Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/verse_groenten_en_groenten_uit_diepvries

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    zondag 16 juni 2019

Verse groenten en groenten uit diepvries?

Verse groenten of groenten uit blik of diepvries

De voedingswaarde van groenten uit diepvries, blik of glas is evenwaardig aan deze van verse groenten. Net als vers bereide groenten leveren ze belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Verwerkte groenten maken het je ook makkelijker om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten (300 g) te eten. 

Groenten zijn erg belangrijk in een gezonde voeding. Volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek zouden we dagelijks best 300 g groenten eten, een streefgetal dat velen niet halen. Gebrek aan tijd wordt nogal eens aangehaald als een van de redenen. Gebrek aan tijd om verse producten in te kopen, maar vooral gebrek aan tijd om een gezonde maaltijd te bereiden.

Nochtans bestaat er een oplossing voor dat gebrek aan tijd: verse groenten kunnen immers aangevuld of afgewisseld worden met verwerkte groenten. Groenten uit diepvries, blik of glas zijn makkelijk in voorraad te houden, zijn gebruiksklaar en makkelijk en snel te bereiden. Ze helpen je om dagelijks toch voldoende groenten te eten.

VLAM bundelt de krachten met Nederland en Frankrijk om het verbruik van verwerkte groenten te stimuleren. De door de EU gecofinancierde campagne richt zich voornamelijk op de voordelen van verwerkte groenten. De boodschap is dat verwerkte groenten net zo lekker en gezond zijn als verse groenten. Dit omdat ze na het oogsten in zeer korte tijd verwerkt worden, waardoor de kwaliteit, de voedingswaarde en de smaak optimaal bewaard blijven. 

Nu bestaan er nogal wat misverstanden over verwerkte groenten. Om deze de wereld uit te helpen en consumenten goed te informeren over de troeven van verwerkte groenten, is er de website www.makkelijkegroenten.be.

Groenten in blik

Een greep uit de misverstanden die bestaan over verwerkte groenten:

  • Kleurstoffen
    "Er zijn kleurstoffen aan de worteltjes en doperwtjes toegevoegd om ze zo mooi oranje en groen te krijgen."
    Niet waar: 
    Door het blancheren wordt de natuurlijke kleur van de groente gefixeerd en intenser. De diepe groene kleur van doperwtjes of het oranje van de wortels wordt niet veroorzaakt door kleurstoffen.
  • Zelf invriezen
    "Invriezen is hetzelfde als diepvriezen."
    Niet waar: 
    Diepvriezen is een geavanceerd industrieel proces. De temperatuur in de kern van de groenten wordt zo snel verlaagd dat de celstructuur en de smaak van de groenten zo goed mogelijk bewaard blijven. Bij het thuis invriezen van groenten daalt de temperatuur veel langzamer. Daardoor ontstaan grote ijskristallen die de celstructuur beschadigen waardoor meer voedingsstoffen verloren gaan en de groenten minder knapperig zijn.
  • Voedingsstoffen
    "Groenten uit diepvries, blik en glas bevatten net zoals verse groenten volop voedingsstoffen"
    Waar:
    Verse groenten worden thuis meestal niet direct na de oogst bereid, waardoor er al vitaminen verloren gaan door oxidatie. Bovendien worden groenten vaak te lang gekookt of gebakken. Bij groenten uit diepvries, blik of glas zit er weinig tijd tussen het moment van oogsten en het verpakken waardoor het verlies aan voedingsstoffen beperkt is.

    "Om groente uit blik zolang te kunnen bewaren, moeten er wel conserveringsmiddelen toegevoegd zijn"
    Niet waar: 
    Blikgroenten bevatten geen conserveringsmiddelen. Bij het blancheren worden de enzymactiviteiten vernietigd die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en dus ook het bederven van de groente. De groente is dan als het ware 'gevangen' in zijn huidige toestand. Bovendien is de inhoud van het blik tijdens het inblikproces gesteriliseerd en zijn alle potentiële kiemen dus vernietigd. Aan groenten in blik worden alleen water, zout en kruiden toegevoegd, meer niet.

Diepgevroren groenten

#3404

Bron: VLAM
www.vlam.be