Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/veldsla

Tuinadvies

Toon alles uit: "Groenten"

Veldsla… verrassend contrasterend op winterse dagen!

Wanneer we aan bladgroenten denken, zien we automatisch zomerse taferelen.
En toch is veldsla vers verkrijgbaar tijdens deze wintermaanden. Een ideaal middel dus om toch wat frisheid, lichtheid en een groen tintje te geven aan de warme tafel.

Veldsla is een kleine bladgroente met lepelvormige blaadjes die in trosjes groeien. Maar de smaak is vrij krachtig: veldsla valt niet te negeren!
Bij aankoop zit de wortel vaak nog aan de blaadjes die er overigens bij het keurmerk frisgroen uitzien.
Veldsla kun je gerust enkele dagen bewaren in de koelkast, maar ook hier is de gouden raad: hoe verser, hoe sterker (en dus beter) de smaak.
Veldsla laat zich uiteraard koud eten in allerlei slaatjes, maar ook warm: veldsla in soep is een echte lekkernij.

Volgens het foodpairingprincipe laat veldsla zich graag omringen met feestelijke ingrediënten: wijn uit de streek van Sauterne om te beginnen, kaviaar, makreel, verse oesters, basmatirijst, walnoten, dille, camembert, mozzarella…

De voedingseigenschappen van veldsla zijn niet gering en weeral een prima middel om de winter aan te kunnen: een flinke dosis vitamine C en veel ijzer. Veldsla bevat vier keer zoveel vitamine C als kropsla, en bevat daarnaast ook nog vitamines van het B-complex. En veldsla bevat meer ijzer dan spinazie (alleen peterselie doet beter)! Dus nee… Popeye had geen gelijk!

En dan is er nog het Omega 3-verhaal. Bijna niet te geloven dat zoveel gezonde eigenschappen in die kleine blaadjes van veldsla zijn opgeslagen!
Heel wat producten verrijkt met Omega 3 worden op vandaag aangeboden in de supermarkt. Maar bij veldsla is er sprake van een natuurlijke rijkdom. 100 gram van deze groente bevat zo’n 12% van de aanbevolen hoeveelheid Omega 3.
Over Omega 3 werd al veel gezegd en geschreven. Nu blijkt dat in ons land de consumptie van Omega 3-vetzuur te laag ligt. En het mooie is dat zowel bladgroenten zoals spinazie, postelein, waterkers, veldsla… en vette vis Omega 3-vetzuren bevatten. Voor de bladgroenten gaat het om ALA, terwijl vis dan weer EPA en DHA bevat.

Conclusie:
regelmatig genieten van vis en groenten is niet alleen proeven van een heerlijke harmonie… het is ook ‘essentieel’ gezond en feestelijk!
Maar uiteindelijk is het nog altijd zo dat veel mensen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet halen, terwijl Omega 3 toch als belangrijke factor beschouwd worden als het gaat om de gezondheid van hart en bloedvaten.
Ook de hersenfunctie zou baat hebben bij een voldoende inname van Omega 3.

Als dat niet mooi is: een sterke smaak, goed voor het hart, goed voor een klare kijk en ideaal voor winterse tijden.
Veldsla is een must op de feesttafel!


#2775

Bron: Flandria