Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/kleuren_eten_voedsel

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.be   /    maandag 17 juni 2019

Eet rode groenten en fruit en wordt actiever of eet groene of paarse groenten om rustig te worden

Voor wie een groen blaadje lust…

Dat kleuren een invloed hebben op de mens, is niet echt nieuw nieuws.
Warme kleuren prikkelen tot activiteit (zoals rood en oranje bijvoorbeeld), terwijl koelere kleuren (zoals bijvoorbeeld blauw) een kalmerende en ontspannende uitwerking hebben.

 

Kleurenleer waarbij elk kleur een andere sfeer kent

In de kleurentherapie ziet men de volgende associaties met de diverse kleuren:

Rood: actie, vertrouwen, moed, vitaliteit
Rose: liefde, schoonheid
Bruin: grondigheid, orde, standvastigheid
Oranje: vitaliteit, energie, doorzettingsvermogen
Goud: rijkdom, welvaart, wijsheid
Geel: wijsheid, geluk, plezier, intellectuele energie
Groen: leven, natuur, vrede,vruchtbaarheid
Blauw: jeugd, spiritualiteit, waarheid
Purper: magie, mysterie
Indigo: intuïtie, overleg
Wit: maagdelijkheid, zuiverheid
Zwart: dood, aarde, spiritualiteit
Grijs: rouw, spijt, veiligheid

 

kleuren kun je ook eten

Li Edelkoort, internationaal bekende Parijse trendwatcher, gaat nog een stapje verder. Zij is van mening, en wordt daarin gesteund door onderzoek, dat kleuren vergelijkbare effecten opleveren wanneer je ze ‘eet’.
Zo zouden rode groenten en fruit een surplus aan activiteit opleveren, terwijl groene of paarse groenten rustgevend werken.
Groen vindt Edelkoort een belangrijke kleur, precies omdat het zich centraal bevindt tussen koele en warme tinten en daarom stabiliseert.
Groen zou de bloeddruk verlagen, helpen tegen hoofdpijn en uitputting en… goed zijn voor hersenfunctie.
In zekere zin zie je deze toepassing terugkeren in het hedendaagse interieurdenken. Koele groene kleuren dienen voor kamers waar je zittend werk verricht, concentratie gevraagd wordt, aan meditatie gedaan wordt. Groen laat je versmelten met de omgeving, precies datgene wat zo ontspannen werkt bij een natuurwandeling.
Volgens Edelkoort staat groen voor evenwicht, vrede en geeft het een positieve instelling aan het leven.
Niets is ‘levendiger’ dan groen, het kleur dat ontstaat door de omzetting van zonne-energie via het proces van fotosynthese.

Zo begint de liefde voor het leven al bij de aanschaf van groene groenten, het bereiden… en niet in het minst, het beetje bij beetje proeven in gezelschap van een geliefde.

lekkere groene rustgevende soep

Romige slasoep
Ingrediënten voor 1,5 l soep: 1 Flandria kropsla, 1 ui, 10 g boter, 1 l magere gevogeltebouillon, 2 eetlepels lightroom, peper, zout, nootmuskaat, 1 mespunt chilipoeder, 2 sneetjes bruin- of volkorenbrood per persoon.

Snijd de voet uit de slakrop. Spoel de bladeren in ijskoud water en droog ze. Snijd ze in grote stukken. Verhit de boter en fruit er de fijngesnipperde ui in op een zacht vuurtje. Voeg de sla toe en laat ze al roerend enkele minuten mee fruiten. Voeg de bouillon toe, dek de pan af en laat 20 minuten koken op een zacht vuurtje. Mix de soep, roer er de room door en laat opwarmen zonder de soep te laten koken. Breng ze pittig op smaak met peper, zout, nootmuskaat en chilipoeder. Serveer met de geroosterde sneetjes brood.


Gevulde groenekoolpakjes
Ingrediënten voor 4 personen: 1/2 Flandria groene kool, 1 Flandria tomaat, 1 eetlepel olijfolie, 1 ui, 1 teentje knoflook, 200 g rundergehakt, 2 takjes verse tijm, 1 snuif cayennepeper, peper, zout.

Maak de bladeren van de kool voorzichtig los van elkaar. Houd de acht mooiste bladeren opzij. Hak de rest van de kool fijn. Blancheer de koolbladeren 3 minuten in gezouten water. Schep ze uit de pan, laat ze uitlekken op keukenpapier en houd ze warm. Pel de tomaat, snijd ze in vieren, verwijder de pitjes en snijd het vruchtvlees in grote stukken.
Verhit de olijfolie, fruit er de gesnipperde ui en het geperste knoflook in. Voeg de tomaten en de gehakte kool toe en laat 10 minuten zachtjes stoven. Voeg dan het rundergehakt toe en laat al roerend bakken tot het gehakt in korrels uiteenvalt. Kruid met peper, zout, de tijmblaadjes en de cayennepeper en laat nog 10 minuten op een zacht vuurtje verder garen. Bekleed vier individuele kommetjes met telkens twee koolbladeren. Vul ze met het stoofsel en vouw de bladeren dicht. Knoop een siertouwtje of wat raffia rond het kommetje zoals de verpakking van een geschenkje.

#2382