Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/vezels_in_wintergroenten

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    maandag 20 mei 2019

Vezels in wintergroenten

Vezels in groenten: voedingvezels

Wintergroenten bevatten niet minder vitamines of mineralen dan hun zomerse collega's. In oktober en november is het dus uitkijken naar dat gezellig soepmoment waarin een pakje selder zeker tot z'n recht komt en is een pittige knolselderpuree als begeleider van het eerste wild, op z'n minst een gastronomisch hoogtepunt te noemen. Selder is rijk aan voedingvezels en over deze vezels wordt nog altijd intensief wetenschappelijk onderzoek gevoerd. Over veel valt te discussiëren, maar over de positieve invloed van vezelrijke voeding voor een goede gezondheid zijn alle wetenschappers het echt wel eens.

De term voedingsvezel is eigenlijk een verzamelnaam voor een zeer diverse groep verbindingen met zeer uiteenlopende eigenschappen. Dat heeft ook als gevolg dat er een vrij grote variatie in gezondheidseffecten ontstaan. Wetenschappers zijn het er over eens dat de inname van voldoende voedingsvezel via een evenwichtige en gevarieerde voeding positief is voor de gezondheid.
Naast tarweproducten, zijn vooral een gevarieerde inname van groenten en fruit een ideale leverancier voor een perfecte gezonde mix.
We overlopen even een aantal gezondheidsvoordelen:

voedingvezels in wintergroenten

Gastro-intestinaal
De inname van voedingsvezels blijkt een belangrijke factor voor zowel het gewicht van de stoelgang als de transitietijd. Vooral voedingsvezels afkomstig van tarwe, groenten en fruit lijken hier het meest actief. Te weinig inname van vezels kan leiden tot constipatie. Het omgekeerde is natuurlijk niet waar; constipatie kan ook andere oorzaken hebben dan een te geringe inname van voedselvezels.
Vanuit observatie blijkt dat voedingsvezels bescherming kunnen bieden tegen diverticulosis en de symptomen hiervan kan verlichten.
Wat betreft darmkanker besluit het jongste rapport van het 'World Cancer Research Fund' dat elke 10 gram vezel extra per dag gepaard gaat met een risicovermindering van 10% op colorectale kanker en met 11% op colonkanker, zowel bij mannen als vrouwen.

Hart- en vaatziekten
Een uitvoerig onderzoek toonde aan dat elke toename van de vezelinname met 10 gram per dag gerelateerd is aan een vermindering van het risico op coronaire hartziekten met 14%, en een vermindering van het risico op overlijden door coronaire hartziekten met 27%. Een resultaat dat kan tellen!

Diabetes type 2
Op dit moment zijn er sterke aanwijzingen dat de consumptie van voedingsvezels mogelijk beschermen tegen diabetes type 2 en insulineresistentie.

Gewichtscontrole
Voedingsmiddelen rijk aan voedingsvezel hebben veelal een lage energiedensiteit (zijn dus caloriearm) maar hebben een groter volume. De vertering van deze producten verloopt ook trager. Daardoor dragen ze bij tot een gevoel van verzadiging met minder calorieën. Ook omdat er vaak meer gekauwd moet worden, ontstaat de neiging minder te eten.

In België merken we dat de gemiddelde Belg nog te weinig groenten en fruit of volkorenbrood eet. 
In het totale assortiment aan groenten bezit een aanbod voor ieders smaak, toont het beste van de streek, teelt op verstandig ecologische wijze en bezit dankzij seizoensgebondenheid een kleine ecologische voetafdruk.

#3209

Bron: Flandria