menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelplaag

Ga naar meest recente reactie

danielj

Danielj

beste ,
ik plantte voor het eerst wat aardappelen ( en ook tomaten ) .
Ik besproeide beiden om de circa 10 à 14 dagen tegen de plaag ( met sukses ) .
de aardapelen zijn oogstbaar , de tomaten beginnen te rijpen .
mijn vraag : moet ik deze nu nog verder sproeien tegen de plaag ?
dank en besdte groeten ,
dj
maandag 13 augustus 2007 - 20:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Heb je het blad al verwijder van onder af aan? Tot zover de trossen gezet zijn en in de top kun je dan wat blad laten zitten. Bij veel regen kun je dan op een droge dag de rijpe tomaten oogsten en dan nogmaals een bestrijding toepassen.. Na een week (staat op het middel kun je dan weer verder gaan met oogsten. Als de aardappels nog niet goed zijn om te rooien zul je bij regenachtig weer toch wel door moeten gaan. Ligt ook aan de gevoeligheid voor phytphtora van de aardappels.
maandag 13 augustus 2007 - 21:22
Helianthus
dinsdag 14 augustus 2007 - 06:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Helianthus, ik respecteer uw opvatting over het niet gebruiken van gewasbeschermingsmiddelen. Ik heb een andere opvatting. Danielj gebruikte deze middelen en had daar een vraag over. De bestrijdingsmiddelen waarover u spreekt op genoemde site bestaan niet meer. Middelen die niet afgebroken worden mogen niet meer gebruikt worden en gevaarlijke of zeer giftige middelen mogen niet meer zonder licentie gepoten worden. Danielj wil zijn tomaten overhouden, dat vind ik goed. U zou ze laten verrotten dat vind ik ook goed. Beter vind ik het nog als u geen tomaten zou verbouwen, want dan bent u ook geen besmettingsbron voor anderen.
dinsdag 14 augustus 2007 - 08:48
Helianthus

Helianthus

Beste,

Ik laat mijn tomaten niét verrotten, ik pak het gewoon anders aan.
Mijn tomaten zijn gezond ZONDER dat ze behandeld worden.
Niet alleen de mijne, er zijn hier meer dan voldoende mensen die mijn mening betreffende het gebruik van chemische of andere "hulpmiddelen" delen.
Ieder heeft recht op zijn opvatting.
Dit tuinforum staat open voor ieders mening.
Dat betekent ook dat er ruimte moet zijn om van mening te wisselen.
Ik heb in mijn antwoord niemand willen aanvallen, enkel mijn mening en opinie willen verkondigen, vandaar ook mijn aanvulling "geen verder commentaar". Het staat iedereen vrij het topic naar waar ik verwees al dan niet te lezen.
Wat uw laatste opmerking betreft over het feit dat ik een besmettingsbron zou zijn voor anderen... laat ik het stellen dat ik eerder een inspiratiebron wens te zijn.
Verder wens ik niet dieper in te gaan op uw opmerking.

Groetjes, Gert.
dinsdag 14 augustus 2007 - 08:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan ben ik het helemaal met u eens.
dinsdag 14 augustus 2007 - 09:49
corrielat

Corrielat

Hallo, mag ik mijn gifvrije tomaatjes tonen?
De rest is al op of nog niet rood, verstand van tomaten heb ik niet, alleen weet ik dat ik ........

ZONDER GIF heerlijke eerlijke lekkere tomaatjes heb.

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 14 augustus 2007 - 10:43
Jeannette1

Jeannette1

Beste Forummers/sters,

Weet u hoe kort een mensenleven is???

Weet u hoe je het nog korter kunt maken???

Weet u wat een besmettingsbron is???

Weet u wat men hier als normaal en goed denkend mens aan zou kunnen doen???

Ik neem aan, dat ik het (in leeftijd) oudste TuinadviesForumlid ben!

Kan u wel vertellen, dat ik in mijn korte leventje (wil namelijk 130 jaar worden), erg veel meegemaakt heb!

Hele naties waren bezig om landerijen om te toveren tot besmettingsbronnen!

Helaas is dit in de Oostelijke landen nog zo!

Daar zijn de mensenlevens dus erg kort!

Door diverse bestrijdingsmiddelen te gebruiken die in spuitbussen zitten, maakt u het leven nog korter!

