat ik ende maart opnieuw sla heb, de eerste en de laatste teelt wordt wel in de veranda gezet (deze is mee verwarmt met de woning)

succes

groetjes


dinsdag 4 september 2007 - 20:06
an

An

hugo laat jij je sla in die potjes staan of zet jij ze in de volle grond en als je ze in die potjes hebt gedaan laat jij ze daar dan in staan tot ze een krop worden . en staan ze buiten of binnen
gr an
donderdag 6 september 2007 - 22:52
hugo

Hugo

eerste maal verspenen in potjes van 3x3 cm,, als ze vier-vijf blaadjes hebben planten in een 1.5 of 2 literpot en in een schotel zetten,, hierin laten doorgroeien tot je een krop hebt

groetjes
vrijdag 7 september 2007 - 08:12
an

An

okee maar ik zal eens een foto maken want bij mij doet ze het niet zo die staan buiten
gr an
vrijdag 7 september 2007 - 09:34
an

An

v [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

zo zien mijn sla plantjes er uit niet gezond dus
weet niet hoe het kan

gr an
zondag 16 september 2007 - 19:24
hugo

Hugo

lijkt mij een geval van 'droogrand' te zijn (te droge grond en te lage luchtvoxhtigheid),, zet je potten met sla in een onderschotel,, en vul deze met water,, als de schaal leeg is en opgedroogd kan je terug water geven,, bij mij staan mijn potten allemaal in een schotel en krijgen langs daar water (nooit langs boven) zo kan de grond zelf het water opzuigen en blijft steeds vochtig, hetgeen een must is voor slaplanten,, de plant zelf moet steed zo vlug mogelijk opdrogen
voor sla in het voorjaar en de zomer mag je wat meer water geven, in het najaar (nu dus) zeker zuinigjes zijn met water geven, enkel zorgen dat de kluit niet uitdroogt (vandaar mijn onderschotels)
mijn potten staan ook allemaal buiten, enkel de eerste blijft binnen tot half april en de laatste teelt gaat tegen eind october binnen gebeurd gedeeltelijk binnen;; als je potten in een serre staan, zeker goed luchten

groetjes
maandag 17 september 2007 - 15:31
an

An

dank je hugo dan gooi deze sla weg en begin volgend jaar wel opnieuw, want nu kan niet meer en ik heb ook geen zaad meer
gr an
maandag 17 september 2007 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon