Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/ontgiften_groene_week_van_tuinadvies_dag1

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    maandag 23 september 2019

Dag 1 van de “Groene week” (maandag 12 januari)

dag 1 van de groene week van tuinadviesZoals u vrijdag reeds kon lezen, start vandaag de Groene Week bij Tuinadvies. Een ganse week lang gaan we met z’n allen gezond eten. Het hoofddoel is om ons lichaam te ontdoen van alles wat het niet nodig heeft en lichter verteerbare maaltijden te eten. We eten immers vaak veel te veel zonder ons echt te voeden!

Elke dag stellen we jullie het menu voor van iemand uit ons team en vandaag begin ik met mezelf. Ik zal me dan ook kort even voorstellen: ik ben Inge en werk sinds een jaar bij Tuinadvies. Zelf ben ik heel gepassioneerd door alles wat te maken heeft met gezonde voeding. Thuis probeer ik zoveel mogelijk te koken met eerlijke en verse producten die zo weinig mogelijk bewerkingen hebben ondergaan.

Op die manier weet je wat je eet en dat vind ik heel belangrijk. Al tientallen jaren heb ik ook vlees van mijn menu geschrapt. Ik ben natuurlijk ook niet heilig en heb me de voorbije weken ook wel regelmatig eens laten verleiden door de vele lekkernijen op de feesttafel. Daarom is de Groene Week nu ook voor mij welkom.

Gezond  groen sapjeMisschien heb ik door deze passie ook mijn collega’s kunnen overhalen om een week gezond te gaan eten. En ik hoop dat jullie, door het lezen van de vele receptjes deze week ook zullen gaan watertanden.

De Groene Week begon voor mij reeds gisteren met een gezond ontbijt, een slaatje, een groen sapje tussendoor en een heerlijk avondmaal in de wok.

Het groen sapje werd gebrouwd deels in de sapcentrifuge en deels in de blender. Beiden fantastische toestellen voor het maken van je eigen heerlijke sapjes of smoothies. Allerlei combinaties zijn mogelijk. Hier alvast een frisse combinatie boordevol vitaminen en ijzer: 1 ananas, 1 bosje postelein en twee handen vol verse spinazie.

Postelein is een bladgroente die zeer veel ijzer bevat en je veel energie geeft. Als je postelein koopt is het belangrijk dat de groente zeer vers is. De grote hoeveelheid aan nitraten in de bladeren worden bij verrotting namelijk omgezet in het schadelijk nitriet. Koop je postelein, gebruik hem dan bij voorkeur zo snel mogelijk.

 

Rijstnoedels met zeekraal en boschampignons in de wok

Rijstnoedels met zeekraal en boschampignons in de wok

King Soba heeft een groot gamma aan pasta’s en noedels in verschillende smaken die allemaal vrij zijn van gluten. Ze zijn heel voedzaam en bovendien heel lekker. Een perfecte vervanger voor de traditionele pasta. De noedels kan je online kopen of in je plaatselijke biowinkel.

Rijstnoedels met zeekraal en boschampignons in de wokIngrediënten:

  • 1 pakje noedels van King Soba (bijvoorbeeld pompoen gember noedels)
  • boschampignons: gele trechterchantarellen, chanterelle,….
  • 1 bakje verse zeekraal
  • Enkele groene of zwarte olijven
  • een tiental zongedroogde tomaatjes
  • kruiden: verse platte peterselie, verse basilicum, peper
  • sap van een halve citroen
  • olijfolie
  • notenolie
  • een handvol pijnboompitjes
  • 1 teentje look

Bereiding:

  1. Kook de rijstnoedels volgens de richtlijnen op de verpakking in ruim water met wat olijfolie.
  2. Reinig de champignons en spoel de zeekraal.
  3. Giet wat olijfolie in de wok en bak de champignons lichtjes samen met het teentje look. Overgiet met het citroensap.
  4. Voeg de zeekraal toe aan de champignons en laat nog een paar minuten sudderen. Kruid met wat peper.
  5. Giet de pasta af en doe alles samen in de wok.
  6. Snijd de zongedroogde tomaten en olijven in stukjes en voeg ze samen met de verse kruiden en wat notenolie aan het geheel toe.
  7. Bak de pijnboompitjes bruin in een pan met wat olijfolie en voeg ook deze toe het gerecht.
  8. Schep alles goed door elkaar en dien onmiddellijk op.

Volg onze belevenissen van dag tot dag hieronder:

#4611

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies