Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/gezonde_schorseneren

Tuinadvies

Toon alles uit: "Wortelgroenten"

Gezonde schorseneren: Hoe schorseneren schoonmaken of schillen

Dat deze ongelooflijk lekkere en gezonde wintergroente een beetje vergeten werd, heeft alles te maken met de schors van de schorseneer. Als lange, dunne wortel met een bruinzwarte schil is de schorseneer niet direct een blikvanger. En omdat het schillen een werkje is dat behoorlijk wat omzichtigheid en schrobben vereist, past de groente al helemaal niet in de haastige keuken.
Onterecht. Absoluut onterecht zelfs.
Want er bestaan trucjes om de schil zonder al te veel moeite en schrobben weg te werken, terwijl de gezondheidsvoordelen van de schorseneer alle respect afdwingen.

Kortom, van 'keukenmeidverdriet' - zoals de schorseneer al eens wordt genoemd - naar 'gezondetafelvreugde' is een kleine stap. Dit artikel eens doornemen, kan alvast een prima start zijn. Want dat schorseneren lekker zijn, staat buiten kijf. Dat ze gezond zijn, wordt steeds duidelijker dankzij wetenschappelijk onderzoek. Dat schorseneren en goedkoop én veel variatie bieden in de keuken, voor jong en oud, dat weten de beste chefs. En dat er manieren zijn om van dat schillen een peulschil te maken, dat pas maakt het verschil!

Schorseneren: geworteld in gezondheid!

Deze wintergroente is afkomstig uit Zuid-Europa en werd vroeger vooral als geneesmiddel aangewend. In onze streken eten we schorseneren sinds  de 17de eeuw.

In principe bestaan er twee varianten: eentje met een blekere schil en een schorseneer met de bekende bruinzwarte schil. Wij kennen vooral de laatste variant. Eenmaal de kurkachtige schil verwijderd, ontdek je de witte tot romig witte eetbare binnenkant.

Deze wintergroente is afkomstig uit Zuid-Europa en werd vroeger vooral als geneesmiddel aangewend. In onze streken eten we schorseneren sinds  de 17de eeuw. In principe bestaan er twee varianten: eentje met een blekere schil en een schorseneer met de bekende bruinzwarte schil. Wij kennen vooral de laatste variant. Eenmaal de kurkachtige schil verwijderd, ontdek je de witte tot romig witte eetbare binnenkant.

De smaak van de schorseneer is zacht, licht nootachtig en wat kruidig. Het doet wat denken aan de smaak van een asperge, al lijkt de bitterheid bij de schorseneer iets minder nadrukkelijk aanwezig en is de vezelstructuur niet zo opvallend als bij de asperge.

Precies daarom is de schorseneer geliefd bij het jonge volkje en kan de groente qua smaakpatroon een perfecte opstart zijn voor de asperge, iets later op het seizoen.
De schorseneer is rijk aan vezelstoffen, haalt zo'n 60 kcal per 100 gram (bereid met saus) en is een goede bron van  ijzer. Ook kalium, fosfor, calcium en magnesium zijn in behoorlijke mate aanwezig.

Daarmee is deze wintergroente een perfecte leverancier van 'duurzame' energie voor ons lichaam. 
Bovendien blijkt de schorseneer, als bron van vezelstoffen, rijk aan inuline. Een reden om deze zogenaamd 'vergeten' wintergroente een push-up te geven naar de gezondheidstop: want inuline is een prebiotica, waarover onderzoek veel en vooral veel goeds te zeggen heeft.

Schorseneren schillen of schoonmaken

schorseneren schillen

Verse schorseneren zijn nog bedekt met een aardejasje. Je kunt ze ongeveer een week in de koelkast bewaren. Op een droge en koele plaats kan die bewaartijd zelfs een maand bedragen.
Schorseneren worden meestal in stukjes van 4 tot 6 cm opgediend. Omwille van de zachte smaak zijn tal van combinaties met andere producten mogelijk.

Maar hoe kunnen we schorseneren schoonmaken?
Wie verse schorseneren wil schoonmaken, moet even tijd maken. Toch kan wat kennis bijdragen tot een gemakkelijke en vooral propere bereidingswijze.
Wie een verse schorseneer schilt, merkt dat er een kleverig melksap vrijkomt waardoor handen, kookpan en zelfs de geschilde wortels snel bruin worden.

Om dat 'keukenmeidverdriet' snel te vergeten:

  1. Borstel de schorseneren droog af, zo secuur mogelijk.(tip: doe keukenhandschoen aan)
  2. Kook de schorseneren in een ruime kom water, 15 tot 20 minuten
  3. Spoel de groente af onder de koudwaterkraan 
  4. Stroop de schil af na het koken (gebruik nog altijd een keukenhandschoen)
  5. Werk dan de groente af volgens wens, volgens het gekozen recept.

#3322

Bron: Flandria