Bent u een normaal, goed denkend mens, gebruik dan GEEN spuitbus of verdelgingsmiddel, er zijn ZOVEEL natuurlijke middelen om onkruid, ziektes of lastige diertjes te weren!

Neem maar eens een kijkje bij diverse topics, ook die van Gert en Ann, want als er enige mensen zijn die weten wat Biologisch tuinieren is, zijn zij het wel.

Als u ooit ergens mee wilt gooien, doe het dan met ECHTE natuurlijke mest, heeft de tuin er ook nog iets aan, maar gooi NOOIT met spullen voor een besmettingsbron, u weet niet wat dat is denk ik!

Ik heb nog 1 wens, probeert u elkaar te respecteren en ga niet met akelige woorden gooien!

Ook het NATUURLIJKE LEVEN IS KORT!!!

Geniet van wat u ziet en doe elkander geen pijn, er is al ellende genoeg in de wereld!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 14 augustus 2007 - 10:56
andre

Andre

Zeer mooi gezegd

andre
dinsdag 14 augustus 2007 - 11:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb het helemaal niet tegen mensen, die hun gewassen gezond opkweken, op welke manier dan ook.
Maar op ons volkstuinencomplex zijn er ook mensen, die zogenaamd kunnen kweken zonder "spuiten". maar hun aardappels zijn ziek, hun tomaten zijn ziek, hun prei is ziek. Zelfs zij mogen van mij zo hun producten zo telen, maar ik heb zelf dan mijn bedenkingen. Hoe denkt u daar over?
dinsdag 14 augustus 2007 - 20:30
corrielat

Corrielat

Wat ik zou doen als ik altijd zieke gewassen kreeg?,.... onmiddelijk stoppen met tuinieren, maar ik begrijp het niet, waarom bij die tuinierders alles ziek is, bij mij echt niet het geval, wel met mijn druiven, drie jaar achter elkaar een ziekte in mijn blaadjes, resultaat..............eruit ermee,
Liever geen druiven dan gif,
dinsdag 14 augustus 2007 - 22:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat kan ik begrijpen. In dat laatste geval van de druiven, dan zou je geen druiven moeten kopen, want die zijn waarschijnlijk ook op een of andere manier behandeld. Dan kies ik voor middelen, waarvan ik zeker weet, dat ze "zachter"zijn dan die van de beroepstuinbouw. Ik doe door het gebruik van die "zachte" middelen als consument ook niets onwettelijks.
Ik weet niet of je de groenten op een volkstuinen-omplex teelt, maar ik weet wel dat bij ons de besmettingsdruk erg groot is. Toch wil ik eigen geteelde groenten. Ik gebruik ook zo weinig mogelijk middelen en pas ook zoveel mogelijk cultuurmaatregelen toe om ziekten te voorkomen. Daar ben ik een grote voorstander van. (zie het advies dat ik gegeven heb bij de tomaten - blad zoveel mogelijk verwijderen- dat helpt ook).Maar soms..........
woensdag 15 augustus 2007 - 09:15
corrielat

