Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/groenten_vol_passie

Groenten die goed zijn voor het verhogen van het libido

Bestanddelen in onze voeding en zeker in groente hebben een invloed op ons libido en onze liefdesgevoelens. Vitaminen A, vitamine D, vitamine E, vitamine K, vitaminen van het B-complex, de mineralen fosfor, calcium, jodium, zink en ijzer en bepaalde alkaloïden hebben door hun specifieke samenstelling inspraak in ons liefdesleven. Van vitamine E wordt zelfs gezegd dat het een liefdesvitamine is wegens de activiteit van de stof alfa-tocoferol in haar samenstelling.

Alle groenten en fruit vormen belangrijke leveranciers van al deze stoffen, maar sommige meer dan andere.

Deze soorten mogen we zeker afrodisiaca noemen:

Kropsla

Kropsla bevat vrij hoge doses van al die stimulerende vitamines en mineralen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat deze stoffen vooral
geconcentreerd zitten in het melkachtige sap van de nerven.

selderij verhoogt de potentieGroenten van de selderijfamilie

Groene selderij, knolselderij, bleekselderij: de libidobevorderende eigenschappen van deze groenten worden door de volksmond al lang verkondigd. We weten nu dat ze te maken hebben met de aanwezigheid van apigenine, een alkaloïde stof die de aderen verwijdt, de bloeddoorstroming stimuleert en ook de spermavorming bevordert. In elk liefdesmenu moet selderij een ereplaats krijgen. Gelukkig is er met deze groenten heel wat te doen.

Asperges en komkommer

Mensen dachten lange tijd dat het aan de vorm lag, maar over asperges en komkommer weten we nu meer. Ze bevatten veel fosfor (60 mg per 100 g) en dat mineraal speelt een grote rol in lustopwekkende voeding.

Prei, lente-uitjes en alle groenten van de Allium-familie

Hun afrodisische waarde ligt vooral in het feit dat ze als een tonicum werken. Ze stimuleren de bloedsomloop en dat is in de liefde belangrijk. In de bereiding moeten ze pittig blijven: laat ze niet te lang fruiten of koken.

Broccoli

De wetenschap meldt ons alle enkele jaren niets dan goeds over deze groente: zowel de gezondheidswaarde als het liefdesgehalte van broccoli scoren hoog wegens de concentraties van zowel de vitaminen A, B2, B5, B6, E en K als fosfor (67 mg per 100 g) en zink. Ook hier geldt heel kort blancheren of stomen.

Wortelen en pastinaak

Hier spelen de hoge dosis provitamine A (bij wortelen) en fosfor (bij pastinaak: 74 mg per 100 g) een rol en ook de vorm. In de oudheid gaven de Grieken aan beide groenten de naam ‘philtron’ wegens het gebruik ervan in liefdesdrankjes (‘filters’). Doe deze twee samen in de pan. Ze kunnen het goed vinden met elkaar.

Doperwten

Onderschat het doperwtje niet. Dit kleine bolletje is rijk aan provitamine A en vitamine K en pronkt met een fosforgehalte van 80 mg per 100 g. Een seksbommetje als het ware.

Frambozen

Frambozen staan al eeuwen bekend als liefdesvrucht, vooral vanwege hun roze kleur. Wie de liefde gevonden heeft, doet er ook goed aan een frambozenstruikje aan de deur en aan de ramen te planten. Volgens de overlevering houden die de liefde binnen.

Zorgen voor je geliefde is ook instaan voor zijn of haar gezondheid en welzijn. Flandria-groenten en het Flandria-fruit zijn wat dat betreft zeer hedendaags want ze garanderen topkwaliteit, voedselveiligheid en milieubewuste teelt. En een beetje geliefde van deze tijd is daar gevoelig voor.

De kropsla, prei, lente-uitjes, knolselderij, asperges, komkommer, broccoli, wortelen, appels en frambozen zitten onder de paraplu van de Flandriakwaliteit.


Een liefdessoepje van kropsla, doperwten en lente-uitjes

Ingrediënten voor 2 personen:

kropsla, bosje lente-uitjes, prei, 125 g doperwtjes (diepvries), teentje knoflook, klontje boter, ½ l kippenbouillon, peper en zout, takje selderij voor de versiering.

• Trek de slabladeren los, was ze, zwier ze droog en scheur ze in kleinere stukken. Gebruik ook de gave buitenste bladeren en de nerven. Snijd de worteltjes en het bovenste deel van het loof van de lente-uitjes weg, maar laat er nog een stuk van het groen aan. Snij in ringetjes waarvan je er enkele opzij houdt voor de versiering. Maak de prei schoon en snijd ze in ringen.
• Smelt de boter. Fruit er prei en knoflook in. Voeg de doperwtjes en de bouillon toe en laat een tiental minuten koken. Voeg dan de slabladeren en de lente-uitjes toe en zet nog 5 minuten op zacht vuur.
• Pureer de soep en gun de smaakpapillen wat peper en zout.

Lepel de soep in je mooiste voorverwarmde borden en maak een stilleven met ringetjes lente-ui en blaadjes selderij op het soepoppervlak


#459

Bron: VLAM
www.vlam.be