Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/onmisbare_groenten_in_de_keuken

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    vrijdag 4 december 2020

Onmisbare groenten in de keuken

Paprika's

Paprika's behoren tot de zomerse standaard in een keuken die zichzelf respecteert. Van de klassieke rode, witte, oranje, paarse, gele of groene paprika tot de pittige puntpaprika's, mini-paprika's...  ze zijn altijd gezond, mooi om zien, lekker om te eten en zo gevarieerd dat zowel zoetemondjes als gepeperde klanten een paprika naar hun gading vinden.

De groene paprika is in feite een onrijpe paprika die later dieper en roder van kleur zal worden.
Bij aankoop is een paprika glad, glanzend en zonder rimpels of oneffenheden. Een rode paprika bevat amper 28 kcal per 100g en de groene doet het nog beter met 16 kcal per 100g. Paprika's (zowel groen, rode als gele) zijn bijzonder rijk aan vitamine C. Een paprika bevat ongeveer evenveel vitamine C als een kiwi en ongeveer 3 keer zoveel als een sinaasappel.

Puntpaprika's

Puntpaprika's zijn nauw verwant met de welbekende zoete paprika. Zoete puntpaprika's - van Turkse oorsprong - zijn langwerpig van vorm, zoet van smaak en rijk aan vitamine C. brengt ze op de markt met namen als Corno di Toro of Dolcepunta. Het zijn eveneens de ideale gezonde goed-voor-de-lijn-snacks.

Courgettes

Courgettes behoren tot de familie van meloenen en komkommers. En geef toe, een groene courgette kan verward worden met neefje komkommer.
Deze groene (soms gele) vruchtgroente wordt met de dag populairder in onze keuken. Courgettesoep is genoegzaam bekend. Maar wie graag verrast met een niet alledaags gerecht haalt best een paar courgettes in huis! Courgettes zijn mooi egaal van oppervlak, zonder beschadigingen.

Voor gebruik hoef je de vruchtgroente niet te schillen, alleen het steeltje wordt weggesneden. Daarna gebruik je de courgette al naargelang het recept. Courgettes bevatten vitamine A en C, maar ook calcium, fosfor, kalium en ijzer. Per honderd gram halen courgettes 27 kcal, wat weeral een meevaller is om je balans in evenwicht te houden!

Het milde vlees van de courgette samen met alle gezondheidseigenschappen van de groente maken de courgette bij uitstek geschikt voor een mooie zachtgroene soep. Maar leuk is ook dat het vruchtvlees van courgettes, dankzij hun milde smaak, met veel eetwaren een perfecte combinatie vormen. De esthetisch mooie vorm en diepe kleur maakt dan weer dat het gerecht mooi als opgevulde verrassing kan opgediend worden. Een curry met lamsgehakt, het beste van krab, met mozarella onder de grill, op z'n Grieks met wat fetakaas, een vegetarische ratatouille... de mogelijkheden zijn legio.

Aubergines

Er is het jaar door aanvoer van aubergines, al situeren de topmaanden zich tijdens de zomer (juni-augustus). De vruchtgroente behoort tot de minst calorierijke groenten en is dus altijd een graag geziene favoriet. Daarnaast bevat de aubergine heel wat vezels (2.5 g/100 g) en is een rijke bron van kalium, magnesium en vitamine B9. Het natriumgehalte ligt iets lager waardoor de groente vochtafdrijvend werkt. Culinair veelzijdig heeft de aubergine een nadeel: ze slorpt nogal wat vet op! Wees dus karig met vetstof bij het bakken van aubergine, want zo kan een gerecht toch wel 'verborgen' calorieën opleveren!

Een tip hierbij is de versneden aubergine goed te laten uitlekken en met wat zout te bestrooien en dan even te wachten alvorens te bakken of te frituren. aubergines koop je altijd met een glanzende, onbeschadigde schil. De blaadjes moeten er frisgroen uitzien. Schillen hoeft niet per se. Een wasbeurt volstaat. In de keuken kun je alle kanten op met de aubergine: grillen, verwerken in ratatouille, een gratin maken, op de brochette... Een zomer met aubergines verveelt nooit!


De groenten vers houden?

Groenten kun je dagelijks dagvers kopen. Om ze dagvers te houden als ze niet die dag op het menu staan, geven we graag een paar tips:

  • Koop niet te veel groenten ineens, hoe verser hoe beter!
  • De meeste groenten kun je bewaren in de groentelade van de koelkast. Al blijken vruchtgroenten hierop een uitzondering (tomaat, aubergine, paprika's, courgettes...)
  • Vruchtgroenten worden beter bewaard buiten de koelkast op een koele plaats (een koele berging, een kelder).
  • Tomaten geven nogal wat ethyleen vrij. Bewaar ze daarom in een aparte bak of schaal. Ethyleen is een natuurlijk rijpingshormoon waarvoor vooral komkommers, broccoli, aubergines en champignons gevoelig voor zijn. Deze groenten kunnen daardoor iets sneller bederven.
  • Maak regelmatig je koelkast schoon om geurtjes te vermijden.
  • Op de juiste plaats bewaard kunnen bladgroenten 1 tot 2 vers gehouden worden, sperziebonen, wortelen en broccoli tot 5 dagen, aubergines en courgettes tot 7 dagen (net zoals paprika's), witloof en bloemkool tot 10 dagen, komkommers en tomaten tot 2 weken.
#3592

Bron: Flandria