Corrielat

Hallo Jo,
Ik geloof best dat er in volkstuintjes meer ziektes voorkomen dan op particuliere grond, misschien omdat sommige telers helemaal niets doen om ziekte tegen te gaan.
Op dit moment heb ik last van meeldauw op mijn phloxen, aangezien ik het niet kan bestrijden, moeten ze ook weg, van mijn vrienden die ook last van meeldauw hebben, heb ik begrepen dat het ondanks spuiten met biologisch middel het geen resultaat opleverde, dus dat is voor mij geen optie.
En wat jij zegt is helemaal waar, in de normale supermarkten verkopen ze ook gespoten groenten, maar ja, je moet toch iets eten.
Maar ik wil alleen maar tuinieren om ongespoten spullen binnen te krijgen, en inderdaad... het is vaak een mislukking, maar de keren dat het wel lukt is weer een overwinnig.
En ja, ik heb makkelijk praten, voor mij is het hobby, ik denk als je echt voor een gezin tuiniert dat je eerder naar een bestrijdingsmiddel grijpt.
Maar daarom vraag ik ook altijd aan de anderen, als je wil gebruiken probeer een jaar biologisch te bestrijden, als het echt niet anders kan, tja...
Maar ik wil niemand aanvallen die op zijn eigen manier tuiniert, ik hoop alleen dat het met gezond verstand gebeurt, en ook matig te zijn met gif, als het echt niet anders kan.
Verder wens ik iedereen veel tuiniergenot met veel gezonde planten.
woensdag 15 augustus 2007 - 10:58
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Dat kan ik begrijpen. In dat laatste geval van de druiven, dan zou je geen druiven moeten kopen, want die zijn waarschijnlijk ook op een of andere manier behandeld. Dan kies ik voor middelen, waarvan ik zeker weet, dat ze "zachter"zijn dan die van de beroepstuinbouw. Ik doe door het gebruik van die "zachte" middelen als consument ook niets onwettelijks.
Ik weet niet of je de groenten op een volkstuinen-omplex teelt, maar ik weet wel dat bij ons de besmettingsdruk erg groot is. Toch wil ik eigen geteelde groenten. Ik gebruik ook zo weinig mogelijk middelen en pas ook zoveel mogelijk cultuurmaatregelen toe om ziekten te voorkomen. Daar ben ik een grote voorstander van. (zie het advies dat ik gegeven heb bij de tomaten - blad zoveel mogelijk verwijderen- dat helpt ook).Maar soms..........


Idd 100% gelijk Jo. Soms kun je niets anders dan naar zulke middelen te grijpen. Als je zoals ik net bij de 90 heirloomtomatenplanten kwijtgespeeld bent door die plaag en door geen spuitmiddelen te gebruiken, dan denk je daar volgende keer wel anders over!!! Ik zat hier temidden van de aardappelplaag. Wat moet ik dan doen? Stoppen met oude tomatensoorten kweken en die flauwe watertomaten uit de winkel kopen?????


Als de mensen eens moesten weten wat er allemaal gebruikt wordt bij fruit/groente dat naar hier komt in containers!!! Middelen om rijpen tegen te gaan, en tegen dat het eindelijk op de bestemming is, middelen om vlugger te rijpen.
En niet alleen in containers, ook fruit/groenten dat binnen Europa verhandeld wordt. En ik kan het weten, heb jaren in die sector rondgelopen.

Dan liever spuiten met iets waarvan ik toch weet wat ik gebruik en wanneer ik ervan eet, dan evengoed besproeid fruit/groente te kopen in de winkel - en god weet wat daar allemaal op gespoten is.

En van dat voorbeeld van de druiven!!! Als ik eens moest vertellen wat ik soms zag bij de druivenboeren!!!!!

Het is heel gemakkelijk om te zeggen, je mag niet dit - je mag niet dat. Zolang je geen last van bepaalde ziektes in je tuin hebt, prijs je dan gelukkig, maar sla de mensen niet constant om de oren met je mag niet dit - je mag niet dat.
woensdag 15 augustus 2007 - 14:25
corrielat

Corrielat

Hallo Bowie,

Als je mij bedoeld, heb ik ergens geschreven dat spuiten niet mag? ik zeg alleen dat ik het niet doe.
Ik wil alleen maar opmerken dat er soms teveel vergif gespoten wordt, is dat verbieden?
Als ik zie dat er zelfs vele liters gif gebruikt wordt om onkruid tussen de tegels te spuiten, dat vind ik waanzin, ik gebruik een mes, natuurlijk veel werk maar wel millieuvriendelijk.
Zelfs groene aanslag van algen haal ik zoveel mogelijk weg met schrobber en groene zeep, ook veel werk!!!
Dus ik hoop alleen dat mijn voorbeeld tzt opgevolgd wordt, en dat men enigzins bewust is ,met wat je spuit, hoe vaak en hoeveel.
Meer heb ik er nooit mee bedoeld.
woensdag 15 augustus 2007 - 16:33
Bowie

Bowie

Ah laat maar
woensdag 15 augustus 2007 - 18:18
corrielat

Corrielat

Lekker makkelijk he
woensdag 15 augustus 2007 - 18:19
Bowie

Bowie

Voor mij is dit een afgesloten topic!
woensdag 15 augustus 2007 - 18:24
andre

Andre

Bowie.

Dit is zeer verstandig

andre
woensdag 15 augustus 2007 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon