Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/tuinieren_met_rugproblemen?selectCountry=1

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    woensdag 22 mei 2019

Tuinieren met rugproblemen

Rugpijn door het tuinieren voorkomen met onderstaande tips.
Kniebank / zitbankje oranje - GRATIS levering

Ongeacht welke tuinklus je doet, het is van groot belang om langdurige tuintaken te onderbreken. Afwisseling is het sleutelwoord. Het is beter regelmatig van positie te veranderen en zware karweien op te splitsen. Als het kan, las dan af en toe een rustpauze in en drink of eet voldoende. Een verkeerde houding en langdurig eenzelfde belasting is vaak nefast voor rug, nek of schouders. Zolang je regelmatig een andere houding aanneemt van staan, zitten of knielen en je doet dit met een normale rechte rug (geen opgespannen spieren) dan zal de pijn wegblijven of tot een minimum beperkt blijven. Bij het overeind komen is het goed om je eens helemaal uit te strekken door de handen net boven uw broekband in uw rug te plaatsen.

Zorg ervoor dat jouw spieren voldoende opgewarmd zijn vooraleer aan het tuinieren te starten. Net als bij het sporten is een goede opwarming zeer belangrijk om het risico op kwetsuren of blessures te verminderen.
Als het koud is, dan eventueel wachten tot het later op de dag wat warmer is. Ga niet de hele dag in de tuin aan het werk maar verdeel dit indien mogelijk in kortere periodes. Zeker na een lange rustperiode, waarin je weinig tuiniert, is het net zoals bij sporters van belang om alles weer stelselmatig op te bouwen. In het voorjaar bij de eerste lentezon voelen veel mensen de tuinkriebels en vliegen ze enthousiast en vol goede moed een hele dag de tuin in om alle karweien spoedig af te krijgen, zonder een gezonde opbouw of warming up vertaalt dit zich de volgende dagen vaak in pijnlijke gevolgen.

Moet u zwaar werk verrichten in de tuin, denk er dan aan dat u uw rug recht houdt (bijvoorbeeld wanneer u met een kruiwagen vol grond wilt lopen). Buig bij het optillen van een zak tuinaarde door uw knieën en laat uw beenspieren het werk doen. Draag de last zo dicht mogelijk bij uw lichaam. Om zware objecten te verplaatsen gebruik je het best een kruiwagen of vraag om hulp. Een rugriem is een goed hulpmiddel om overbelasting van het onderste gedeelte van de rug te voorkomen, of om uw toch al zwakke onderrug te ondersteunen.

Bij het hakken of het harken de rug niet bukken maar de hak of hark naar je lichaam toe trekken. Gebruik bij het tuinieren bezems en andere voorwerpen met een lange steel en pak deze zo hoog mogelijk vast. Buig licht door uw knieën en houdt uw rug recht. Volg met je voeten en benen de beweging van de hark of hak en vermijdt zo dat enkel je rug belast wordt. Dit voelt in het begin wat onwennig, alsof je dansend door de borders gaat, maar het went na enige tijd en maakt voor velen het verschil tussen het wel of niet kunnen doen van de karwei. Ook hier zorgt afwisseling tussen de taken voor een gezondere inspanning.
 
Enkele tips om de rug te sparen bij het inrichten van de tuin.
Voorkom open onbegroeide plekken in de tuin. Op dergelijke plaatsen zal steeds weer onkruid groeien en moet er gewied worden. De oppervlakte van kale plekken kun je ofwel gaan beplanten of voorzien van een gronddoek met kiezels erbovenop. Een andere manier om dergelijke plekken onkruidvrij te houden is door de bodem af te dekken met een dikke laag afgereden grasmaaisel of boomschors. Dit zorgt er ook voor dat het vocht beter in de bodem blijft. Een andere tip is om de open plekken te laten overgroeien door wintergroene bodembedekkers.

Verminder de noodzaak tot bukken door het verhogen van de bloemperken en moestuinborders. Dit kan met al dan niet zelfgemaakte groeibedden of kweektafels.
Er zijn planten die prima gedijen in grote potten, kuipen of kweekzakken waardoor je niet diep hoeft te bukken voor het onderhoud ervan. Dit geldt niet alleen voor kuipplanten en bloemen, maar eveneens voor allerlei groenten zoals sla, courgettes, aardappelen, boontjes, erwten,... Om ze vlot te verplaatsen zet je ze op een pottentrolley met wieltjes of verplaats je ze met een steekkarretje of kruiwagen.

Uitstrekken over bloemperken kun je beperken door de borders smal te houden. Bij het wieden zeker niet gehurkt of gebukt werken. Beter op de knieën zitten en daarbij  steunen op 1 hand en regelmatig je houding of de werkrichting wijzigen. Een heel handig hulpmiddel daarbij is een kniebank die je ook kan gebruiken als zitbankje of bij klussen in huis.

Ergonomische bladgrijper - Tips voor het juiste gereedschap.
Gebruik gereedschap met lange stelen. Sommige gereedschappen hebben een telescopische steel waardoor de rug minder wordt belast. Nog beter zijn allerhande producten die men aanpast volgens de wens van het menselijke lichaam of maw. ergonomische gereedschappen.

Gebruik snoei- en takkenscharen met een kliksysteem. Dit zorgt ervoor dat het snoeien veel soepeler verloopt en bespaart druk op de rug en schouders. Zorg ervoor dat de messen scherp blijven om extra belasting te voorkomen.
Steek de snoeischaar in een holster die je aan de broekriem kan bevestigen. Zo voorkom je dat je veel moet bukken om ze op te rapen en je raakt ze ook niet snel meer kwijt.
Emmers en gieters best niet volledig vullen. Dit is voor de rug veel beter en achteraf bespaar je jezelf heel wat rugpijn.
Gebruik tuinslangen op rol of een geautomatiseerd watergeefsysteem in de tuin.

Tips voor rugvriendelijke planten.
Plant langzaam groeiende struiken die je niet zo vaak hoeft te snoeien. Ze zijn veel minder arbeidsintensief dan vaste planten of éénjarige planten.
Bij het kiezen van fruitbomen ga je best voor cultivars die geënt werden op een laagstam. Deze bomen worden niet zo hoog waardoor je het onderhoud en de oogst kan uitvoeren op een comfortabele hoogte.


Woelvork ergonomisch - GRATIS leveringTips om de rug te besparen bij grondwerkzaamheden.
Helemaal niet meer spitten maar de grond losmaken met een woelvork waarbij de rug wordt gespaard. In het najaar kun je daarna de bodem ook nog verrijken met een laagje uitgerijpte compost. Gedurende de winter zullen de aardwormen het organisch materiaal de grond intrekken. Door het proces jaarlijks te herhalen zal de bodemstructuur verbeteren en wordt de grond luchtiger met een goede lucht-waterverhouding. Het bewerken van de bodem wordt daardoor gemakkelijker en ook de planten die erop groeien weten dit te waarderen.

Als je de grond toch liever wil omspitten, dan moet je ervoor zorgen dat je op de juiste manier spit. Zet je voet op de spade en leun erop om ze in de grond te krijgen. Bij het optillen is het belangrijk de knieën te buigen en niet de rug. 

#4430